PELERIN PE LA V�RATEC
• dac� pentru multi Pastele a devenit o s�rb�toare comercial�, la m�n�stiri viata monahal� p�strez� nealterat� latura religioas� a zilelor sfinte • un periplu reportericesc de c�teva ceasuri la M�n�stirea V�ratec ne-a dus �ntr-o lume de liniste spiritual�, cu r�nduieli bisericesti ce se respect� de veacuri • c�lug�ritele fac ultimele preg�tiri pentru marea s�rb�toare a �nvierii Domnului •
Mai s�nt c�teva zile p�n� la Paste si majoritatea oamenilor au intrat �n febra preg�tirilor pentru marea s�rb�toare. Este o perioad� �n care se pune accent deosebit pe aprovizionare, �n magazine se circul� cu c�rucioarele de cump�r�turi „bar� la bar�“, la fel de mare aglomeratie este si pe trotuare si pe strad�. Mielul, ou�le, cozonacii si pasca s�nt subiectele favorite, se fac planuri pentru minivacant�, se cump�r� cadouri �n numele Iepurasului de Paste, s�rb�toarea a devenit mai mult una comercial�. Nu s�nt prea multi cei care mai au timp s� mediteze si la semnificatia spiritual�, �ntrist�ndu-se pentru patimile M�ntuitorului Iisus Hristos, particip�nd al�turi de preotii din bisericile de mir la urcusul duhovnicesc spre �nviere. Doar m�n�stirile reusesc s� p�streze nealterat� latura religioas� a s�rb�torii si numerosi pelerini aleg s�-si primeneasc� sufletele �n sfintele l�casuri, atrasi de liniste si de frumusetea peisajelor prim�v�ratece. Un astfel de loc este si M�n�stirea V�ratec, unde natura s-a trezit la viat� dup� o iarn� lung� si grea. Nu s-au anuntat �n acest an oaspeti deosebiti, dar ca �ntotdeauna, S�pt�m�na Mare este o perioad� �n care c�lug�ritele obstii particip� la r�nduielile bisericesti specifice, iar �n restul timpului se ocup� de ultimele retusuri �n ceea ce priveste cur�tenia. Profit�nd de vremea frumoas�, zilele trecute au acordat atentia cuvenit� rondurilor de flori si arbustilor ornamentali.
Liniste si smerenie
Chiar la intrarea �n curte se desc�rcase p�m�nt negru si �ngr�s�m�nt natural care erau transportate p�n� la straturi cu ajutorul cosurilor �mpletite din nuiele. Pe r�zoare se plantau lalele, ghiocei, alb�strele, primele flori ale prim�verii. Era o atmosfer� plin� de calm, iar timpul p�rea c� st� �n loc. Se lucra �n liniste, smerit, f�r� nici o vorb� de prisos, si impresionati de tabloul desprins parc� din alt� lume, c�tiva turisti str�ini filmau si f�ceau fotografii. M�icutele nu ridicau privirea din p�m�nt, p�reau c� nici nu observ� ce se �nt�mpl� �n jurul lor. Dou� pisici albe se h�rjoneau pe o banc�, la soare, l�ng� biseric�. Cu c�inii e alt� poveste, ei nu s�nt bineveniti �n acest spatiu. O m�icut� ne m�rturiseste c� maidanezii au �nceput s� creeze probleme �n m�n�stire. „Vin de prin sat. Ne iau papucii de pe la usi, fustele de pe s�rm�... S�nt maici b�tr�ne care le mai dau de m�ncare si din cauza asta nu mai sc�p�m de ei. Am c�utat s�-i prindem, �ncerc�m s�-i ducem la vreo st�n�, nu le facem nici un r�u. Dar nu avem cum proceda altfel. Ati v�zut dumneavoastr� vreun c�ine pe la Sih�stria?“, �ntreab� maica, preocupat� de problem�. Din timp �n timp prin curte trec vizitatori din Neamt, din alte colturi ale t�rii, ori chiar de peste hotare. Se �ndreapt� spre biseric� s� se �nchine, si aprind lum�n�ri afar�, �n locul special amenajat. Se roag� si la morm�ntul Sf�ntului Cuvios Iosif din incinta l�casului, locul fiind marcat de o plac� de marmur�. Sf�ntul a fost canonizat �n 2008, �mpreu� cu alti opt cuviosi p�rinti tr�itori �n Muntii Neamtului, fiind s�rb�torit de atunci �n fiecare an pe 16 august. O inscriptie aminteste c� Sf�ntul de la V�ratec a fost fondatorul si duhovnicul m�n�stirii, si c� a trecut la cele vesnice �n 28 decembrie 1828. La c�p�t�iul morm�ntului s�nt puse flori proaspete, iar o candel� arde sub chipul pictat pe zid.
