Destituit� de comision?
• fostul inspector adjunct al Inspectoratului Scolar, Maria Rusu, a �ncasat comisioane de la Bursa Rom�n� de M�rfuri Piatra Neamt • ea a f�cut parte din comisiile de evaluare a licitatiilor organizate la BRM • Ministerul nu vede cu ochi buni aceste pl�ti si nici faptul c� ISJ Neamt pl�teste oameni pentru a organiza licitatii,acestea fiind de fapt apanajul BRM • reprezentantii Bursei afirm� c� licitatiile au fost organizate corect, iar comisioanele au fost pl�tite legal • Destituirea „generalului“ Dorina Drexler, din fruntea Inspectoratului Scolar Judetean Neamt, a avut la baz� un raport de control efectuat de c�tre Ministerul Educatiei, Cercet�rii si Tineretului. Verific�rile inspectorilor veniti de la Bucuresti au scos �n evident� o serie de nereguli ce au dus, �n cele din urm�, la debarcarea �ntregii conduceri. Ceea ce nu se stia p�n� acum este faptul c� nu numai „generalul“ Drexler nu a fost v�zut cu ochi buni de mai marii de la Bucuresti, ci si adjuncta sa, inspectoarea Maria Rusu.
Aceasta a fost luat� �n colimator dup� ce s-a constatat c� a �ncasat comisioane ca urmare a particip�rii �n comisii de evaluare a unor licitatii efectuate pentru ISJ Neamt de c�tre Bursa Rom�n� de M�rfuri (BRM) - Terminalul Piatra Neamt. De altfel, sefii de la MECT nu au v�zut cu ochi buni nici comisionale, dar nici faptul c� inspectoratul a apelat la ajutorul Bursei de M�rfuri care a organizat mai multe licitatii. Si nu este vorba de implicarea Bursei de M�rfuri, o institutie care cu asta se ocup�, ci de faptul c� la Inspectoratul Scolar Judetean Neamt exist� oameni pl�titi pentru se ocupa special de achizitii publice. �n conditiile �n care conducerea inspectoratului a solicitat ajutorul BRM pentru achizitionarea unor produse, se pune �ntrebarea de ce a mai pl�tit inspectoratul oameni care, pe h�rtie, se ocup� de licitatii? Cum fireasc� este si �ntrebarea: oare era normal ca inspectoarea Rusu s� �ncaseze comisioane de pe urma licitatiilor organizate la BRM? Am vrut s� o �ntreb�m personal pe fosta adjunct� a ISJ, �ns� aceasta nu a r�spuns, ieri, la telefonul mobil. Acelasi lucru am fi dorit s�-l �ntreb�m si pe inginerul Victor Chele, si el �ncasator de comisioane �n aceste conditii, �ns� toate eforturile noastre s-au soldat cu tot at�tea esecuri.
�n raportul de control al MECT, elaborat dup� verific�rile de la Inspectoratul Scolar Neamt, se atrage atentia cu privire la urm�toarele chestiuni: „implicarea Bursei de M�rfuri �n procedurile de achizitii publice, prin perceperea unor comisioane de la firmele participante, �n conditiile �n care caietul de sarcini si fisa tehnic� de achizitii au fost �ntocmite de ISJ, iar entitatea are persoane angajate, care prin fisa postului au responsabilit�ti legate de achizitii; plata inspectorului general adjunct, doamna Maria Rusu, si a domnului inginer Chele Victor din aceste comisioane; valoarea caietelor de sarcini a fost perceput� de c�tre Bursa de M�rfuri si nu de c�tre ISJ; garantia de participare la proceduri s-a constituit �n contul Bursei de M�rfuri (...) achizitia de mobilier scolar acelasi cod CAEN) prin dou� contracte la interval de c�teva zile �n conditia �n care alocatia bugetar� alocat� de c�tre minister a fost virat� �n totalitate anterior declans�rii procedurilor de cerere de ofert� (...)“. Toate aceste lucruri s�nt mentionate tin�ndu-se cont, repet�m, de faptul c� inspectoratul avea oameni care s� se ocupe de organizarea licitatiilor pentru achizitii publice.
