Victima unei obsesii
• interviu cu Mihai M�laimare Organizat� de Teatrul Tineretului Piatra Neam� �i Funda�ia Cultural� „Ion Coman“, sprijinit� de Consiliul Jude�ean Neam�, Ministerul Culturii �i Cultelor, Consiliul Local Piatra Neam� �i numero�i sponsori, cea de a XX-a edi�ie a Festivalului de Teatru - Piatra Neam�, 2005, a fost deschis� s�mb�t� seara.
Ca �i anul trecut, momentul a fost marcat de un original �i inedit spectacol prezentat de Teatrul „Masca“ din Bucure�ti, care, cu o sear� �nainte, a oferit pietrenilor posibilitatea de a se bucura de o microreprezenta�ie stradal� creat� �n spiritul, de acum consacrat, al originalei echipe condus� de Mihai M�laimare.
Reporter: Stimate domnule Mihai M�laimare, pentru c� uneori directorii de teatre s�nt tenta�i s� mai exagereze, spune�i-ne dac�, �ntradev�r, acest spectacol a fost prezentat la Piatra Neam� �n premier� absolut�.
Mihai M�laimare: Da, e adev�rat. El nu a mai fost jucat p�n� acum, nici la Bucure�ti, unde premiera va fi pe 2 noiembrie.
Rep.: La edi�ia de anul trecut a Festivalului de Teatru de la Piatra Neam�, spectacolul dumneavoastr� cu „Intrusa“ dup� Borges a constituit o surpriz� pentru publicul de aici, mai pu�in obi�nuit cu formula de spectacol pe care o propunea�i. �i, trebuie s� recunoa�tem, story-ul acelui spectacol era mult mai explicit �i mai coerent din punctul de vedere al expresiei teatrale. De data aceasta „Oglinda“ reprezint� un pas mai departe. �mi pare bine c� v-a�i �inut de promisiunea pe care a�i f�cut-o acum un an c�nd afirma�i ritos c� �n urm�torul spectacol ve�i folosi �i mai pu�ine cuvinte. �n acela�i timp, trebuie s� recunoa�tem c� prologul vorbit �i sublinierea din epilog s-au dovedit a fi strict necesare pentru buna �n�elegere a demersului dumneavoastr� scenic.
M.M.: E un spectacol care �ine de stare �i de voin�� interioar�. Dac� ai starea necesar�, dac� ai dispozi�ia necesar� de a aprofunda �i de a �ncerca s� �n�elegi o lume care este spectacolul, atunci nu mai exist� nici un fel de problem�. Altminteri, �n „Oglinda“ s�nt �i multe semne care �mi apar�in, s�nt ale mele, este via�a mea �ntr-un fel �i nu am deloc preten�ia ca ea s� fie scoas� pe tarab� �i �n�eleas� de toat� lumea, a�a cum este ea. Este o nuvel� pe care o iubesc foarte tare, care m-a marcat foarte tare, este un subiect la care m� g�ndesc de doisprezece ani �i c�ruia i-a venit r�ndul anul acesta, dup� o munc� de nou� luni.
Rep.: Este, de fapt, un subiect care apar�ine, �n mai mic� sau mai mare m�sur�, fiec�ruia dintre noi, pentru c� �ntr-un fel, disecarea aceasta a fiin�ei umane �n cioburi, asemeni acelui simbol al oglinzii sparte, poate fi interpretat� tot ca un soi de rupere ...
M.M.: Categoric, categoric! Absolut orice interpretare este corect�. Aici este, dac� vre�i, posibila valoare a acestui spectacol.
Rep.: Ave�i un aliat de n�dejde �n reprezentare; m� refer la coloana sonor�. Exploatarea intens�, rafinat� �i, totodat�, inspirat� a muzicii.
M.M.: A muzicii, a luminii... Ele s�nt �n spectacolele mele, personaje. �i �mi face o deosebit� pl�cere s� m� joc cu ele �i s� m� simt bine cu ele. Paul Urmuzescu a compus fabulos; o adev�rat� simfonie... iar Tugearu a construit o coregrafie rafinat�, subtil�, extrem de plastic�, estetic vorbind. �i ce s� mai vorbim de costumele Sandei Mitache care s�nt ele �nsele un spectacol. Scenografia lui Antemir, cu aceste fabuloase candelabre �i dantela ruseasc�... Este un spectacol rusesc, f�r� doar �i poate.
Rep.: Dac� anul acesta a�i f�cut un pas �nainte, �n sensul esen�ializ�rii mesajului teatral, ce ne mai oferi�i la anul?
M.M.: Nu �tiu... Dar nu e obligatoriu s� vin �n fiecare an.
Rep.: Ne-a�i obi�nuit de acum s� v� avem la fiecare deschidere. Sper�m s� nu ne v�duvi�i de aceast� pl�cere.
M.M.: Urmeaz� o commedia de'l arte �i, pe urm�, un Hamlet f�r� cuvinte.
Rep.: Pe �sta ni l-a�i promis �nc� de anul trecut.
M.M.: La Hamlet m� g�ndesc de cincisprezece ani. Nu i-a venit �nc� r�ndul.
Rep.: Deci, toate ...
M.M.: ... la vremea lor.
Rep.: V� mul�umesc foarte mult.
M.M.: �i eu v� mul�umesc.
|