Troleibuzul, cazuri �i necazuri
• licen�a de func�ionare a autog�rii societ��ii a fost suspendat� de ARR �n urm� cu 3 luni, la solicitarea Prim�riei Piatra Neam� • Troleibuzul �i Prim�ria s-au asociat pentru administrarea terenului, dar nu a fost prezentat� dovada c� acesta apar�ine domeniului public • pre�edintele CJ Neam� crede c� este vorba despre o g�selni�� • Societatea de interes jude�ean Troleibuzul a r�mas f�r� licen�� pentru autogara situat� �n apropierea G�rii Piatra Neam�, �n urm� cu mai bine de 3 luni. M�sura a fost pus� �n aplicare de c�tre Autoritatea Rutier� Rom�n� - Agen�ia Neam�, �n urma unei sesiz�ri f�cute de c�tre primarul municipiului Piatra Neam�, Gheorghe �tefan, la �nceputul lunii iulie. La sf�r�itul lunii august, Consiliul Local Piatra Neam� a aprobat �ncheierea unui contract de asociere �ntre municipalitatea pietrean� �i societatea Troleibuzul, pentru administrarea comun� a suprafe�ei de teren ocupate de autogara �n cauz�. �n aceste zile - c�nd la Piatra Neam� este prezent� o echip� de control de la ARR Bucure�ti - conducerea Troleibuzul a solicitat din nou licen�ierea autog�rii, �ns� f�r� rezultate. Motivul? P�n� acum, Troleibuzul nu a f�cut dovada situa�iei juridice a terenului ocupat. �n consecin��, societatea de interes jude�ean continu� s� se afle �n ilegalitate.
Ridicarea licen�ei autog�rii Troleibuzul, cerut� de Prim�ria Piatra Neam�
Povestea a �nceput pe 8 iulie, c�nd, printr-o adres� semnat� de c�tre primarul Gheorghe �tefan �i de c�tre secretarul municipiului, Vasile Vi�an, conducerea ARR Neam� a fost �n�tiin�at� c� autogara SC Troleibuzul SA Neam� func�ioneaz� ilegal, pe domeniul public al municipalit��ii: „Conform art. 17, alin. 1 din Ordonan�a nr. 44/ 1997 actualizat� privind transporturile rutiere, «ï¿½nfiin�area unei autog�ri deschise traficului intern �i/ sau interna�ional se avizeaz� de autoritatea competent� �i de consiliul local sau jude�ean, dup� caz». V� aducem la cuno�tin�� faptul c� un astfel de acord din partea Consiliului Local al municipiului Piatra Neam� pentru �nfiin�area autog�rii SC Troleibuzul SA nu exist�“.
Printr-o Hot�r�re de Consiliu Local, emis� �n anul 2001, a fost delimitat perimetrul Pie�ei „Mare�al Ion Antonescu“ care apar�ine domeniului public al municipalit��ii. De asemenea, prin procesul-verbal �ncheiat �n iulie 2002, �ntre Regionala CF Ia�i �i Prim�ria Piatra Neam�, au fost stabilite limitele de vecin�tate �ntre terenul administrat de Regionala CF Ia�i �n perimetrul sta�iei CFR Piatra Neam� �i terenul administrat de Prim�ria municipiului Piatra Neam�. Din documentele anexate rezult� c� terenul ocupat de Troleibuzul, pentru autogar�, face parte din aceast� pia�� de circula�ie �i, �n consecin��, apar�ine domeniului public local. �n luna noiembrie 2002, Troleibuzul a �ncheiat cu Regionala CF Ia�i un contract de �nchiriere pentru suprafa�a ocupat� de autogar�, situa�ia trec�nd nesesizat� �n perioada fostei guvern�ri locale. �ns�, noua conducere a Prim�riei a contestat legalitatea acestui document, �n condi�iile �n care respectivul teren nu se afla �n proprietatea CFR, ci al administra�iei locale pietrene. Prin r�spunsul dat Prim�riei Piatra Neam�, pe 25 iulie, ARR Neam� a anun�at c� licen�a de autog�rii Troleibuzul a fost ridicat� p�n� la remedierea celor semnalate.
Asociere Prim�rie - Troleibuzul
La o lun� dup� ridicarea licen�ei, legislativul local pietrean a aprobat �ncheierea unui contract de asociere �ntre municipalitate �i societatea Troleibuzul, �n vederea administr�rii comune a unei suprafe�e de 350 metri p�tra�i de teren, situat� �n zona G�rii. Ca argument �n sus�inerea propunerii f�cute CL Piatra Neam�, conducerea Prim�riei a adus faptul c�, fiind afectat de re�eaua aerian� pentru liniile de troleibuz, terenul nu poate c�p�ta alt� destina�ie dec�t cea pentru peroane destinate c�l�torilor. Contractul, �n formula stabilit�, ar urma s� expire pe 31 decembrie 2008. �n schimbul asocierii, societatea Troleibuzul ar avea de achitat, Prim�riei Piatra Neam�, 2.000 de lei (0,2 RON)/ mp/ zi (ceea ce ar �nsemna 21 milioane de lei/ lun�). Pe de alt� parte, potrivit aceluia�i contract, Troleibuzul este obligat� la plata a 10% din veniturile ob�inute din activit��ile de autogar�.
