Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2005
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 12 Noiembrie 2005
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Dedesubturile taximetriei, în Neamþ

Dedesubturile taximetriei, �n Neam�

1. Legea taximetriei - lege anticorup�ie
P�n� �n 2003, taximetria era al doilea mare sector al transportului public de persoane, cu mijloace auto, care se perfec�ionase �n ilegalit��i, unde la „loc de cinste“ se situau frauda fiscal�, sp�larea de bani �i jecm�nirea c�l�torului.
Legea nr. 38/2003 - numit� Legea Taximetriei - a fost prima �i singura lege anticorup�ie din domeniul transportului rutier.
Duritatea legii a st�rnit reac�ii vehemente �n zonele interlope ale taximetriei, ale c�ror ecouri nu s-au stins �nc�, exist�nd �i menestreli �n sold�. Majoritatea contestatarilor nu doresc dec�t s� se revin� la „momentele de glorie“, c�nd, timp de 12 ani, dup� 1990, taximetria �n Rom�nia a fost „sat f�r� c�ini“.
Erau necesare m�suri severe de selec�ionare a taximetri�tilor, privind autorizarea �i atestarea lor, precum �i m�suri de personalizare a taxiurilor, pentru a putea pretinde c� Rom�nia, cu cele peste 41.000 de taxiuri �i peste 60.000 de �oferi taxi, este o �ar� care se poate compara cu alte ��ri europene.

2. Ce model de taximetrie ne-am ales?
Pentru cine nu �tie, �n Europa exist� mai multe modele de taximetrie �i Rom�nia nu putea adopta numai unul dintre acestea sau o combina�ie compatibil� cu preten�iile propriei pie�e a serviciilor. Legea rom�n� trebuia s� aleag� �ntre reglementarea excesiv� a ��rilor sudice (Italia, Grecia, Turcia), reglementarea moderat� a centrului (Spania, Fran�a, Germania) sau reglementarea limitat� a nordului (Suedia, Norvegia).
Modelul rom�nesc de taximetrie ales are reglement�ri preluate din taximetria german� �i cea greac�, fiind un amestec �ntre balcanism �i rigoare.

3. Ce face din taximetrie rom�nul, c�nd este escroc?
Spiritul inventiv al rom�nului escroc a g�sit �i de data aceasta solu�ii pentru a ocoli legea sau pentru a o aplica altfel dec�t este. Legea prevede ca taxiurile s� fie dotate cu aparate de taxat pentru a se bloca evaziunea fiscal�, dar �i de a proteja c�l�torii de abuzul de suprataxare. Unii taximetri�ti, �i nu pu�ini la num�r, cu sprijinul „dezinteresat“ al unor autorit��i precum prim�riile, direc�iile de finan�e �i inspectoratele de metrologie, utilizeaz� aparate de taxat precum cele de tip Microsif, a c�ror programe pot fi u�or de m�sluit. Cu astfel de „�tifturi“ �n dotarea taxiurilor, „jaful la drumul mare“ poate continua. Legea prevede ca nici un taxi s� nu poat� activa f�r� a fi autorizat.
Unii taximetri�ti circul� f�r� autoriza�ie, cu autoriza�ie fals� sau autoriza�ia „se �mprumut�“ de la un taxiu la altul.
Legea prevede personalizarea taxiurilor �n trafic, pentru a se deta�a vizual cu mare u�urin��. Se fac interven�ii, cu mari costuri de efort, demne de o cauz� mai bun�, ca aceast� personalizare s� nu mai existe, pentru a se reveni la haosul dinainte de 2003.
Legea mai prevede calificarea profesional� a taximetri�tilor, dup� standarde ocupa�ionale europene, precum �i urm�rirea respect�rii acestor standarde de c�tre asocia�iile profesionale, alte autorit��i neav�nd acest rol.
Grupurile de interese de tip mafiot din taximetrie au �nfiin�at asocia�ii patronale, menite s� acapareze �i s� de�in� controlul asupra marii mase a taximetri�tilor.
Nici asocia�iile sindicale nu se dau �n l�turi de a pune m�na pe taximetrie, a�a cum au pus pe transportul public de c�l�tori cu autobuzele �i mai ales cu microbuzele.

