Doru Ulian v� invit� la vernisaj
Vocatia plasticianului Ulian, singurul mare romantic nemtean �n viat� este de a transfera spatiilor reduse ca dimensiune (perimetrul tablourilor solicitat de peisajele sale) linistea si solemnitatea fragmentelor de natur� transpuse pe p�nz�, atitudinea arborilor si st�ncilor cu personalitate evident�, amploarea decent� a singularit�tii si bunei-cuviinte propuse de viziunea unui artist de o mare seriozitate, sobrietate si rigoare profesional�. Dac� nu si-ar semna lucr�rile, ai crede c� formatia sa academic� este de factur� clasic� german�, poate flamand�. Cu toate acestea, Facultatea de Arte Plastice a absolvit-o �n 1965, la Bucuresti, continu�nd si ast�zi s�-si pomeneasc� respectuos profesorul s�u de desen, Popa Octavian, cel care a „pus um�rul“ la devenirea sa, al�turi de alti redutabili si consacrati maestri. Vasile Doru Ulian este un elocvent avocat si iubitor al naturii. Pledoaria si m�rturiile sale cromatice eman� discret caldura si eroismul clientilor s�i, ostentativi doar prin decupajul ales de artist, dup� �ndelungat� si cump�nit� chibzuint� ardeleneasc�: pajisti, dealuri, st�nci si copaci. Lipsesc din imensitatea cadrului botanic doar oamenii, desi prezenta lor se simte prin cele c�teva cl�diri rustice, roase de vremuri. Lucrarea criticului de art� Valentin Ciuc�, „Un secol de arte frumoase �n Bucovina“ �l defineste pe artistul Ulian „ca tipologie uman� si substant� artistic�“: „Nu are complexe �n fata motivului, fie c� acesta este un munte monumental si misterios sau doar c�teva fructe ori legume asociate �ntr-o sugestiv� natur� static�. M�retia nu st� �n motiv, ci �n tratarea subiectului. Nota de mister, accentuat� de grilele cu valuri succesive interpuse �ntre ochiul privitorului si motiv, ascunz�nd materialitatea propriu-zis� a lucrurilor, dovedeste o �nalt� tehnic� a transparentelor si a utiliz�rii valorilor cromatice pe un fond de condescendent� �n fata naturii �n feluritele ei ipostaze“. Ulian fuge de facil, de superficialitate, �ntr-o vreme c�nd numerosi plasticieni atrasi de sinteza abstract� a formelor �mbr�tiseaz� „geometrii“ nefiresti, degenerate. La el, tentatia perspectivei �nseamn� de fapt ispita de a face pictur� cu adev�rat, „c�ci pictura este proiectarea tridimensionalit�tii lumii reale �n bidimensionalul panourilor“ (Ion Frunzetti - „�n c�utarea traditiei“). Prin tablourile sale plasticianul nemtean Vasile Doru Ulian a �nm�rmurit momentul, amintind de Faust care se adresa clipei: „Opreste-te! Esti at�t de frumoas�!“ „Clipa fugar� trece si Faust r�m�ne totusi �mbog�tit. C�ci dorinta de a-i p�stra r�coarea, mireasma, nuantele, gustul, tempo-ul s�ngelui din r�stimpul savur�rii ei, e de ordin poetic“ (Ion Frunzetti - „Fotograful-artist“). Ulian predic� natura, este un evanghelist al naturii. Arborii s�i, �nsumati c�teodat� aureolei sfinteniei, vizibil� spre �nserare, degaj� o melancolie cald�, prietenoas�, osteniti fiind de at�ta veghe protector-martial� asupra decorului vegetal. Miercuri, 1 aprilie 2009, la ora 17, la Muzeul de Art� din Piatra Neamt va avea loc deschiderea oficial� a expozitiei de pictur� semnat� Ulian!
|