Achizitii cu 25% mai mici, prin Bursa Rom�n� de M�rfuri Conducerea Bursei Rom�ne de M�rfuri - Terminalul Piatra Neamt, afirm� c� Inspectoratul Scolar Neamt a avut numai de c�stigat �n urma aceste colabor�ri. „�ntre Bursa Rom�n� de M�rfuri si Inspectoratul Scolar Judetean Neamt si-a produs efecte contractul de consultant� nr. 15659/09.10.2006. Procedura de selectie ca si consultant a Bursei Rom�ne de M�rfuri - pentru contractul sus amintit, s-a realizat prin procedeul cump�r�rii directe, prev�zut de art. 19 din OUG 34/2006. Contractul la care facem referire are temeiul legal �n prevederile art. 3 alin. 3 din HG 925/2006.
P�rtile semnatare ale contractului au convenit ca mod de plat� a serviciilor de consultant� prestate, procedeul delegatiei, prev�zut de art. 1132 – 1133 C. Civ., adic� �n locul unei pl�ti directe, imediate, s-a convenit ca plata s� fie f�cut� de c�tre ofertantii c�stig�tori. Comisionul perceput ofertantilor c�stig�tori este, �n fapt, plata serviciilor de consultant� achizitionate de autoritatea contractant�. BRM este o persoan� juridic� de drept privat, care nu a f�cut altceva dec�t s� prevad� o modalitate de plat� a unui contract printr-o institutie legal�, prev�zut� de dreptul comun. Participarea la procedurile organizate de Bursa Rom�n� de M�rfuri au asigurat achizitii cu 25% mai mici fat� de valorile estimate, prin urmare nu se poate pune �n discutie eventualitatea unei achizitii la preturi mai mari. Bursa Rom�n� de M�rfuri nu a actionat �n numele autorit�tii contractante ca si mandatar, ci al�turi de aceasta �n scopul unor achizitii eficiente. De altfel, legea confer� dreptul autorit�tilor contractante de a apela la servicii de consultant� nu numai �n scopul elabor�rii documentatiei de atribuire, ci si servicii de consultant� �n vederea aplic�rii procedurilor de atribuire (art.3 alin.3 din HG 925/2006). Concret, consultanta oferit� �n vederea aplic�rii procedurii s-a limitat la organizarea acesteia. Un mandat presupune mult mai mult, implic� decizii �n locul mandantului, �n limitele mandatului. Autoritatea contractant� a stabilit prin caietul de sarcini ce anume doreste s� achizitioneze si �n ce conditii, deciz�nd �n final asupra ofertantului c�stig�tor. Bursa Rom�n� de M�rfuri a asigurat desf�surarea corect� a procedurilor, logistic� organizatoric�, oferind asistent� �n toate etapele derul�rii procedurilor.
Bursa Rom�n� de M�rfuri a elaborat documentatia procedurii de achizitie care contine - cum ar putea fi altfel? - cererea exprimat� de autoritatea contractant� �n documentul intitulat „Caiet de sarcini”. Pl�tile pentru membrii comisiilor de evaluare au fost f�cute exclusiv din fondurile Bursei Rom�ne de M�rfuri, persoana juridic� de drept privat, pe baza unor conventii civile, pentru care s-au achitat impozitele c�tre stat, aceast� plat� purt�nd regimul juridic al unei remuneratii �ntre o persoan� juridic� si o persoan� fizic�. Avantajele contractului de consultant� �ncheiat de Inspectoratul Scolar al Judetului Neamt cu BRM - Terminal Piatra Neamt, s�nt dovedite: respectarea legislatiei de achizitii publice; mediatizarea procedurilor c�tre un num�r mare de potentiali ofertanti, dovedit de num�rul mare de participanti; diferentele favorabile obtinute �ntre valoarea fondurilor estimate si valoarea adjudecat�. Consultanta oferit� de Bursa Rom�n� de M�rfuri a �nsemnat, �n final, aplicarea corect� a procedurilor (dovedit� de absenta contestatiilor), precum si realizarea cu succes a achizitiilor“, se arat� �ntr-un comunicat semnat de c�tre Sorina Bulai, director executiv al BRM - Terminalul Piatra Neamt. C�t de mari sau mici au fost comisioanele �ncasate de inspectoarea Rusu nu am reusit s� afl�m, de la BRM spun�ndu-ni-se c� ele s�nt confidentiale, conform legislatiei �n vigoare.
|