„Nu consider normal ca cineva s� uzeze de functia pe care o ocup�“
• primim la redactie din partea firmei LICIU PAN PROD Piatra Neamt Dat fiind faptul c� prin articolele publicate �n presa local� referitoare la aplicarea de c�tre un reprezentat al DSV Neamt a sanction�rii organizatiei LICIU PAN PROD SRL Piatra Neamt, pe motiv c� managementul acestei firme nu a permis accesul pentru exercitarea controlului acestuia �n cadrul brut�riei, consider c� toti cititorii acestui ziar este bine s� cunoasc� REALITATEA celor �nt�mplate si s� poat� interpreta CORECT situatia petrecut�. �n ziua de 23 februarie a.c., �n jurul orelor 11.00, dou� persoane desemnate de DSV Neamt s-au deplasat la sediul firmei noastre pentru a efectua un control pe linie de igien� si sigurant� alimentar� �n brut�rie. Cele dou� persoane au urcat �n sediul administrativ al firmei unde au purtat o prim� discutie cu inginerul nostru tehnolog, inform�ndu-l c� vor s� mearg� �n brut�rie. Asa cum era firesc, dar si legal (a se vedea Hot�r�rea de Guvern Nr. 984/25.08.2005), inginerul tehnolog m-a sunat pentru a m� informa despre acest control. Personal i-am solicitat s� vorbesc cu una din cele dou� persoane reprezentante ale DSV Neamt. Am discutat, deci, telefonic cu d-na ing. Perta L�cr�mioara. �n mod cuviincios am �ntrebat-o dac� nu ar putea am�na efectuarea acestui control �n respectiva zi, explic�ndu-i c� s�nt foarte r�cit�, am febr� si abia pot s� stau �n picioare (medicul de familie poate confirma acest lucru prin consultatia pe mi-a efectuat-o si prin medicamentele precrise �n reteta eliberat�).
Doamna Perta nu a acceptat rug�mintea mea. Ca urmare, i-am solicitat s� m� astepte circa 20-30 minute pentru a ajunge si eu �n biroul inginerului nostru tehnolog, timp �n care i-am propus s� demareze, chiar si �n absenta mea, verificarea dovezilor tinerii sub control a tot ceea ce �nsemna managementul igienei si sigurantei alimentare. Refuzul d-nei Perta a fost categoric, dumneaei manifest�ndu-si pe loc totala nemultumire de a astepta p�n� voi ajunge si eu �n biroul inginerului tehnolog, inform�ndu-m� pe un ton autoritar c�, dat fiind faptul c� «refuz s�-i permit accesul �n firm�, voi suporta consecintele legislatiei, deci va trebui s� m� prezint la DSV Neamt pentru a pl�ti amenda» de 100.000 lei.
Pot dovedi oric�nd cu martori - si cu sigurant� c� o voi face si la instanta de judecat� - c� nu m-am exprimat �ntr-un asemenea mod, deci de a bloca efectuarea acestui control. De la o exprimare transmis� de mine sub forma unei rug�minti la folosirea unui ton de refuz este cale lung�. Nu m-a caracterizat niciodat� si nici nu m� va caracteriza nici de acum �nainte un stil de arogant� sau de impunere a unui anumit punct de vedere c�nd port o discutie cu o alt� persoan�. Cu at�t mai mult nu as fi fost �ndrept�tit� s� uzez de un astfel de ton cu un reprezentant al unui organ de control si nu consider normal ca un astfel de reprezentant s� uzeze de functia pe care o ocup� si s� adopte un sistem de intimidare a celui la care doreste s� efectueze un control. A trecut perioada acelor ani �n care �n momentul c�nd �ti venea cineva �n control tremurai ca varga de fric� pentru c� stiai c�, oric�t de corect si serios ai fi fost, era imposibil s� iesi nesanctionat doar si pentru simplul motiv c� esti net inferior respectivei persoane pe scara ierarhic� a asa-ziselor «VALORI» ale societ�tii.
„An de an vrem s� fim mai buni si mai eficienti“
Ast�zi eu consider normal si firesc ca un reprezentant al unei astfel de institutii a statului s� fie nu doar un organ de control, ci unul de �NDRUMARE si CONTROL. Este firesc acest lucru de exemplu, �n cazul reprezentantilor DSV, s� fie judecat de la caz la caz, �n functie de firma controlat�. Trebuie s� recunoastem c� �nc� mai exist� firme de profilul nostru de activitate unde IGIENA si SIGURANTA ALIMENTAR� nu s�nt deloc la ele acas�. Acestor firme nici nu mai are rost s� li se mai explice ceva din moment ce mai bine de un an nu au luat nici o m�sur� de a-si corecta deficientele.
