Geoan� l-a devansat pe B�sescu la cheltuielile electorale
• potrivit unui calcul estimativ dat publicit�tii de APD, �n campania prezidential� pentru turul doi, la T�rgu Neamt s-ar fi cheltuit pentru promovarea imaginii lui Geoan� 26.019 euro, iar pentru B�sescu, 7.600 euro •
Asociatia Pro Democratia a dat publicit�tii o estimare a cheltuielilor f�cute de partidele politice pentru publicitatea electoral� din timpul campaniei prezidentiale. Din Neamt, a fost monitorizat doar orasul T�rgu Neamt, iar clubului local al APD i-a revenit sarcina inventarierii panourilor publicitare, a reclamelor de pe st�lpi, bannere, mesh-uri, la care partidele au recurs pentru a atrage atentia aleg�torilor. Potrivit calculelor APD, la T�rgu Neamt s-ar fi cheltuit la turul doi 26.019 euro pentru promovarea imaginii lui Mircea Geoan�, si 7.600 euro pentru Traian B�sescu. Profesorul Emanuel B�lan, liderul clubului t�rgnemtean al APD, a declarat c� a inventariat toate panourile, bannerele si mesh-urile utilizate de PSD SI PD-L, f�r� s� fie incluse si afisele mici din h�rtie lipite prin oras: „Am f�cut o monitorizare a panourilor de pe strad�, a bannerelor de pe st�lpi, a mesh-urilor, si am trimis s�pt�m�nal aceste date la APD Bucuresti, care a si f�cut calculul final, pe baza informatiilor aflate de la firmele care executau astfel de materiale electorale. Lucrurile au fost analizate foarte serios, aveam de completat niste fise de monitorizare, �n care treceam cu exactitate locul amplas�rii si dimensiunile materialelor electorale“. Asociatia Pro Democratia a monitorizat afisajul electoral pe principalele bulevarde si str�zi din cele sase sectoare ale municipiului Bucuresti si din 13 orase ale t�rii: Br�ila, Brasov, Caracal, Cluj, Constanta, Craiova, Focsani, Iasi, Onesti, Oradea, R�mnicu V�lcea, Sibiu si T�rgu Neamt. Astfel, pentru cele 12.012 panouri, afise si bannere de diverse tipuri num�rate �n localit�tile respective, APD a estimat un cost total de 1.715.279 euro, din care 14,39% s-ar fi f�cut pentru materialele electorale ale lui Crin Antonescu, 40,55% pentru Traian B�sescu, 39,72% pentru Mircea Geoan� si 5,34% pentru Sorin Oprescu. �n estimarea cheltuielilor f�cute de partide s-a tinut cont de pretul pietei pentru imprimarea materialelor si de chiria perceput� de regul� pentru expunerea lor. �n comunicatul dat publicit�tii, APD apreciaz� c� „investitiile“ pentru publicitate electoral� out-door reprezint�, �mpreun� cu cele realizate pentru publicitate �n mass-media, cea mai important� categorie de cheltuieli realizat� de partide �n campania electoral�, fiind singurele care pot fi monitorizate cu un anumit grad de exactitate. Monitorizarea campaniei electorale de c�tre APD s-a desf�surat �n cadrul proiectului „Trezeste observatorul din tine“, implementat de APD si finantat de Balkan Trust for Democracy.
|