Impas �n reabilitarea infrastructurii de ap� si canal
• firma Strabag este acuzat� c� lucreaz� prost la Piatra Neamt, potrivit reprezentantilor Inspectoratului de Stat �n Constructii • „s�ntem aproape de a decide sistarea lucr�rilor“, a declarat inginerul Andrei Ignat, seful Inspectoratului de Stat �n Constructii • valoarea total� a programului, care presupune schimbarea retelelor de ap� si canal �n zonele noi ale orasului, ori acolo unde nu fac fat�, reabilitarea Statiei de epurare si schimbarea canalului colector este de peste 20 milioane de euro • „Strabag este un constructor puternic si bun. Despre dispunerea opririi lucr�rilor, eu cred c� s�nt vorbe mari“, a declarat inginer Ioan P�cal�, directorul Companiei Apa Serv • Unul dintre cele mai importante programe din Rom�nia, care se desf�soar�, practic, �ncep�nd din acest an, �n municipiul Piatra Neamt, risc� s� fie blocat datorit� neseriozit�tii constructorului, afirm� conducerea Inspectoratului de Stat �n Constructii Neamt. Sau constructorilor, c�-s mai multi. �n situatia de fat� este vorba despre un program �n valoare de circa 28 de milioane de euro (84% fonduri de la Uniunea European� si 16%, cofinantare local�). Cu acesti bani, conform proiectului, ar trebui reabilitat� Statia de epurare a apelor uzate, extinderea si �nlocuirea a 17 kilometri de retea de canal si a 40 de kilometri de retea de ap� �n zonele noi ale orasului si acolo unde conductele vechi nu mai fac fat�, plus �nlocuirea canalului colector, care �nseamn� schimbarea uneia dintre cele mai importante conducte, situat� pe bulevardul 9 Mai, de la Gar� si p�n� la Piata Central�. „�n cadrul acestui program, treaba a fost dat� peste cap si pericliteaz� structura de drum. Colaborarea noastr� cu firma «mam�» este foarte anevoioas�. Noi putem sista direct lucrarea, �n cazul �n care proiectantul si constructorul nu vor intra �n normalitate. Am ajuns la concluzia c� amenda nu-l mai sperie pe constructor, adic� societatea Strabag. Conform Legii 10 privind calitatea �n constructii, cumulat, putem da amend� de maxim 250 milioane de lei. Dar sanctiunea suprem� este oprirea lucr�rilor si refacerea lor“, a declarat inginer Andrei Ignat, seful Inspectoratului de Stat �n Constructii Neamt. Conform acestuia, partea proast� la punerea �n practic� a programului const� �n starea carosabilului dup� schimbarea retelelor sau extinderea lor, iar nu calitatea conductelor utilizate sau modul cum se asigur� conexiunea lor. Firma Strabag, din Austria, care detine o autorizatie de constructie pentru realizarea acestor interventii, a fost conditionat� la �nceputul proiectului de constituirea unui fond de garantare a lucr�rilor pe perioada executiei lor. La nevoie, firmei i se va lua din acest fond, pentru executarea reparatiilor.
ISC spune c� dibuie dup� reprezentantul Strabag
C�nd a �nceput implementarea acestui important program �n Piatra Neamt, reprezetantul firmei Strabag �l avea ca reprezentant pe Marius Boacs�, fost functionar �n prim�ria local�. Ulterior, acesta a fost schimbat si nu prea se mai stie un alt om de leg�tur� cu firma mam�. „Societatea nu are �nregistrat punct de lucru la Registrul Comertului �n Piatra Neamt. Asadar, nu avem acces si nu exist� o comunicare oficial� �ntre noi si constructor. Vom solicita niste date de la Registrul National al Comertului, pentru a putea lua leg�tura cu o persoan� care reprezint� Strabag �n Rom�nia. S�ntem �n curs de elaborare a notelor de control pentru ceea ce am verificat. De mai multe ori am solicitat s� vin� la sediul Inspectoratului �n Constructii un reprezentant al firmei si au venit tot constructori din zona noastr�. Efectiv, n-ai cu cine discuta. Am cerut Inspectoratului National de Stat �n Constructii sprijinul, pentru a vedea cum s-a realizat colaborarea cu oamenii care lucreaz� efectiv �n Piatra Neamt. Pe str�zile pe care se lucreaz� nu se respect� legislatia �n domeniul tehnic existent� �n Rom�nia. De exemplu, �n cazul interventiilor pe carosabil, s�p�tura trebuie executat� cu 1,2 metri �n plus fat� de spatiul necesar pentru efectuarea lucr�rii. �n felul acesta, s-ar putea realiza compactarea. Doar c� �n Piatra Neamt se sap� at�ta c�t s� �ncap� conducta schimbat� si apare surparea. De altfel, nu se foloseste nici material de umplutur� corespunz�tor. Balastul utilizat trebuie �nsotit de un certificat pe baza c�ruia s� se garanteze c� este bun ca umplutur�. Din p�cate, Strabag �si cam bate joc de lucr�ri“, a mai spus Andrei Ignat.
Verific�ri si la Hill International
�n unele zone din oras, �n pante, retelele noi s�nt �ngropate si la ad�ncimi de trei, patru metri, �n nisip, asa cum prevede proiectul. Seful ISC sustine c� „lucr�rile ascunse s�nt OK“. Perioada de executie a acestui amplu program este de doi ani, ceea ce �nseamn� c� Strabag ar putea s�-si desf�soare activitatea si �n 2008 pe str�zile municipiului Piatra Neamt. „P�n� acum, circa 40% din lungimea retelelor a fost rezolvat�. Ele fie au fost �nlocuite, fie extinse. Dar, valoric, s-a derulat mai putin de 40%, �ntruc�t interventiile cu greutate nu s-au f�cut. Nu s-a schimbat canalul colector principal, care �nseamn� lucrarea de pe bulevardul 9 Mai. Acolo se va lucra foarte greu“, a mai spus Andrei Ignat.
Nici consultantul lucr�rii, firma Hill International, nu se implic� mai mult �n buna desf�surare a activit�tii. Dar lucrurile �nc� mai pot fi rezolvate, dac� Strabag va reveni acolo unde a distrus drumurile, l�s�nd santuri ad�nci �n carosabil si va repara pe banii s�i. „Tehnic se poate reveni asupra refacerii lucr�rii. Se va respecta proiectul, iar constructorul va suporta niste cheltuieli foarte mari, din propriul buget, ca s� refac� ce a distrus. �n perioada urm�toare vom face verific�ri si asupra firmei Hill International, care are rolul de diriginte de santier �n cadrul proiectului“, a mai spus seful ISC Neamt.
�n zilele care vin, inspectorii ISC vor verifica sistemul calit�tii, care este o cerint� de baz� �n raportul contractual al firmei mam� cu cele care lucreaz� efectiv. �nc� nu se stie �n ce conditii muncesc oamenii pe str�zile din Piatra Neamt, dac� lucr�rile au fost preluate �n subantrepriz�, ori ca prest�ri servicii de la firma mam�, �ntruc�t interventiile nu s�nt f�cute de c�tre firma declarat� c�stig�toare. „Vom aplica sanctiunile de rigoare si vom fixa un termen pentru reintrarea �n normalitate. Acest termen �nseamn� trei-patru s�pt�m�ni, pentru c� �nseamn� lucr�ri �n trafic. Acordarea amenzii nu este un scop �n sine. Ne intereseaz� s� nu se bat� joc de aceast� lucrare“, a �ncheiat Andrei Ignat.
„Nu sist�m asa, de azi pe m�ine, un astfel de program“
Beneficiarul final al acestui amplu program este Compania Judetean� Apa Serv. Desi lucrurile nu stau foarte bine �n derularea proiectului, iar ISC este hot�r�t s� sparg� buba, conducerea Apa Serv recomand� specialistilor �n constructii s� aib� r�bdare, iar dac� vor dispune sistarea lucr�rilor, s�-si asume riscul. „Cei de la Strabag �nc� nu au terminat lucrarea. E drept c� sap� pentru una, �n timp ce alta nu-i terminat�, dar mai depind si ei de unii factori. Cele mai grave aspecte au ap�rut pe strada Petru Movil�, acolo unde s-a l�sat asfaltul proasp�t turnat. Dar c�nd s-a lucrat acolo era plin� var�, erau foarte multe masini �n trafic, au concurat mai multe aspecte. E drept c� nu s-au respectat termenii prev�zuti de proiectant, dar vor reface ceea ce au stricat si gata. Strabag este un constructor puternic si bun. Noi �ncerc�m s� tinem aceast� firm� �n fr�u si s-o condition�m la pl�ti atunci c�nd nu face treaba bun�. Despre dispunerea opririi lucr�rilor, eu cred c� s�nt vorbe mari. Cine va dispune asta, va pl�ti. Nu sist�m asa, de azi pe m�ine, un astfel de program. Trebuie temei legal. Si ei au cas� de avocatur�, nu ne putem juca. Riscul e mare la o asemenea decizie“, a declarat inginer Ioan P�cal�, directorul general al Companiei Judetene Apa Serv.
Apa Serv este societate a Consiliului Judetean. Vlad Marcoci, presedintele acestui for legislativ, a precizat: „Apa Serv r�spunde de ceea ce se �nt�mpl� cu acest program, pentru c� este beneficiarul lui. Indiferent de ce contractant este, dac� nu respect� clauzele contractului, va avea de p�timit. Dac� Inspectoratul de Stat �n Constructii va face o sesizare c�tre noi, eu voi dispune un control din partea Consiliului Judetean at�t la Apa Serv, c�t si la Strabag. Noi contribuim cu 16% �n acest proiect si este vorba de niste bani frumosi pe care nu ne permitem s�-i pierdem“, a spus Vlad Marcoci.
Strabag si respectul pentru specialistii rom�ni
Conducerea firmei Strabag este de p�rere c� problemele ap�rute �n Piatra Neamt nu s�nt deloc asa cum au fost relatate, iar ceea ce s-a distrus va fi reparat f�r� discutii. „S�ntem constienti c� pietrenii nu s�nt multumiti de lucr�rile la drumuri, dar problemele privind asfaltul si traficul rutier care au ap�rut s�nt doar pe o strad�, adic� Petru Movil�. Stim c�t de important� este aceast� strad� si am �nceput deja s� corect�m problemele. Strada aceasta va fi gata �ns� si �n functie de conditiile meteo. Strabag nu este responsabil� pentru proiectare. Astept�m cu ner�bdare s� lucr�m cu un proiect �mbun�t�tit si dorim �ntotdeauna s� �l ajut�m pe proiectant si s� lucr�m �n echip� cu el. Strabag apreciaz� foarte mult opiniile expertilor de la Inspectia de Stat �n Constructii. S�ntem constienti de rolul foarte important pe care �l joac� �n orice proiect de constructii din Rom�nia. Strabag este foarte m�ndr� c� a c�stigat acest contract, care este unul dintre cele mai interesante si complexe proiecte pe care ne-am fi dorit s� le c�stig�m. Din aceste motive, depunem toate eforturile pentru a-l realiza potrivit cerintelor“, a declarat Moritz Freyborn, team leader Rom�nia, Directia tehnologii de mediu a Strabag.
|