4. Autoritatea Rutier�, prin decizii ilegale, sus�ine interesele grupurilor mafiote
�n Neam�, supravegherea activit��ii profesionale a taximetri�tilor o realizeaz� filiala Camerei Na�ionale a Taximetri�tilor. Certificatul de „bun� practic�“, numit Recomandare, �l elibereaz� aceast� camer�, singura �ndrept��it� de lege s� o fac�.
Asocia�iile patronale sau sindicale se calc� �n picioare pentru a prelua aceast� prerogativ� de a da Recomand�rile, fie �n scopul de a de�ine controlul, fie de a le transforma �n min� de aur.
La Bucure��i, ca replic� la Camera Taximetri�rilor s-a �nfiin�at anul trecut o asocia�ie patronal� cu sigla ANPOTR, aflat� sub patronajul unor interese interlope, decise s� controleze Taximetria din Rom�nia. Sub presiunea intereselor respective, Autoritata Rutier� Rom�n� a impus recunoa�terea �n teritoriu a ANPOTR, care se dovede�te a avea ramifica�ii �n zona politicului (PD) �i a sindicatelor �oferilor.

6. Conflictele din taximetria nem�ean� s�nt datorate iresponsabilit��ii conducerii filialei Camerei Taximetri�tilor
Conflictele din taximetria nem�ean�, at�t din Piatra Neam�, c�t �i din Roman nu au alt� surs� dec�t �n subteranele luptei pentru suprema�ie �n sector, duse la centru, �ntre cercurile de interese mai sus pomenite. La filiala nem�ean� a Camerei Taximetri�tilor actuala conducere, aflat� �n deriv� sub aceste presiuni, face gre�eli de management �i de comportament impardonabile, st�rnind nemul�umirea fireasc� a taximetri�tilor. Camera percepe cotiza�ii prea mari �i realizeaz� cheltuieli de personal nejustificate, �n timp ce ANPOTR, baz�ndu-se pe fonduri dubioase, nu pretinde �i nu cheltuie mai nimic, ceea ce seam�n� foarte mult cu politica de dumping practicat� pentru falimentarea adversarului.

7. Ce-i de f�cut?
La Neam�, Camera Taximetri�tilor trebuie s�-�i analizeze cu luciditate situa�ia �i cu ocazia adun�rii generale din luna aceasta s�-�i aleag� o conducere compatibil� cu interesele ei �i cu exigen�ele legisla�iei, S� nu se uite c� cel pu�in jum�tate din persoanele care compun Biroul executiv al Camerei nu mai au nici o tangen�� cu taximetria.
Persoana aleas� pentru a conduce Camera pentru urm�torii patru ani trebuie s� cunoasc� bine problemele taximetriei, s� aib� personalitate �i s� fie total independent� de orice imixtiune din zona politicului, sindical�, a ANPOTR sau a dispeceratelor taxi.
Apropo de dispecerate, Legea taximetriei le-a acordat prea mult� aten�ie �i acestea au devenit prea posesive, ceea ce se impune corectat.

8. �n loc de epilog
Din ziarul Vestea afl�m, prin intermediul unei �ntregi suite de fotografii color, relaizate sub patronajul domnului Soroceanu, despre deplasarea domniei sale �i a echipei de volei Unic prin cantoanele Elve�iei. Domnul Soroceanu este un personaj pe care megalomania care �i cam d� t�rcoale �l �mpinge �n derapaje verbale, declar�nd prin t�rg c�-i port o fric�, ceva de speriat. Ca dovad� de c�t� dreptate are, am s�-i spun c� din cele 25 de fotografii reproduse, mi-au re�inut aten�ia doar dou�. Una pe care domnia sa mi-o dedic�, �n care a pozat un taxi, de care se mir� de ce �n Elve�ia nu este galben. Este mirarea ardeleanului care a v�zut pentru prima oar� girafa. �i stau la dispozi�ie cu explica�ii, �i �n definitiv Europa nu se rezum� la Elve�ia. Cealalt� fotografie este cea �n care domnul Soroceanu este pozat, m�ndru, al�turi de o vac� b�l��at� elve�ian�, cuplu valoros, din care, dup� spusele domniei sale, numai vaca valoarez� 1.000 euro.

Articol afisat de 2569 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan BIVOLARU, deputat PSD)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Internaþionale Stiri Interna�ionale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective