Monitorul de Neamt si Roman ziar cotidian din judetul Neamt
 Ultimele StiriStiri azi    Arhiva de stiriArhiva    Cãutare articol în arhivaCãutare    Anunturi de Mica Publicitate NeamtAnunturi    Forum de discutiiForum    Redactia Monitorul de Neamt si RomanRedactia  
AutentificareAutentificare / �nregistrare 
MISCAREA LEGIONARA versus FRANCMASONERIA SI COMUNISMUL (3-5)
Pagina de start a forumului Monitorul de Neamt // Politica si delicatese Creazã un subiect nou   Rãspunde la subiect
Subiectul anterior :: Subiectul urm�tor  
Autor Mesaj
adelin_antonescu



Data �nscrierii: 24/Dec/2006
Mesaje: 5

MesajTrimis: Duminic�, 24 Dec 2006 12:47    Titlul subiectului: MISCAREA LEGIONARA versus FRANCMASONERIA SI COMUNISMUL (3-5) Rãspunde cu citat (quote)
�i, totodat�, nici nu v�d cum ar fi putut legionarii s� aibe interes de-al suprima pe Nicolae Iorga. Adic� pe cel care, de la tribuna Parlamentului, �n �edin�� public� a Camerei Deputa�ilor, �i acuza, cu argumente, pe Evrei de „tentativ� de asasinat care se face �mpotriva noastr� ca na�iune dominant�, de c�tre acei cari �mbrac� formele cele mai vulpine ca s�-�i arate dorin�a de a fi bunii no�tri fra�i”62.

62 Nicolae Iorga, �n Chestia manifesta�iilor studen�e�ti, Discurs rostit �n �edin�a din 17 decembrie 1909 a Camerei Deputa�ilor, �n Nicolae Iorga, Discursuri Parlamentare, vol. I-iu, partea I-a, Editura Bucovina, I.E. Torou�iu, Bucure�ti, 1939, pag. 362, [D.P.v.I.p.I]

�i care, de la aceea�i tribun�, dizerta despre, „acea fireasc� leg�tur�, (Wink�ntre agita�ia socialist� �i tendin�a evreiasc� de a avea la noi mai mult dec�t toat� averea noastr�, dec�t tot creditul nostru, dec�t toat� �nr�urirea asupra vie�ii noastre politice”63.

63 Nicolae Iorga, Chestia agita�iilor evreie�ti, Discurs rostit �n �edin�a din 11 februarie 1910 a Camerei Deputa�ilor, �n [D.P.v.I.p.I], pag. 392

Pot �ns� crede c�, dac� Evreii ajunseser� st�p�nii Statului sovietic, iar N.K.D.V.-ul (K.G.B.-ul) este Organ de Stat, teza potrivit c�reia Traian Boieru (�eful asasinilor fizici ai marelui savant Rom�n) era, de fapt, agent sovietic, infiltrat �n Mi�care ca membru cu scopul de a o compromite, nu �ine deloc de domeniul fanteziei.


Am amintit undeva c� legionarismul, ca dealtfel orice este omenesc, nu are cum s� fie suspus p�catului. Are, fire�te, virtualier cuprins� �n �ns�i fiin�a sa intrinsec�, posibilitatea de a p�c�tui.
��i m�rturisesc c�, m� fr�m�nt� �i m� contrariaz� un text, despre „politicianii rom�ni cari, bine pl�ti�i, pretind c� nu exist� problem� jid�neasc�”64 dar sub protec�ia c�rora, comercian�ii Evrei i-au ruinat, �n sumedenie de zone ale ��rii, pe cei Rom�ni65.

64 Corneliu Zelea Codreanu, Pentru legionari, pag. 95
65 ibidem

Este �ncredin�at h�rtiei de �nsu�i Codreanu. �n Pentru Legionari. La pagina 95.
Nu l-am g�sit, eu unul cel pu�in, comentat de absolut nimeni. Din nici o tab�r� sau oriunde altundeva.

Iat�-l: „Acestor politiciani, a c�ror tr�dare fa�� de neam este a�a de �ngrozitoare, dac� sunt vii, neamul va trebui s� le scoat� ochii; dac� sunt mor�i, va trebui s�-i scoat� din morminte �i s� le dea foc ciolanelor, �n pie�ele publice. Pe copiii �i nepo�ii lor, neamul va trebui s�-i urm�reasc� �n averi, confisc�ndu-le �i s�-i stigmatizeze cu epitetul de «copii de tr�d�tori»”66.

66 CORNELIU ZELEA CODREANU, PENTRU LEGIONARI, PAG. 95: Exemplar edi�ia 1936. D�ruit de Codreanu lui Aron Cotru�. Cu dedica�ie. Scris� de m�n� �i semnat�. De �nsu�i el, C�pitanul. Pe coperta interioar�. Volum aflat �n Biblioteca de Documentare a Mi�c�rii Legionare (din Bucure�ti, str. Iacob Negruzzi nr. 1).

L-am citit �i r�scitit. Este singurul de acest fel pe care l-am �nt�lnit �n �ntreaga oper� a acelui nr. 1 legionar a c�rui legitimitate de �ef al Legiunii nu a fost de absolut nimeni, vreodat�, pus� la �ndoial�.

Ce s� �n�eleg din el? Se afl�, lucru «de la �apte po�te» vizibil, �n contradic�ie flagrant� cu �ns�i esen�a spiritului scrierilor C�pitanului – iubirea cre�tin�. �i este formulat at�t de f�r� echivoc, �nc�t exclud cu totul eventualitatea c� ar putea fi o metafor�, al c�rei mesaj adev�rat e altul dec�t cel ce se degaj� din citirea literal�.

�i define�te personalitatea lui Codreanu? Sau nu?
C�ci, dac� da, tot restul operei cade.
Cu absolut toate consecin�ele ce-ar decurge de-aici.

A�adar miza-i enorm�.
Fire�te, eficien�a demersului de dob�ndire a unei c�t mai corecte �n�elegeri �i a unei c�t mai pertinente interpret�ri a g�ndurilor �i/sau ac�iunilor cuiva este condi�ionat� de m�sura �n care le percepi fidel corelarea cu circumstan�ele �n care ele s-au ivit.

E prea elementar c�, �n situa�ii dramatice, de extraordinar pericol �i durere pentru el, orice om poate ceda nervos, m�car pentru o clip�, �i ca efect, g�ndi sau face, ceva complet opus adev�ratului fond al personalit��ii sale.
Prin urmare, acel g�nd sau fapt� nu-l define�te.

Dar, la fel de elementar este c�, de asemenea, �n situa�ii limit�, semenul care le traverseaz�, �ntr-un moment de sl�bire a autocenzurii se poate demasca prin reac�ia sa.
�n acest caz fapta sau g�ndul dezv�luindu-l exact a�a cum este de fapt.

E de prisos s� detaliez groaznicele presiuni care-l ap�sau pe Codreanu �n 1936. Cine este a�adar el? Cel al pasajului? Ori cel al operei?

Nu m� gr�besc s� dau verdict. Pentru c� sunt convins c� doar el singur �i l-ar fi putut da. Prin propria-i f�ptuire. Dac� ar mai fi fost l�sat s� r�m�n� pe lume. �i, mai cu seam�, dac� prelua c�rma Rom�niei.
�ntreaga istorie st� m�rturie: �n materie de revelare a personalit��ii, singurul test f�r� de gre� este ce faci c�nd de�ii puterea �i te sim�i sigur pe ea.

�ns�, aceea�i �ntreag� istorie, mai d� m�rturie �ntru ceva. De permanent� �i deloc neglijabil� importan��: imponderabilul. Coeficientul ei de imprevizibilitate. De posibilitate ca firul desf�ur�rii efective a evenimentelor viitoare s� infirme chiar cele mai documentat construite scenarii. �i asta ca efect al ivirii decisive a cine-�tie c�rui element-surpriz�.

�n spe��, calculez inclusiv cu ipoteza c� legionarii preiau, la un moment dat, c�rma Rom�niei67. C� �i �nr�ure�te legionarismul autentic �i, prin urmare, g�ndul �i fapta li-s �n continuitate organic� fa�� de matricea spiritual� Codreanu.
Transpun ei �n practic� teribilul citat?

67 �i nu neap�rat �n chip de regim absolutist. Ci ca forma�iune care, f�r� a leza c�tu�i de pu�in democra�ia, precump�ne�te politic net �n stat, �n calitate de singur� c�tig�toare deta�at� a cursei electorale.
Totodat�, �nsu�i contextul european le este favorabil pe deplin.

Dezlegarea-ntreb�rii necesit�, f�r� doar �i poate, reformularea ei astfel: Aflat, de asemenea prin ipotez�, �ntr-o situa�ie similar� cu a lor, CODREANU l-ar fi transpus?
Trebuie dar�, prin coroborarea reperelor de care dispun, s�-mi dau silin�a deslu�irii. A formul�rii unei opinii. Cu care simt c� ��i sunt dator.

Consider, precum ��i m�rturiseam un pic mai devreme, c� citatul nu are, absolut deloc, caracter metaforic.
Aceasta spre deosebire de un alt paragraf, de aproximativ aceea�i factur� ca material de vorbe �n ce prive�te partea punitiv�: „Geme inima �n noi de durere. Ne �ntreb�m, noi copii, sf�ia�i suflete�te, cum de s-au g�sit Rom�ni care s� se poarte cu at�ta vr�jm�ie fa�� de neamul lor? cum de s-au g�sit a�a de mul�i tr�d�tori? Cum de n-au fost pu�i la zid cu to�ii sau ar�i de vii �n clipa tr�d�rii lor?”68

68 Corneliu Zelea Codreanu, Pentru legionari, pag. 95

Aici, «pu�i la zid» poate �nsemna demasca�i �i destitui�i din func�iile cheie pe care le de�in; «ar�i de vii» poate �nsemna tr�zni�i fizic ca pedeaps� aplicat� lor direct de c�tre Dumnezeu (mai cu seam� c� pentru aceast� interpretare pledeaz� circumstan�ierea «ï¿½n clipa tr�d�rii lor», adic� «instantaneu», vitez� ce dep�e�te �n mod absolut, pentru spe��, posibilit��ile nu numai ale na�iunii noastre, dar chiar �i pe cele omene�ti).
De asemenea, privesc textul �n cauz� f�r� a-l deconecta nici de celelalte scrieri ale C�pitanului, nu numai de Pentru legionari.

