Firmele nebancare verificate de Protectia Consumatorului
• unele din acestea aveau contracte „traditionale“ si „�n regim de urgent�“ • altele modificau dob�nzile f�r� a anunta clientii •
Comisarii din cadrul Protectiei Consumatorului Neamt au efectuat o serie de verific�ri la firmele care acord� �mprumuturi, altele dec�t b�ncile, denumite generic institutii financiare nebancare. Actiunea a avut loc �n perioada 25-29 ianuarie, c�nd organul de control a trecut pe la sase firme de acest fel. „�n urma verific�rilor au fost descoperite mai multe deficiente pentru care au fost aplicate trei amenzi contraventionale �n valoare de 9.000 de lei si trei avertismente“, a declarat Nicoleta Nica, directorul Protectiei Consumatorului Neamt. Din cele sase societ�ti financiare nebancare ce acord� credite, dou� nu aveau afisat la loc vizibil autorizatia emis� de BNR, iar dou� nu aveau afisate liste cu dob�nzile percepute la �mprumuturi, dar nici dob�nzile acordate sumelor retinute membrilor cu titlu de „fond social“. Una din firmele de profil nu oferea clientilor grafic de rambursare si un exemplar al contractului de credit nici pe h�rtie nici pe alt suport durabil �nainte de �ncheierea contractului. Nici pentru cardul de credit clientii nu primeau aceste informatii obligatorii. �n plus, la una din firme contractul de credit prevedea emiterea unui nou card de credit la �ncheierea perioadei de valabilitate de doi ani, operatiune care implic� costuri suplimentare cum ar fi taxa de emitere si comision de administrare. Contractul de credit nu se lista dec�t dup� ce dosarul complet era trimis si validat la sediul social, �n alt judet.
Ulterior consumatorul putea opta pentru a accepta sau nu varianta de creditare propus�. „�n aceast� situatie este mai putin probabil ca un client s� refuze, dup� ce a depus deja toat� documentatia solicitat� si a asteptat o perioad� neprecizat� pentru aprobarea creditului, deci consider�m c� �ntr-un fel operatorul economic influenteaz� �n mod indirect decizia de tranzactionare pe care clientul putea s� o ia“, a mai spus directorul OPC Neamt. Un alt operator economic nu emitea clientilor contracte de �mprumut, singurul formular semnat de cele dou� p�rti fiind cererea de �mprumut. Aceasta continea si un angajament de plat� a sumei �mprumutate �ntr-un num�r de rate egale, f�r� ca �n acest formular s� existe prevederi referitoare la nivelul dob�nziii percepute. La alt� firm� existau dou� tipuri de contracte, unul „traditional“ si unul „�n regim de urgent�“, f�r� a se face preciz�ri clare despre diferentele dintre ele. �n nici una dintre variante nu se prevede posibilitatea achit�rii anticipate a �mprumutului si eventualele penalit�ti. Dar, pe parcursul derul�rii contractului, firma �si rezerva dreptul de a modifica rata dob�nzii f�r� o notificare prealabil� a clientului, acesta av�nd obligatia de a se informa periodic, la sediu, asupra eventualelor modific�ri.
|