�n cazul firmei noastre: am demarat activitatea de preg�tire pentru implementarea cerintelor sistemului de management al calit�tii si al igienei si sigurantei alimentare, de la �nceputul lunii aprilie 2005. Am investit bani grei �n refacerea infrastructurii interioare pentru a fi �n concordant� cu aceste cerinte. Personal, mi-am sacrificat familia si s�n�tatea si m-am implicat TOTAL pentru a realiza ceea ce se cere. Am urmat chiar eu mai multe serii de cursuri de specializare, at�t pe linie de managementul calit�tii, c�t si de management al igienei si sigurantei alimentare. Am trimis apoi pentru specializare �n acest domeniu si inginerul tehnolog al firmei noastre. Am vrut s� construim un sistem de managemnt REALIST si UTIL firmei, care s�-i asigure conditiile at�t fabric�rii unor produse de cea mai bun� calitate, dar si de asigurare a unor conditii igienice de fabricatie, lipsite de riscuri, care s� elimine situatiile de �mboln�vire a consumatorilor produselor noastre.
Toate procesele pe care ni le-am identificat, toate procedurile si instructiunile pe care ni le-am elaborat nu au fost concepute pentru a le ar�ta unui organ de control, ci pentru a ne ajuta s� respect�m at�t cerintele celor dou� standarde internationale (SR EN ISO 9001: 2001 si SR EN ISO 22000: 2005), c�t si actuala legislatie �n vigoare.
Credeti c� a fost usor s� implement�m toate aceste documente?
Credeti c� a fost usor s� schimb�m anumite mentalit�ti la nivelul personalului operator?
Cu sigurant�, NU! Luni de zile am discutat cu oamenii din productie, le-am explicat cu r�bdare, de «n» ori, reguli uneori elementare de igien�, i-am urm�rit �ndeaproape cum le respect�, le-am explicat ce gresesc si cum s� nu mai greseasc�. Si toate acestea �n conditiile �n care nu am oprit procesul de productie. Toate instruirile interne le efectuam NUMAI DUP� TERMINAREA ORELOR DE PROGRAM ale fiec�rui schimb. Nu a contat c� era ora 6.00 dimineata sau orele 22.00 seara. Nu conta c� pe timpul zilei erau at�tea alte probleme pe care trebuia s� le rezolv. Nu conta c� nu aveam uneori nici timp s� m�n�nc ceva sau m�car s�-mi v�d copiii. Nu conta nimic din toate acestea. Telul meu era foarte precis: s� ajung s�-mi implementez �n firm� un sistem de managemnt eficient.
Ast�zi, faptul c� eu pot sti �n orice moment, pentru orice produs care se fabric� si este livrat pe piat�, din ce lot de f�in� sau din ce lot de drojdie s-a fabricat consider c� este o foarte mare realizare. Notificarea si rechemarea produsului este, consider eu, cea mai dificil� procedur� de sistem de implementat �ntr-o firm� de profil alimentar. Cere logic� �n stabilirea succesiunii complet�rii tuturor formularelor, pornind de la preluarea comenzilor clientilor, trec�nd prin toat� seria proceselor centrale si termin�nd cu livrarea produselor la clienti. Acel «fir rosu» dac� nu-l urm�resti cu foarte mare atentie, risti s� ajungi la final f�r� nici un rezultat bun. Acum, c�nd dep�n�m firul amintirilor anilor 2005 si 2006, m� �ntreb cum de am avut r�bdarea si curajul s� nu m� sperie complexitatea problemelor ap�rute pe parcurs.
Iat� de ce nu consider normale atitudinile de duritate ale unui organ de control c�nd evalueaz� implementarea unui sistem complex de management �ntr-o firm�, cu at�t mai mult cu c�t acea firm� are si DUBL� CERTIFICARE INTERNATIONAL�. Ca s� ajungi la un astfel de final credeti c� e un drum simplu? Nicidecum. Luni de cosmar. Emotii care nu pot fi descrise �n cuvinte. Momente �n care simti c� nu mai rezisti. Toate acestea compun tabloul preg�tirii pentru o astfel de certificare. Si mai important este de retinut faptul c� dup� ce ai obtinut acest certificat de conformitate trebuie s� lupti �n permanent� s�-ti �mbun�t�testi functionarea acestui sistem de management. Principiile lui KAIZEN s�nt deviza noastr� si nu ne vom abate niciodat� de la ele. An de an vrem s� fim mai buni si mai eficienti �n tot ceea ce producem pentru clientii nostri.
Personal, m-as bucura dac� aceste r�nduri ar fi corect �ntelese de toti cititorii acestui ziar. Scopul pe care �l urm�rim noi, ca si firm� produc�toare de p�ine si specialit�ti de panificatie, este UNUL SINGUR: s� avem c�t mai multi clienti multumiti de calitatea produselor pe care le fabric�m, iar P�INEA LICIU s� r�m�n� UN DELICIU pentru toti cei care o consum�.
Cu deosebit� stim�,
Lucica LICIU, manager si reprezentant al managementului integrat al SC LICIU PAN PROD SRL Piatra Neamt
P.S.: Mentionez c� la scurt timp un control inopinat din partea DSV Neamt, dar �nsotit de aceast� dat� de reprezentanti ai Corpului de Control al Prim�riei Piatra Neamt, nu au g�sit nici o abatere. Ce s� credem?...
|