Concret, nu fac abstrac�ie de C�rticica �efului de cuib – Punctul 84:
„PUNCTUL 84. Primul punct de program legionar.
Dac� v� va �ntreba cineva s�-i spune�i c� este: JUR�M�NTUL PENTRU PEDEPSIRE.
A doua zi dup� victoria legionar� se va constitui TRIBUNALUL EXCEP�IONAL, care va chema �n fa�a lui �i va judeca pentru tr�dare de Patrie:
a) Pe to�i jefuitorii banului public;
b) Pe to�i cei ce au primit mit� �nlesnind afaceri;
c) Pe to�i cei ce c�lc�nd legile fundamentale ale ��rii, au persecutat, au �nchis, au lovit �n legionari sau �n familiile lor. Orice func�iune ar de�ine, de la jandarm p�n� la ministru, nimeni nu va sc�pa acestei judec��i.
Prea �i-au imaginat ace�ti domni c� �ara Rom�neasc� este mo�ia lor, c� legile s-au f�cut pentru ca s� le calce ei �n picioare �i c� noi suntem arga�ii de pe aceast� mo�ie, pe care s� ne bat� la spate cu biciul.
Na�iunea rom�n�, con�tient� de drepturile ei va �ncepe via�a cea nou� prin OPERA DE PEDEPSIRE LEGAL�.
Acest ceas �l a�tept�m �i �l r�bd�m.
F�r� acest CEAS AL PEDEPSIRII, nu este posibil� nici o refacere �n aceast� �ar�.
�efii de cuiburi vor face rapoarte am�nun�ite �i foarte exacte asupra tuturor nelegiuirilor comise, �naint�ndu-le �efului Legiunii” 69.

69 Corneliu Zelea Codreanu, C�rticica �efului de cuib. Manual al G�rzii de Fier, �n [O.L.4], pag. 35

Opinez c�, aici nu mai e vorba de o pedepsire simultan� cu comiterea crimelor, �i nici aplicat� direct de c�tre Divinitate, ci de cu totul altceva...

Da, �mi vei r�spunde tu: de cu totul altceva. �i vei continua:
Ar fi f�cut legionarii justi�ie p�m�ntesc� �n cadru legal – fie chiar servindu-se de o legisla�ie pe care, de�in�nd puterea, �i-ar fi putut-o lesne modela potrivit vrerii lor.
�ns� de unde �i p�n� unde, textul prezentat, sugereaz� m�car c� posibila modelare, dac� se producea, ar fi inclus legiferarea pedepsei cu infirmitatea pe via�� (scoaterea ochilor)? Ori pe cea cu profanarea �n public a r�m�i�elor p�m�nte�ti (arderea �n pie�ele publice a osemintelor deshumate)?
Mai ales dat� fiind �nsemnarea intim� f�cut� de �nsu�i Codreanu, �n �nchisoarea Jilava, la nici �ase luni �nainte de a fi asasinat: „C�nd am terminat Evangheliile, am �n�eles c� stau aici, �n �nchisoare, din voia lui Dumnezeu; c�, de�i n-am nici o vin� sub latura juridic�, El m� pedepse�te pentru p�catele mele �i-mi pune la �ncercare credin�a(Wink. M-am lini�tit. A c�zut lini�tea asupra zbuciumului meu din suflet(Wink”70.

70 Corneliu Zelea Codreanu, �nsemnarea intim� din data de mar�i 14 iunie 1938, �n Corneliu Zelea Codreanu, �nsemn�ri de la Jilava, Edi�ie �ngrijit� de Radu Dan Vlad, Editura Majadahonda, Bucure�ti, 1995, pag. 48

„�nsemn�rile de la Jilava constituie un zguduitor document uman. Ele reproduc m�rturia unui om ce �tie c� mult nu mai are de a�teptat de la oameni, c� via�a �i lupta lui, din ceasul �n care �nsu�i Regele s-a pus �n fruntea tagmei r�uf�c�torilor, apar�in vrerii Dumnezeie�ti”71.

71 Horia Sima, Cuv�nt �nainte la volumul Corneliu Zelea Codreanu, �nsemn�ri de la Jilava, Ed. cit., pag. 5. Cuv�ntul �nainte a fost redactat pe 10 iunie 1951.

Iar m�rturisirea citat� �i are, embrionar, ob�r�ia cu nu mai pu�in de doi ani mai devreme.
Astfel, Pentru legionari este deschis cu urm�toarele cuvinte: „�n acest volum este scris� povestea tinere�ii mele, de la 19 la 34 ani, cu sim�irile, credin�a, g�ndurile, faptele �i gre�elile ei”72.

72 Corneliu Zelea Codreanu, Pentru legionari, MOTTO-ul, pag. 3

Prin urmare, aten�ie: �i gre�elile.

