Expozitie Gheorghe Vadana la Galeriile Vorel
S�mb�t� la orele pr�nzului, �n prezenta unui numeros public ce a f�cut ne�nc�p�toare mica incint�, la Galeriile „Lasc�r Vorel“ ale Filialei Neamt a Uniunii Artistilor Plastici din Rom�nia, a fost vernisat� o nou� expozitie de pictur� a maestrului - �i putem spune de acum asa - Gheorghe Vadana, unul dintre artistii plastici cei mai reprezentativi ai generatiei vechi de pictori nemteni. Pe l�ng� evenimentul �n sine, expozitia a avut si o valoare sentimental�, fiind vernisat� la doar trei zile distant� de ziua de nastere a pictorului ce a consemnat cei 79 de ani de viat� �nchinat� artei, culturii si �nv�t�m�ntului pe aceste meleaguri. Vernisajul a fost marcat de cuvintele introductive ale criticului Cristian Livescu si ale scriitorului Adrian Alui Gheorghe si, bine�nteles, a oferit si protagonistului posibilitatea de a-si expune, �n c�teva cuvinte, at�t conceptia estetic� c�t si ocazia de a rememora, la aceast� frumoas� v�rst�, fr�nturi din biografie si din frumusetea ob�rsiilor. De altfel, toate aceste lucruri s�nt cel mai edificator reprezentate chiar de cele treizeci si sase de tablouri, mai vechi si mai noi, care alc�tuiesc expozitia. Peisaje din tinutul Neamtului, biserici, anotimpuri, flori, ultimele plute pe Bistrita, cascade, dar si c�teva alc�tuiri cu tendinte simbolice, fac, �n totul, un expozeu echilibrat, bine legat si de bun� seam� reprezentativ pentru ceea ce �nseamn� Gheorghe Vadana �n peisajul plastic nemtean.
Cine este si, mai ales, ce este �n spatiul plastic Gheorghe Vadana? Valentin Ciuc� vede �n el un romantic pur s�nge: „Fie c� picteaz� �n atelier sau natur�, �n orizontul copil�riei de pe Valea Bistritei si T�rgu Neamt, �n taberele de creatie (Almas, Brates, Borca, Dumbrava sau Dur�u), Gheorghe Vadana simte �ntr-un mod propriu pitorescul peisajului si-l evoc� �n mod plastic cu transfigur�ri romantice.“ Horia Horsia �l percepe ca pe un expresiv virulent: „�n viziunile monumentale ale lui Gheorghe Vadana, peisajele au o materialitate tratat� nervos, cu fort� si cu efecte expresive prin amestecul fizic al culorilor.“ �n fine, Lucian Strochi �l consider� imprevizibil: „Gheorghe Vadana a evoluat �n timp de la un decorativism confortal la un expresionism mitologic, tinz�nd spre monocromie, �ndeosebi �n perioada sa albastr�. Un pictor capabil oric�nd de surprize din cele mai fertile.“
Compar�nd aprecierile de mai sus, precum si multe altele, putem s� realiz�m c� toate pot fi valabile si, mai mult, c� artistul, de cele mai multe ori, este greu de definit si de clasificat. Stilul, oric�t ar fi de personal este �ntotdeauna influentat de experientele anterioare, dar originalitatea lui const� �n produsul care rezult� �n urma sediment�rii. De aceea, afirmatia artistului pietrean potrivit c�reia „momentul creatiei trebuie s� fie eliberat de instructia si cultura acumulat�“ poate fi �n acelasi timp si surprinz�toare si teribil de adev�rat�. C�ci nea Puiu a r�mas, �n str�funduri, acelasi om pogor�t de pe Bistrita, cu sufletul curat si vesnic t�n�r, ce ofer� �nc� cu generozitate semenilor ceva din ceea ce a ad�postit �nl�untru-i timp de opt decenii. Si, pe deasupra, �nc� ceva ce d�inuie de mii de ani �n amplul spatiu sufletesc al modelului uman ancestral. Ast�zi, din p�cate, pervertit. Dar puritatea ce nu mai are loc �n viata de zi cu zi, va d�inui, probabil, �nc� mult� vreme �n reprezent�rile sale picturale. Si �n spatiul salubru al galeriilor de art� unde se �nvredniceste �nc� a expune cu consecvent�.
|