Clientii „Raiffeisen“, �mbiati la „tepe“
• romascanii s�nt „bombardati“ cu mesaje prin care li se cer date ce pot duce la clonarea cardurilor sau golirea conturilor • dup� BancPost a venit r�ndul Raiffeisen Bank • oficialii b�ncii spun clar: „feriti-v� de asemenea tentatii“ • Metoda „phishing“, una dintre cele mai r�sp�ndite „variante“ de a �nsela oamenii cu ajutorul Internetului a fost diversificat� de c�tre infractorii electronici, posesorii nemteni de carduri la Raiffeisen Bank �ncep�nd s� fie si ei „bombardati“ cu mesaje prin care li se solicit� date personale �n scop „mascat“ de jaf. Mai multi romascani, deja, au primit e-mailuri nesolicitate („spam“, n.r.) din partea unor indivizi care pretind c� s�nt reprezentanti ai unit�tii financiare. Infractorii se bazeaz�, culmea, pe frica cet�tenilor de a nu le fi golite fraudulos conturile. Aceasta, dup� ce, de la �nceputul lunii si clientii de la BancPost au fost „ademeniti“ �n mod similar. Un exemplu este urm�torul: „Stimate client, Departamentul de Securitate On-line al Raiffeisen Bank v� aduce la cunostint� c� �n data de 26 August 2009 am detectat mai multe tentative de autentificare neautorizate a contului dumneavoastr� Raiffeisen Online. Pentru a evita suspendarea automat� a contului dumneavoastr� din cauza fraudelor on-line v� rug�m s� va accesati contul la adresa mentionat� mai jos �n cel mai scurt timp. Multumim pentru colaborare si nu uitati c� Raiffeisen Online nu v� va cere niciodat� mai mult de dou� cifre de pe cardul dumneavoastr� de debit. Raiffeisen Bank Rom�nia“. Culmea este c�, dup� aceste fraze, este indicat� „adresa corect� a portalului de autentificare a Raiffeisen Online: www.raiffeisen.online.ro/eBank.ing-Web/login#Lang#ro). V� multumim pentru �ntelegere. Cu stim�, Echipa de Securitate Raiffeisen Bank Rom�nia“, dup� care s�nt date (tot culmea!) numerele corecte ale Raiffeisen Online si se precizeaz�, pentru credibilitate, c� „acest mail a fost scanat cu succes de MessageLabs Email Security System“.
Nu „muscati momeala!“
De partea cealalt�, oficialii b�ncii �ncerc� prin toate mijloacele s�-i tin� departe pe clienti de tentativele de fraud�. Un utilizator romascan al serviciului on-line a specificat mesajele corecte ale b�ncii fat� de clienti, la intrarea pe singura pagin� oficial�: „www.raiffeisenonline.ro“. „Raiffeisen Online nu-ti va solicita niciodat� toate cifrele din seria cardului t�u de debit sau pinul acestuia. Nu da curs nici unei cereri de divulgare a elementelor de identificare (Cod utilizator, parol�, PIN)! Angajatii Raiffeisen Bank nu-ti vor solicita niciodat� divulgarea parolei si a codului t�u de utilizator. �ntr-un asemenea caz, te rug�m s� contactezi de �ndat� serviciul suport clienti Raiffeisen Online (numere de telefon 021/306.55.55 sau 021/306.55.56 ). Raiffeisen Bank nu-ti va trimite niciodat� e-mail-uri sau sms-uri prin care-ti solicit� s� accesezi adrese web sau link-uri pentru a te conecta la Raiffeisen Online.
Dac� suspectezi c� un site nu este ceea ce sustine a fi, p�r�seste imediat site-ul. Site-ul original este securizat (linkul este de tip https si �n coltul dreapta jos se afl� un l�c�tel)“, este comunicarea b�ncii mentionate fat� de clientii s�i.
Reamintim c� „smecheria“ este destul de bine g�ndit�, �n conditiile �n care se �nt�mpl�, destul de bizar, ca destinatarii mesajelor s� fie chiar clienti ai b�ncilor respective. De fapt, asa cum au avertizat permanent marile institutii financiare, dar si oamenii legii, nu este voba despre altceva dec�t o tentativ� de fraud� prin metoda „phishing“. Utilizatorul este directionat imediat pe o nou� pagin� de Internet, unde, dac� nu este destul de st�p�n pe sine, poate s� �si lase salariul, agoniseala sau banii pe care �i are �n cont. Aici se cer, �n fapt, cifre ale codului cardului, data exir�rii, �n format luna/anul si, culmea, codul PIN, ceea ce denot� clar tentativa de fraudare. De mentionat c� asemenea situatii nu au ocolit cele mai mari b�nci din Rom�nia, utilizatorii de Internet fiind sf�tuiti �n continuare s� nu �ncerce nici un fel de „manevr�“ la care s�nt tentati si, �n caz de nel�muriri, s� contacteze departamentele de relatii cu clientii sau cea mai apropiat� sucursal�. Politia, de asemenea, �i sf�tuieste pe posesorii de carduri s� nu dea curs dec�t tranzactiilor pentru care s�nt siguri 100%, altfel riscul de „clonare“ a mijloacelor de plat� electronice fiind maxime.
|