Consider at�t precizarea �n sine, c�t �i locul din lucrare �n care autorul s�u o plaseaz� ca fiind demne de toat� luarea aminte.
Fiindc� �ntr-o lucrare autobiografic�, s� fii �nt�mpinat �nc� din motto cu o astfel de l�murire...
Mie personal �mi spune mult despre gradul de sinceritate al scriitorului. �i �ndr�znesc s� cred c� �i �ie...

Apoi, chiar pozi�ionarea �n cadrul economiei �ntregii lucr�ri a teribilului citat de la pagina 95, �mi apare ca �nc�rcat� de semnifica�ie.
Lucrarea-i alc�tuit� pe principiul prezent�rii cronologice a evenimentelor.
Capitolul Problema p�m�ntului rom�nesc, din care face parte citatul, �l premerge pe cel consacrat coment�rii arhimediatizatului complot studen�esc din octombrie 1923.
Prin urmare citatul exprim� g�ndul unui t�n�r abia trecut de 20 de ani (Codreanu fiind n�scut �n 1899). A unui t�n�r student de etnie rom�n�73 care, evalu�nd situa�ia, perspectivele �i implica�iile compozi�iei etnice a mediului universitar �n care intrase de [cenzurat]�nd, se �ngrozea cu privire la soarta Neamului (considera�iile din Problema p�m�ntului rom�nesc formeaz�, practic un segment al sec�iunii cu tema numerus clausus).
A unui t�n�r �n concep�ia c�ruia: „Tr�darea ne-a m�cinat puterile neamului” 74 �i „nu vom putea face nici un pas �nainte f�r� pedepsirea tr�d�torului” 75.

73 Chiar dac� sonoritatea numelui ancestral de familie al tat�lui s�u este polonez� – Zelinski:
„�n timpul ocupa�iei austriace �i anume �n epoca posterioar� anului 1786, c�nd Bucovina a trecut sub administra�ie polonez�, devenind, dup� expresiunea d-lui prof. Iorga, �n «Histoire des roumains de Bucovine» pag. 61: «un simplu district al Gali�iei», numele de Zelea a fost transformat de autorit��i, �n �coal� sau �n armat�, �n acela cu rezonan�� polonez� de Zelinski.
Opera�ia aceasta de polonizare a numelor moldovene�ti era, de altfel, general� �n acea epoc� �n Bucovina . Sistemul f�cea parte dintr-un ansamblu mult mai vast de «persecu�iuni sistematice �mpotriva oric�rui lucru care amintea �n administra�ii, �n �coal� �i chiar �n via�a social�, epoca Domnilor Moldoveni» (N. Iorga, op.cit., pag. 62)., Cuv�ntul ap�r�rii – pledoaria avocatului Lizeta GHEORGHIU – �n procesul lui Corneliu Zelea Codreanu din mai 1938, �n culegerea de texte Din luptele Tineretului Rom�n, (1919-1938), Editura Funda�iei Buna Vestire, 1993, pag. 362

Minifi�� sintetic�:

„Familia Codreanu sunt rom�ni autentici din comuna Ige�ti, jud[e�ul] Storojine�, provincia istoric� Bucovina, care de fapt este nordul Moldovei.
Numele ancestral nu era de Codreanu, ci(Wink de Zelea.
�n vechea limb� rom�neasc�, cuv�ntul «Zelea» �nseamn� «cel perfect». Din familia verbului «a zeli - zelire».
La 50 de ani de la anexarea Bucovinei(Wink autorit��ile au f�cut un recens�m�nt al popula�iei �i din oficiu, (Wink�n scopul de dezna�ionalizare a rom�nilor, (;)Emin a devenit Eminescu, Porumbescu a devenit Golumbovici �i Zelea a devenit Zelinski. �n 1899 t�n�rul de 21 de ani Ion Zelinski a emigrat din Bucovina - Buchenland �i a venit �n Moldova, unde �n anul 1900 �i-a schimbat numele din Zelinski �n Codreanu �i a devenit profesor de limba german� la Liceul din Hu�i. C�nd a intrat �n politic� al�turi de prof. A.C. Cuza, prof. Ion Codreanu �i-a reluat numele ancestral de Zelea �i astfel to�i descenden�ii s�i se numesc Zelea-Codreanu”., �erban Milcoveanu, Teroarea de Stat p�n� la 22 decembrie 1989, volum editat f�r� scop lucrativ de Asocia�ia fo�tilor pre�edin�i ai Studen�imii persoan� juridic� �i Liga pentru ap�rarea Adev�rului Istoric persoan� juridic�, Bucure�ti, 2004, pag. 199

74 Corneliu Zelea Codreanu, Pentru legionari, pag. 190
75 ibidem

�i-atunci:

�ntre

„(Winks� ne procur�m revolvere �i s� tragem �n ei”76 [„�n to�i acei pe care �i vom g�si mai vinova�i de tr�darea intereselor rom�ne�ti”77], „d�nd un exemplu groaznic care s� r�m�n� de-a-lungul istoriei noastre rom�ne�ti”78; cu completarea c� „ce se va alege dup� aceasta de noi, vom muri sau vom r�m�ne toat� via�a �n �nchisoare, nu mai intereseaz�”79

