�ntre dragoste si mizerie
Festivalul de Teatru Piatra Neamt - Editia a XXIV-a
Ce va r�m�ne �n amintirea spectatorului dup� ce aceast� editie a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamt se va fi sf�rsit, e greu de spus. Si, cumva, prematur. Putem doar, la aceast� or�, s� evoc�m �n treac�t c�te ceva despre cele ce am v�zut deja. Si aici, spectatorul pietrean se poate simti privilegiat si pentru faptul c� are la dispozitie, �n continuare, un frumos spectacol realizat la teatrul gazd� de c�tre regizorul Alexandru Dabija. Acel Dabija fascinat de povesti si de frumusetile folclorului. De ast� dat�, s-a dovedit a fi fascinat de frumusetea dragostei. Si, drept urmare, a realizat un delicios spectacol dup� un text de Alfred de Musset. Un spectacol care, chiar �ntr-un decor reciclat si revitalizat, beneficiaz� de toate calit�tile unui act teatral remarcabil, condus sigur si cu pricepere, cu bun simt si, pe alocuri, cu pedanterie si rafinament.
Spectacolul Rodic�i Mandache si al studentilor ei de la Universitatea Hyperion Bucuresti, dup� texte de Vasile Alecsandri, a fost concentrat, �n cele din urm�, dup� un prelung exordiu, asupra vodevilului „Piatra din cas�“. Pregnanta latur� didacticist� si abordarea riguroas� �n spiritul epocii trecute, nu a stirbit cu nimic valoarea intreprinderii care poate fi tratat� mai mult dec�t o simpl� tem� de clas�.
C�t priveste spectacolul Teatrului Odeon Bucuresti cu „Extrem“ (cam superficial si inexact tradus titlul original) de William Mastrosimone, regizat de o mai veche cunostint� de-a noastr�, Sorin Militaru, putem spune c� las� un gust cam strepezit. Atmosfera americ�neasc�, �n casa de pe marginea autostr�zii (ei au!) pustii ce str�bate desertul, are totul - cum bine remarca cineva - din thrillerul consacrat peste ocean. Tensiune, violent�, suspans si mult, foarte mult limbaj vulgar. E bine, totusi, c� e o traductie. Revolta, neputinta, iminenta complicatie, frica, panica, limitele justitiei (si acolo), s�nt c�teva idei demne de retinut. Cam lungi si prea naturaliste momentele de cruzime ce m�n�nc� o bun� parte din economia spectacolului. �n fine, despre toate acestea vom mai vorbi. La sf�rsit.
Principii si motivatii
Despre principiile care au stat la baza actului de selectie a pieselor ce au intrat �n festival, cele dou� responsabile cu trierea actului artistic au precizat: „Am avut sansa s� descop�r anul acesta c�teva creatii actoricesti, regizorale si scenografice care ar putea fi oric�nd integrate, f�r� nici un fel de complex, �n orice teatru din Rom�nia. S�nt profesionist concepute, minutios lucrate, destept dozate si au un tip de omogenitate din ce �n ce mai greu de detectat �n teatrul rom�nesc. Selectia nu e o tarab� pe care trebuie s�-si g�seasc� ocul toti cartofii. Nu m-a interesat s� operez cu principiul multumirii tuturor. Am ales acele propuneri care vin cu un cod de lectur� a textului si de articulare a vertebrelor spectacolului vizibil definite prin optiuni puternice.“ (Mihaela Michailov).
„E o editie competitional�, �n care creatii foarte diverse se vor �ntrece �ntr-o curs� la finalul c�reia, dincolo de premii, cel mai fericit c�stig�tor va fi spectatorul. Publicul pietrean trebuie s� fie preg�tit pentru �ndr�zneal� estetic�, pentru foarte mult� �ndr�zneal� estetic�. Vin din teatre si trupe unde tineretea creatoare e esential�, care stiu c� juvenalitatea e contaminant�. �nt�lnirea festivalier� de la Piatra Neamt ne d� certitudinea c� elixirul tineretii vesnice e teatrul de bun� calitate.“ (Oltita C�ntec).
|