177 DE MILIARDE DE LEI TAX� DE �NMATRICULARE
• aceasta este valoarea taxei de prim� �nmatriculare pe care au pl�tit-o nemtenii de la �nceputul anului trecut • pentru ea au cotizat peste 7.300 de persoane • fiecare ar putea obtine returnarea unor sume de bani pentru c� taxa de prim� �nmatriculare a fost �nlocuit� cu taxa de poluare auto • acest lucru se face �n functie de gradul de poluare al masinii fiec�ruia • noul bir intr� �n vigoare la 1 iulie 2008 • Vechea tax� de prim� �nmatriculare a fost convertit� printr-o recent� ordonant� de guvern �n taxa de poluare auto, noile prevederi urm�nd a intra �n vigoare la jum�tatea anului �n curs. De la 1 iulie 2008, nemtenii care-si vor achizitiona masini vor pl�ti noul bir, care se calculeaz� �n functie de gradul de poluare al vehiculului. Cu c�t masina este mai nou�, mai performant� si eman� mai putine noxe, cu at�t birul va fi mai mic. Vestea bun� este c� cei care au pl�tit taxa �n vechea variant� si pot dovedi c� masina pe care o au are un grad mic de poluare vor primi de la stat diferenta de bani dintre vechea tax� si noul bir. Deocamdat�, nimeni nu poate aprecia care s�nt sumele care vor ajunge �n buzunarele contribuabililor nemteni, cert� fiind numai suma �ncasat� deja de Fiscul nemtean, cu acest titlu, de la intrarea �n vigoare a birului, respectiv 1 ianuarie 2007. „Pe tot parcursul anului trecut s-a �ncasat cu titlu de tax� de prim� �nmatriculare suma de 12,6 milioane de lei ron, de la 5.354 de pl�titori, iar de la �nceputul acestui an, 2.026 de persoane au achitat suma 5,1 milioane de lei ron“, a declarat Cristina Ionescu, purt�tor de cuv�nt al Directiei Generale a Finantelor Publice Neamt. La un calcul rapid reiese c� 7.380 de nemteni au adus �n vistieria statului, �n mai putin de un an si jum�tate, 177 de miliarde de lei vechi. �n medie, fiecare posesor de masin� care a datorat taxa de prim� �nmatriculare a pl�tit cam 24 de milioane de lei vechi. Dup� intrarea �n vigoare a noii variante a vechiului bir, fiecare pl�titor trebuie s� se prezinte la unitatea fiscal� unde a pl�tit banii pentru a afla dac� Fiscul �i mai returneaz� bani sau nu. �n cazul �n care se va stabili c� suma deja achitat� este mai mare dec�t cea prev�zut� de noile norme, banii s�nt �napoiati. „�n acest moment pe site-ul Ministerului de Finante este un program prin care fiecare posesor de masin� �si poate calcula singur taxa pe care o datoreaz� statului. Este probabil ca de la 1 iulie 2008, c�nd intr� �n vigoare taxa de poluare auto, s� fie introdus un program similar, prin care fiecare s�-si poat� calcula noua valoare, iar �n acest fel s� afle diferenta“, a mai ad�ugat Cristina Ionescu. Ordonanta de urgent� prin care va fi introdus� noua formul� de calcul a taxei de poluare auto a fost aprobat� de Executiv �n urm� cu c�teva zile. Aceasta va fi calculat� �n functie de datele tehnice ale fiec�rei masini �n parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe. Banii din noul bir vor fi colectati de Ministerului Mediului, care trebuie s� raporteze periodic primului ministru ce face cu ei. Fondurile obtinute �n acest fel vor fi destinati diferitelor programe de protectie a mediului, o atentie deosebit� acord�ndu-se �nnoirii parcului auto, program cunoscut sub numele de „Rabla“. R�m�ne de v�zut c�ti din pl�titorii de tax� de prim� �nmatriculare vor vedea m�car un leu greu �n buzunar, �n conditiile �n care ministrul mediului, Attila Korodi a declarat c� modul de calcul al taxei nu a fost modificat. Acelasi ministru a mai ad�ugat c� nici finant�rile pentru „Rabla“ nu s-au schimbat, r�m�n�nd la 3.000 de lei ron (30 de milioane de lei vechi).
|