76 ibidem, pag. 168
77 ibidem
78 ibidem
79 ibidem

�i

„(;)aici, �n �nchisoare, (;)de�i n-am nici o vin� sub latura juridic�, El m� pedepse�te pentru p�catele mele �i-mi pune la �ncercare credin�a(Wink”80; �ntregit cu „A �nviat Hristos, s�dind n�dejdea �nvierii din mor�i; (;)via�a noastr� nu se termin� aici, la ace�ti a�a de trec�tori 60-70 ani; c� se prelunge�te dincolo”81; „(;)Vom �nvia din mor�i �n numele lui Hristos, adic� �n afar� de credin�a �n Hristos nimeni nu va �nvia �i nu va fi m�ntuit”82

80 idem, �nsemn�ri de la Jilava, pag. 48
81 ibidem. pag. 43
82 ibidem. pag. 43, 44

ce sublim urcu� spiritual �i-a pus amprenta pe personalitatea lui Codreanu? Pe fondul ei.
La cap�tul urcu�ului, ce-a mai p�strat fondul acesta, afar� dec�t, condensat spus, [cenzurat]��enia sufleteasc�?
Ce-a dob�ndit acest fond, �n esen��, altceva dec�t maturitatea duhovniceasc�? �i care-i rezultanta lor fireasc�?
Mai cu seam� dac� semenul care le cumuleaz� �i le poate exterioriza �n voie?...

A�a e cu putin�� Fenomenul Legionar. �ntru „adev�rata dimensiune a �mplinirii de destin: dimensiunea vertical� a credin�ei �i omeniei, a onoarei �i luptei jertfelnice, a marilor virtu�i cristice”83.

83 Vasile Posteuc�, Destinul imperial al rom�nilor. Dumnezeu, Neamul, Omul, Editura Criterion Publishing, Norcross, GA, f.a., pag. 62

A�a se face c� „revolu�ia legionar� evit� r�bufnirile violente, manifest�rile �n tot momentul prin greve, atentate84, revendic�ri... Perseveren�a ei nu se concentreaz� �n asemenea reac�ii pur exterioare de natur� epidermic�. Revolu�ia legionar� lucreaz� �n substratul imponderabil al sufletului, acolo unde reac�iile sunt �n mare parte de natur� afectiv�, dar amestecate cu efort reflexiv”85.

84 „Chiar dac� – observ� Faust Br�descu – �n lume s-a �mp�m�ntenit criteriul extrem c� o revolu�ie nu se afirm� dec�t prin v�rsare de s�nge �i prin r�sturnare violent� a st�rii de fapt, Mi�carea Legionar� [,drept regul�,] nu accept� acest punct de vedere ca mijloc al revolu�iei legionare.
�l accept�, totu�i, �ntr-un singur caz, acela extrem al unei guvern�ri abuzive, transformat� �n tiranie, cum a fost cazul regelui Carol al II-lea care, �n ultima faz� a domniei lui, devenise un tiran s�ngeros, a c�rui asuprire devenea, v�z�nd cu ochii, morm�ntul neamului rom�nesc”., Faust Br�descu, Viziunea integral� a Revolu�iei Legionare, Prefa�� de Dr. Gheorghe Buzatu, edi�ie �ngrijit� de Radu-Dan Vlad, Traducere din limba francez� de M�d�lina Martin, Editura Majadahonda, Bucure�ti, 1997, pag. 54

De ce?

Fiindc� – precum relev� Dumitru St�niloae – „pe lume sunt trei mari realit��i: insul, neamul �i umanitatea. Dar una f�r� alta nu pot exista. Insul exist� prin neam �i umanitatea se manifest� tot prin neam. Insul, afirm�ndu-se pe sine, trebuie s� afirme �n acela�i timp umanitatea din sine, iar aceasta e totdeauna determinat� etnic.
Neamul este matca ontologic� �n care �i g�se�te a�ez�m�nt �i r�nduial� concret� existen�a umanit��ii. �i prin matca aceasta �i �n ea exist�m noi ca in�i determina�i.
Ea are o ad�ncime, o originalitate, proprie realit��ilor permanente. R�d�cinile insului sunt �n sufletul neamului, iar r�d�cinile neamului sunt �n ordinea metafizic� a existen�ei.
Deci, una din marile griji ale acestor timpuri, care cearc� tr�inicia tuturor realit��ilor ce exist�, pentru a risipi ce-i f�r� vlag� l�untric� �i a confirma ceea ce �ine tenace �n existen��, s� ne fie aceea de-a ne men�ine ca neam �n identitatea proprie”., Dumitru St�niloae, S� r�m�nem identici cu noi �n�ine, �n Telegraful rom�n, XCIII, nr. 1, 1945. Textul se reg�se�te �n volumul Dumitru St�niloae, Na�iune �i Cre�tinism, Editura Elion, Bucure�ti, 2003, pag. 181, 182