Dep�ire de competen�e?
Iat� c� au trecut dou� luni de la aprobarea contractului de asociere, iar conducerea Troleibuzul nu a reu�it s� �i licen�ieze autogara. „Am avut o �nt�lnire cu reprezentan�ii ARR Bucure�ti - care fac un control, �n Neam�, �n aceast� perioad�, �i cu directorul ARR Neam�, Lucian Popescu, �i mi s-a spus c� nu este valabil nici contractul pe care l-am �ncheiat cu Prim�ria. Trebuie s� fac dovada c� acest teren apar�ine domeniului public. Am apelat la speciali�tii Consiliului Jude�ean �i voi face demersuri �i la Prim�ria Piatra Neam� pentru a g�si o modalitate de a face dovada situa�iei juridice a terenului. Din c�te �tiu, acest teren este prins �ntr-o Hot�r�re de Guvern, care con�ine patrimoniul public al jude�ului Neam�. Terenul pe care este situat� autogara noastr� face parte din re�eaua stradal� �i este cuprin� �n domeniul public al municipiului. Trebuie s� aducem ca dovad�, la ARR, o serie de documente dup� planurile de situa�ie“, a subliniat Lorica Mih�il�, directorul societ��ii Troleibuzul.
Pe de alt� parte, Dan Vasile Constantin, pre�edintele CJ Neam�, consider� c� cerin�ele ARR Neam� nu reprezint� dec�t o g�selni��: „Ce treab� are ARR? Cred c� este o chichi�� �i caut� motive ca s� nu acorde licen�a pentru autogara Troleibuzul. Prim�ria Piatra Neam� nu poate face dovada propriet��ii dec�t dup� intabularea terenurilor care, la ora actual�, nu exist�. ARR nu este �n m�sur� s� verifice autenticitatea actelor emise de c�tre Prim�rie“. Referindu-se la aceast� situa�ie, Vasile Vi�an, secretarul municipiului Piatra Neam�, ne-a declarat c� Troleibuzul trebuie s� fac� dovada faptului c� are titlu pentru terenul ocupat de autogar� sau c� a �ncheiat un contract de �nchiriere, comodat, ori de asociere, dar �i c� nu �tie s� existe alte prevederi care s� �mpiedice eliberarea licen�ei pentru autogar�.
Suspendarea licen�ei, metod� de constr�ngere?
Lucian Popescu, directorul ARR Neam�, sus�ine c� a ac�ionat la solicitarea scris� a Prim�riei Piatra Neam�, �n contextul �n care licen�a autog�rii Troleibuzul fusese eliberat� ilegal, de c�tre fosta conducere a institu�iei la �efia c�reia se afl�. „Licen�a de execu�ie a activit��ilor de autogar� a fost eliberat� ilegal, �ntruc�t peroanele nu mai erau proprietatea celui care le-a �nchiriat, ci ale Prim�riei. Ca urmare a acestei adrese, am chemat operatorul de transport �i i-am cerut �nc� o dat� s� ne fac� dovada c� cel cu care a �ncheiat contractul de �nchiriere are acel teren �n proprietate. Neput�nd s� fac� acest lucru, am dispus suspendarea licen�ei, lu�nd �n calcul �i considerentele sociale - pentru c� autogara este prins� �n programul de transport �i s�nt o mul�ime de operatori care au contracte cu aceasta. �n baza contractelor, le putem lua licen�ele �i bulvers�m tot. De la ridicarea licen�ei, a trecut o perioad� destul de lung� de timp, iar cei de la Troleibuzul nu ne-au mai prezentat dec�t un contract de asociere, �n participa�iune, cu Prim�ria, pe acel teren. Le-am cerut, �nc� o dat�, dovada c� Prim�ria este proprietarul acelui teren - ceea ce �nseamn� c� acesta este �nscris la cadastru. �n momentul �n care vom avea acea dovad�, le vom da �napoi licen�a de execu�ie a activit��ilor de autogar�, pe care ei ne-au predat-o“.
Potrivit reprezentan�ilor ARR, solicitarea Prim�riei Piatra Neam� de suspendare a licen�ei Troleibuzul a fost singura metod� prin care societatea de interes jude�ean ar fi putut fi obligat� s� �ncheie contract de asociere pentru un teren care apar�inea municipalit��ii. Deocamdat�, �ns�, aceasta r�m�ne �n ilegalitate.
|