Zile de post aspru
Vizitatoriii se opresc si la chioscul din pridvorul bisericii, s� lase un acatist ori un pomelnic pentru morti, s� cumpere lum�n�ri sau ceva care s� le aminteasc� de vizita la m�n�stire. S�nt expuse icoane, m�t�nii tip br�t�ri, c�rti de rug�ciuni, chiar si c�rti de colorat icoane, pentru copii. Se v�nd si frumoase ou� �ncondeiate, la 8 lei bucata. Nu se fac la V�ratec, se aduc de pe la Sucevita. Dup� un cuplu care cere iconite cu Sf�ntul Paisie, se apropie o b�tr�n� care vrea o cartel� pentru telefonul mobil. Nu are noroc, s-au terminat. Femeia se cain� c� nu poate vorbi cu b�iatul plecat �n str�in�tate. Ea st� la m�n�stire �n perioada s�rb�torilor. Multi pelerini caut� ad�post la V�ratec, dar arhondaricul m�n�stirii e plin, mai s�nt cazati acolo si c�tiva muncitori care lucreaz� la o cas�. Ar mai fi locuri pe la casele maicilor. Pretul caz�rii se negociaz� si poate merge p�n� la 20-30 de lei pentru o zi, ne spune o maic� �n v�rst�. Ea lua zece lei, vara, dar acum are 80 de ani si nu mai poate primi oaspeti, desi are casa goal�. Afar� e �nc� frig, si �n camere trebuie f�cut foc. Mai e si problema m�nc�rii, ea se descurc� cu ce poate, altii s�nt mai pretentiosi. „Multi turisti merg acum la pensiunile din jur, acolo g�sesc toate conditiile“, ne mai spune c�lug�rita. �n curtea ei robotesc dou� femei, fac straturile de flori. Una ne spune c� au venit de la Dur�u numai pentru o zi, au venit s� o ajute pe maica b�tr�n� la cur�tenie, c� stau la ea pe timpul verii. Casele maicilor din jurul m�n�stirii str�lucesc de cur�tenie, totul e vopsit, v�ruit, �nnoit. E mult� liniste. Spart� din c�nd �n c�nd de vreun c�ntat de cocos. �n curti nu se vede miscare, doar pe alocuri vesminte negre puse la uscat. �n S�pt�m�na Mare se acord� o atentie deosebit� r�nduielilor religioase, iar c�lug�ritele petrec mult timp �n rug�ciune. Primele slujbe �ncep dis de dimineat� si ultimele se termin� t�rziu �n noapte. Postul este mai aspru, masa se serveste o singur� dat� pe zi, �n jurul orei 16, bucatele fiind g�tite f�r� ulei sau pr�jeli. Vineri se tine post negru, pentru c� �n aceast� zi a fost r�stignit M�ntuitorul si jertfa sa trebuie respectat� prin �nfr�narea trupului si preg�tirea duhovniceasc� a sufletului. Si biserica este �mbr�cat� �n haine cernite, este o perioad� de doliu, de tristete, care se termin� odat� cu �nvierea Domnului. Dup� slujba din noaptea de �nviere este obiceiul ca, �n jurul orei 4, s� se mearg� la trapeza m�n�stirii pentru a gusta dintr-o felie de cozonac si a ciocni un ou rosu. Masa oficial� este programat� duminic� la amiaz�, iar la ora 14 se oficiaz� slujba pentru �nvierea a doua. La V�ratec se m�n�nc� mai mult peste �n loc de carne, desi, pe la c�sutele maicilor, pelerinii pot s� guste si carne de miel.
Prohodul Domnului - Vinerea Mare
Vinerea Mare este ziua de doliu a crestin�t�tii, pentru c� atunci a fost r�stignit M�ntuitorul. De aceea, �n aceast� zi, �n orice biseric� de rit crestin din Roman si celelalte localit�ti este singura zi �n care nu se oficiaz� slujba Sfintei Liturghiei. Liturghia �ns�si �nsemn� jertf� si se consider� c� nu se pot aduce dou� jertfe �n aceeasi zi. De aceea, Vinerea Mare este si aliturgic�, �n schimb, seara, se oficiaz� Denia Prohodului, una dintre cele mai spiritualizate dar si importante denii. Mai �nt�i, tinerii si b�tr�nii, �n lant ne�ntrerupt trec pe sub masa plin� de flori, mas� ce simbobileaz� catafalcul Domnului. Pe ea este asternut� o fat� de mas�, de regul� pictat� bogat, cu punerea �n Morm�nt a M�ntuitorului, precum si Evanghelia, �mpreun� cu Crucea. Apoi, preotii citesc Prohodul. �n mediul rural, deniile de joi si vineri au dob�ndit o semnificatie aparte. Deniei celor 12 evanghelii i se mai zice Denia B�tr�nilor. Denia Prohodului este denumit� si Denia Tinerilor, pentru c� ea le place acestora prin „gimnastica“ pioas� pe care trebuie s� o fac� trec�nd de trei ori pe sub mas�.
|