Detaliez:
„Neamul rom�nesc este o sintez� biologic-spiritual� a mai multor p�r�i care au intrat �n compozi�ia lui. Cele principale sunt: elementul dac, elementul latin �i cre�tinismul ortodox”., Dumitru St�niloae, Idealul na�ional permanent, �n Telegraful rom�n, LXXXVIII, nr. 4, 1940. Textul se reg�se�te �n Dumitru St�niloae, vol.cit., pag. 103
Acest neam, alc�tuit, fire�te, din oameni, „este o sintez� nou�, o individualitate proprie, cu un principiu de via�� deosebit de toate p�r�ile componente. Legea cea mai �nalt� de via�� a neamului nostru, legea care �l exprim� ca ceea ce este el �n chip propriu, este aceea pe care o tr�ie�te ca �ntreg, nu care e proprie vreuneia din p�r�ile lui”...(ibidem). Astfel, „caracteristicile elementelor componente sunt str�b�tute de un timbru nou, unitar, de timbrul individualit��ii noi, care este rom�nitatea”. (ibidem) A�adar, „putem spune c� legea cea mai �nalt� de via�� a poporului nostru este rom�nitatea”., ibidem

„Omul e destinat s� se dezvolte ca om , prin comuniunea cu ordinea etern�, p�n� la asem�narea(Wink deplin� cu aceast� ordine...�naintea lui st� un progres spiritual ale c�rui limite nici nu ni le putem �nchipui”., ibidem, pag. 105

Privitor la aceast� ordine, putem observa dou� lucruri, �i anume:

a) c� „a ap�rut ca sistem de valori de sine st�t�toare numai ra�iunii filosofice din timpurile anterioare. Cre�tinismului, ca �i oric�rei alte religii, ele i-au ap�rut ca atribute �i manifest�ri ale unei persoane absolute.
Ast�zi se apropie de acest punct de vedere �i filosofia.;

b) cu c�t ne ridic�m pe scara entit��ilor create, cu c�t ne apropiem de treapta pe care st� persoana omeneasc� – de singur� entitate �nzestrat� cu putin�a comunic�rii cu ordinea etern� –, �n�eleg�ndu-se prin aceasta c� �i acea ordine trebuie s� aibe un caracter personal, vedem valid�ndu-se tot mai mult principiul individualit��ii, al deosebirii dintre diferi�ii indivizi. Atomii unui element, moleculele unei [uneia �i aceleia�i] materii sunt strict identice (prezint� identitate deplin� �ntre ele n.n.); indivizii unei specii vegetale nu mai prezint� aceia�i uniformitate, legea de via�� a speciei e atotputernic�. Cam acela�i lucru se petrece �i �n lumea animal�. �n clasa persoanelor omene�ti �ns�, individul nu mai e dominat �n exclusivitate de instinctele speciei, ci urmeaz� un drum �n bun� parte ales de sine �n chip liber. Drumul acesta e o rezultant� a individualit��ii sale libere, dar de o anumit� originalitate, �i a ordinii eterne; este rezultanta felului s�u propriu de rela�ie �i de colaborare cu acea ordine.

