Un �nv�t�tor la patru clase, �n 45 de scoli nemtene
• �n 79 de unit�ti, un �nv�t�tor pred� concomitent la dou� clase • de la an la an, num�rul de clase cu simultan sau dublu simultan este �n sc�dere • Una dintre cele mai grele activit�ti pe care o presteaz� un cadru didactic este cea a �nv�t�torului care pred� la dublu simultan. �n momentul de fat�, �n judetul Neamt, �n 45 de unit�ti, clasele primare se desf�soar� �ntre aceiasi pereti, simultan. �nv�t�torul este acelasi pentru elevii din clasa I si p�n� la a IV-a. „Conform legislatiei �n vigoare, un �nv�t�tor este nevoit s� predea la dublu simultan dac� s�nt mai putin de 22 de copii �n toate cele patru clase. Dac� efectivul la clasele primare �ntr-o unitate de �nv�t�m�nt este cuprins �ntre 22 si 40 de copii, atunci �n scoal� se �nfiinteaz� dou� posturi de �nv�t�tori. S�nt trei posturi dac� num�rul elevilor este �ntre 41 si 60 si la peste 60 de copii, cu c�te cel putin 15 �n fiecare clas�, se �nfiinteaz� patru posturi“, a declarat Florin Dimon, inspector scolar responsabil de �nv�t�m�ntul primar nemtean. �n acest an scolar, se practic� �nv�t�m�ntul dublu-simultan la clasele primare la V�ratec, Tosorog (Bicazu Ardelean), Rediu, B�ra1, Negresti, C�useni (Boghicea), B�neasa (Bozieni), P�dureni (C�ndesti), Simionesti (Cordun), Mitocu B�lan (Cr�c�oani), Gher�iestii Noi (Gher�iesti), Popesti (Farcasa), Bradu nr. 2 (Grinties), nr. 2 Grintiesu Mare, B�tr�nesti si Tab�ra (Icusesti), Itrinesti si H�rtesti (M�rgineni), Poiana Humii (Oniceni), Izvoru Alb (Bicaz), Condreni si Humulestii Noi (T�rgu Neamt). Dup� cum declar� reprezentantii Inspectoratului Scolar, clasele cu �nv�t�m�nt dublu simultan nu s�nt specifice doar zonei rurale, ci se practic� si la oras. �n urban, este la cele patru clase primare un singur �nv�t�tor la T�rgu Neamt - la Scoala nr. 2 din Condreni si la Scoala Humulestii Noi, iar la Bicaz, la Scoala Izvorul Muntelui si la Potoci, desi aceste dou� localit�ti s�nt get-beget rurale, dar s�nt considerate anexe ale orasului.
Pentru ca procesul de �nv�t�m�nt s� fie c�t mai putin afectat de „aglomeratia“ de clase �n aceeasi sal�, �nv�t�torii au program de sase ore pe zi, �n loc de patru. De la prima or� s�nt chemate dou� clase, c�rora li se predau disciplinele de baz�, iar de la ora 10 vin celelalte dou� clase, care �ncep activitatea cu dou� obiecte care permit evaluarea si predarea �n paralel cu ceea ce fac elevii veniti de dimineat�. Asta �nseamn� c� �n acest interval oral, �nv�t�torul trebuie s� asculte si s� predea concomitent, tuturor elevilor din cele patru clase. De la ora 12, primii veniti s�nt liberi, iar cei care au ajuns la scoal� la 10 parcurg orele de la dou� discipline care nu pot fi predate c�nd �n aceeasi clas� s�nt elevi de patru v�rste diferite. Se obisnuieste s� se fac� „echip�“ clasele I cu a III-a si a II-a cu a IV-a. De altfel, aceast� grupare se p�streaz� si atunci c�nd se organizeaz� clasele de simplu simultan, �ntruc�t se consider� c� programele scolare pe aceste niveluri de studii s�nt mai compatibile sub aceast� form� dec�t dac� gruparea s-ar face sub forma: clasa I cu a IV-a si a II-a cu a III-a. �n anul scolar actual, 79 de posturi din �nv�t�m�ntul primar s�nt la clase simultane. Legislatia �n vigoare prevede c� dasc�lii care lucreaz� la clase cu dublu simultan beneficiaz� de un sport la salariu de 10%, iar cei de la simplu simultan de un sport de 7%.
|