Rela�ia cu ordinea etern� const� �n a descifra preten�iile ei – aceasta e cunoa�terea – �i a r�spunde acestor preten�ii, prin realiz�rile de ordin social, moral, politic, artistic, etc. Prin rela�ia aceasta se �ncorporeaz� continuu c�te ceva din ordinea etern� �n persoana omeneasc� �i �n ordinea lumii create, prin mijlocirea acestui instrument, acestui canal, care este personalitatea omeneasc�.
�i, �ntruc�t nu exist� [o anumit�] persoan� omeneasc�, sau [un anumit] grup �nrudit de persoane omene�ti – neamuri – prin care s� se poat� �ncorpora aceast� ordine �n multiplicitatea nesf�r�it� a aspectelor ei, este dat� mul�imea de individualit��i etnice, pentru ca fiecare s� �ncorporeze �n sine, dup� structura �i posibilit��ile proprii, �ntr-un anumit fel acea ordine, corespunz�tor cu [una, respectiv] unul din nenum�ratele posibilit��i �i aspecte cuprinse �n ea.
Precum fiecare ins cre�te �n spirit, �n �nsemn�tate, prin rela�ie pozitiv�, prin �naintare spre plenitudine spiritual�, cu acea raz� a ordinii divine care-i este adecvat� fiin�ei lui, tot a�a, neamurile, cresc �n puteri prin acel fel de comunicare activ� cu ordinea etern� care le este proprie lor, care le e indicat�, de fiin�a lor original�, ca �ntreg, care formeaz� legea cea mai �nalt� a individualit��ii lor etnice.
Din aceasta rezult� c� idealul permanent al neamului nostru este cre�terea spiritual� – aceasta presupune, desigur, �i o baz� corespunz�toare de existen�� fizic� – printr-un fel de rela�ie cu ordinea valorilor eterne, determinat de individualitatea sa etnic�, de rom�nism; printr-o comuniune rom�neasc� cu Dumnezeu.
Care este modul rom�nesc de comuniune cu ordinea spiritual� transcendent�? Acesta, ne-o spun istoria �i via�a actual� a poporului nostru, este ortodoxia”., ibidem, pag. 105, 106
„Ortodoxia e har dumnezeiesc, adic� prezen�� familiar� a lui Iisus printre noi, transfigur�ndu-ne via�a, ad�ncindu-i �n�elesul, d�ndu-ne r�bdare �i curaj �n mijlocul neajunsurilor, �ntr-o m�sur� �n care nu ne-ar putea da, dac� ar lipsi Hristos, nici un om, oric�t ar pretinde c�-l �nlocuie�te exact”., Dumitru St�niloae, Ortodoxia, lumina lumii �i inima neamului nostru, �n Telegraful rom�n, LXXXVIII, nr. 11, 1940. Textul se reg�se�te �n Dumitru St�niloae, vol.cit., pag. 111
Faptele ce �nso�esc firul scurgerii timpului atest� c� „datorit� ortodoxiei neamul nostru n-a fost singur �n lunga sa istorie �n care n-a avut nici un ajutor de la oameni. Ci a fost cu Iisus Hristos. �i, ajutat de El, toate le-a biruit. Au fost, �n schimb, alte neamuri, puternic �ncrezute �n oameni ce se d�deau asemenea lui Hristos, care nu �i-au putut men�ine existen�a lor ca stat.
Ortodoxia, fiind vedere dreapt� a voii Dumnezeie�ti �i a posibilit��ilor �i a �intelor omene�ti, precum �i comunicare neintermediat� cu Iisus Hristos – e �i via�� dreapt�, e �i bl�nde�e, e �i sfin�enie. Iar c�nd trebuie s� fie eroism, e eroismul cel mai dezinteresat, mai curat, mai lipsit de cruzime �i de poft� de st�p�nire. Oportunismul �i cinismul politic e str�in de sufletul crescut �n ortodoxie”., ibidem
„Credin�a cre�tin� e pentru credincios un impuls spre afirmarea comunit��ii na�ionale, spre iubirea, mai presus de fire, a celor cu care firea l-a a�ezat �n rela�ii fundamentale de via��. Cre�tinismul r�zbate �n mod necesar spre na�ionalism. M�ntuirea e desigur o problem� care trebuie s� fr�m�nte personal pe fiecare om, dar ea nu poate fi dob�ndit� de om printr-o tr�ire de eu izolat, ea nu se �mp�rt�e�te omului �n asceast� calitate – care e anormal� –, ci �n calitatea lui de membru al unei comunit��i, iar cea mai fireasc� comunitate este cea na�ional�”., Dumitru St�niloae, Cre�tinism �i na�ionalism, �n Telegraful rom�n, LXXXVIII, nr. 40, 1940. Textul se reg�se�te �n Dumitru St�niloae, vol.cit., pag. 119
„Apropierea cre�tinismului de na�iune a fost u�urat� �i de filosofia mai nou�, care a descoperit c� realitatea cea mai �nalt� nu e cea a obiectelor, ci cea omeneasc�, iar aceasta nu se poate g�si normal �i cu posibilit��i de plenitudine, dec�t �n comuniunea dintre persoane. Aceasta e natura, iar cre�tinismul nu face dec�t s�-�i toarne harul �n aceast� natur�, ca s-o des�v�r�easc�. Cre�tinismul e perfec�ionarea rela�iei naturale dintre om �i om, des�v�r�irea comuniunii, des�v�r�irea dragostei, sau leg�tura des�v�r�irii.
De aici nu e dec�t un pas p�n� la a spune: cea mai natural� dintre rela�ii, dintre manifest�rile necesare naturii, este comunicarea cu cei apropia�i, care au �n toate cazurile fire�ti, aceea�i limb�, aceea�i istorie, acelea�i aspira�ii, acela�i destin. Na�iunile sunt comunit��i de destin, comunit��ile cele mai temeinice, mai statornice, �nf�urate prin mai multe fire de leg�tur�, deosebit de profunde, fa�� de alte feluri de comunit��i, cu mult mai trec�toare (de durabilitate inferioar� n.n.), mai superficiale. (de profunzime redus� n.n.). cre�tinismul n-a venit s� se opun� tendin�elor celor mai fire�ti de comuniune, concretiz�rilor celor mai profunde ale acestor tendin�e, n-a venit s� �n�bu�e natura, s� o fac� s� caute alte forme de comuniune mai pu�in fire�ti (cu deficit de organicitate n.n.), ci s� intensifice, s� �nal�e, s� des�v�r�easc� formele naturale ale rela�iilor omene�ti.
Comuniunea este chiar o condi�ie fundamental� a m�ntuirii. Nu po�i �mplini voia lui Dumnezeu, nu po�i exercita faptele cre�tine�ti, nu po�i afla �i experia pe Dumnezeu chiar, dec�t �n cadrul comuniunii. Aceasta se coloreaz� �i se umple �ntotdeauna de alt con�inut, dup� cum credin�ele celor ce o �ntre�in sunt altele. Dar, �n afar� de ea nu se poate tr�i religia. Iar comuniunea cea mai fireasc�, cea mai de temelie, este aceea �ntre membrii aceleia�i na�iuni. �n mod necesar, ea trebuie folosit� pentru tr�irea �n cadrul ei a con�inutului religios. Un cre�tin e fericit de �es�tura de ocazii ce i-o ofer� apartenen�a la comunitatea na�ional�, pentru a-�i tr�i �n ea con�inuturile religioase. �ntruc�t e om legat de un spa�iu, �mpletit prin limb�, prin istorie, cu un grup na�ional, el nu se poate izola de acel grup, pentru a stabili alt� comuniune, c�ci pentru aceasta ar trebui s� fug� din �ara unde s-a nascut, unde l-a destinat Dumnezeu s� tr�iasc�”., ibidem, pag. 118, 119
„Dumnezeu nu m� va r�spl�ti pentru modul cum am �tiut s� m� desfac de comunitatea fireasc� �n care mi-a fost dat s� tr�iesc, ci dup� modul �n care am afirmat aceast� comuniune, cu voin�a �i cu iubirea mea cre�tin�.
Dumnezeu prive�te pe om nu �n izolarea lui, ci ca membru al unei comunit��i mai largi, prive�te propriu-zis comunit��ile �i, prin ele, face p�rta� pe om de har �i m�ntuire. �i �ntruc�t comunit��ile cele mai fire�ti sunt neamurile, de ce n-am spune c� privirea direct� a lui Dumnezeu cade pe neamuri, �i numai �ntruc�t in�ii fac parte din neamuri, simte fiecare [dintre ei] privirea lui Dumnezeu asupra lui.
�n cartea lui Daniil se spune c� Dumnezeu pune �n cump�n� �mp�r��ia, nu pe ins �n parte. Iar la Apocalips� se vorbe�te de m�ntuirea neamurilor, nu a in�ilor”., ibidem, pag. 119
Iar dac�, a�a cum accentueaz� Nae Ionescu, „un cre�tin este, lupt� �i cere �mplinirea legii lui Dumnezeu”(Nae Ionescu, Iertarea cre�tin�, �n Cuv�ntul, an III, nr. 624 din 29 noiembrie 1926. Textul se reg�se�te �n Nae Ionescu, Teologia. Integrala publicisticii religioase, Editura Deisis, Sibiu, 2003, pag. 114), iar aceasta cere ca fiecare fiin�� uman� s� evolueze spiritual prin simbioz� cu comunitatea na�ional� de iubire din care face parte, �n�elegem c�, �ntre direc�iile majore ale activismului nostru personal, trebuie s� includem, permanent �i pregnant, ap�rarea na�ionalit��ii noastre rom�ne�ti. �n acest sens, s� ne fie mereu viu �n con�tiin�� c� pentru p�strarea, ne�tirbit�, a fiin�ei na�ionale, avem, fiecare dintre noi, deplina �ndrept��ire �i sf�nta obliga�ie de a folosi, �n situa�ie de necesitate – adic� dup� ce, f�r� succes, am �ntrebuin�at toate mijloacele pa�nice – chiar violen�a fizic�.
Aceasta deoarece, exemplific� acela�i Nae Ionescu: „�tim c� batjocorit, scuipat, p�lmuit �i sp�nzurat (pironit n.n.) pe cruce, Hrisos a gemut �ndur�tor: Iart�-le lor Doamne, c� nu �tiu ce fac! Dar tot Hristos, �ndur�torul a toate, e cel care a luat biciul �i a gonit pe zarafii �i [pe] negustorii care spurcau casa Domnului. De ce se uit� a�a u�or lucrurile acestea? De ce nu ne d�m seama c� blasfem�m �i batjocorim tocmai ce e mai cutremur�tor de sublim �n cre�tinism, atunci c�nd bagateliz�m iertarea cre�tin�, f�c�nd din ea o mu�ama cu care s� acoperim p�catele ce se fac �mpotriva legii?...De-�i va gre�i aproapele t�u nu de �apte ori, dar (ci n.n.) de �apte zeci de ori c�te �apte, iart�-l pre el” (ibidem)... Iertarea �n domeniul relativ al personalului e la locul ei: iertarea gre�i�ilor no�tri echivaleaz� cu indiferen�a fa�� de r�ul care ni se face, pentru c� acest r�u noi nu-l sim�im, [adic�] nu trebuie s�-l sim�im. A�a fiind, iertarea nu e un principiu de moral�, ci o metod� terapeutic� pentru prelucrarea noastr� personal�. Dar, atunci, iertare pentru p�catele �mpotriva legii nu exist� pentru noi; ea nu st� �n m�na noastr�, ci �n m�na lui Dumnezeu; singur poate Dumnezeu s� ierte. Noi nu! Ar fi prea mare �ndr�zneala �i orgoliul acesta ne-ar pierde. �nceta�i deci, mielu�ei ai lui Dumnezeu, cu risipa de generozitate”., ibidem
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
publicitate
Pagina de start a forumului Monitorul de Neamt // Politica si delicatese Creazã un subiect nou   Rãspunde la subiect

 
Nu pute�i crea un subiect nou �n acest forum
Nu pute�i r�spunde �n subiectele acestui forum
Nu pute�i modifica mesajele proprii din acest forum
Nu pute�i �terge mesajele proprii din acest forum
Nu pute�i vota �n chestionarele din acest forum
Webdesign by webber.ro | Powered by SiteManager CMS
©2003-2006 Drepturile de autor asupra întregului continut al acestui site apartin în totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totalã sau partialã a materialelor este permisã numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.