Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Mai 2006
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 18 Mai 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Demonii decãzuþi

Demonii dec�zu�i

• interviu cu regizoarea Louise D�nceanu, despre ultima premier� a Teatrului Tineretului

Reporter: Stimat� doamn� Louise D�nceanu, nu crede�i c� „L'amour toujours“ este un titlu care deruteaz�, induce �n eroare? S�nt sigur c� sugestiile lui s�nt pe un cu totul alt plan, dec�t cel pe care �l sugereaz� afi�ul.
Louise D�nceanu: E posibil s� induc� �n eroare, dar s� �ti�i c� asta a fost �i inten�ia. Nu numai a mea, ci �i a autorului, �n primul r�nd. Eu am p�strat titlul original. Trebuie s� p�c�le�ti pu�in publicul. Titlul poate p�rea unul comercial, dar nu este unul nemotivat. „L'amour toujours“ e un tic verbal �n aceast� pies�, dar iubirea, �n general, iubirea de aproape, e o no�iune grav�, fundamental� a moralei cre�tine. �n momentul �n care iubirea de aproape se transform� �ntr-un tic verbal �n gura unui sevitor parvenit, toat� lumea se schimb�. Putem realiza cum arat� o lume �n care fundamentul moralei cre�tine coboar� �n derizoriul unui tic verbal.
Rep.: Prin urmare, o pervertire a acestei no�iuni.
L.D.: Da. Titlul poate p�c�li �n sensul c� e foarte comercial, te duce cu g�ndul la erotic� �i tinerii rezoneaz� la aceast� tem� care lor �nc� li se pare tabuistic�, dar nu p�c�le�te �n sens, ci poate numai �n liter�.
Rep.: Odat� ajun�i �n sal�, considera�i c� ei �n�i�i se vor considera p�c�li�i?
L.D.: E o p�c�leal� �n folosul lor, pentru c� vor fi p�c�li�i s� vad� un spectacol de care, f�r� s�-�i dea seama, au nevoie.
Rep.: Amintea�i, adineauri, de spirit �i liter�, �n contextul �n care dramatizarea v� apar�ine.
L.D.: Da, bine�n�eles. �ntotdeauna un spectacol de teatru este o traducere �i este chiar necesar s� traduci �n teritoriul literei, fiind fidel �n spirit, pentru c� altfel nu are rost spectacolul de teatru. R�m�ne valabil� biblioteca, unde fiecare poate s� ia cartea �i s� o citeasc�; nu e nevoie s�-i fie citit� de cineva pe scen�. Dac� vine la teatru, �nseamn� c� acolo trebuie s� descopere o lume n�scut� din cartea respectiv�.

Despre dela�iunea subven�ionat�
Rep.: Tema fundamental� a piesei este sintetizat� chiar de dumneavoastr�, prin expresia „dela�iunea subven�ionat�“.
L.D.: Este o pies� care incrimineaz� tr�darea, dela�iunea �i minciuna din toate timpurile, �n toate sistemele, indiferent de or�nduire politic�, dar �n special �n acele sisteme care chiar �i-au programat s� subven�ioneze dela�iunea, cum au fost dictaturile comuniste �i nu numai comuniste; cum au fost dictaturile de orice fel. Pentru c� dictatura a�a se �i men�ine, printr-un �ntreg aparat de informare, de spionare...
Rep.: Din moment ce avea un pre� - �ncerc s� fiu cinic - era cumva economia de pia�� a sistemului.
L.D.: Era un soi pervers de economie de pia��, unde marfa era minciuna. Minciuna ataca fundamental, existen�ial, condi�ia uman�.

�ntre pr�bu�ire �i �n�l�are
Rep.: Nu v� suspecta�i de un anumit schematism �n rezolvarea final� a construc�iei noului cuplu pe care l-a�i propus? Pentru c�, da�i-mi voie s� v� spun, Zimon �ipov �i Ghiros Amadeus s�nt, de fapt, coresponden�ele duo-ului Volpone - Mosca. Mai mult, finalul piesei, �nt�mpl�tor sau nu, este rezolvat asem�n�tor. Ceea ce, trebuie s� recunoa�tem, i-ar putea determina pe unii s� v� suspecteze de un oarecare manierism.
L.D.: �n Volpone e o pr�bu�ire, �n «L'amour toujours» e o �n�l�are.
Rep.: ?!
L.D.: E adev�rat, e o �n�l�are tot �n derizoriu. Dar nu e de mirare c� spectacolele au ceva asem�n�tor. �n afar� de faptul c�, f�r� s� vrei, personalitatea �i se transmite prin ceea ce elaborezi. �i �n „Volpone“ �i �n «L'amour toujours» m-am luptat cu ni�te demoni. Odat� cu demonul l�comiei �i al prostiei umane, �i acum cu demonul minciunii, al tr�d�rii, al dela�iunii. Existen�a acestui cuplu �i �ntr-un spectacol �i �ntr-altul este, oarecum, conjunctural�. M� refer la faptul c� a trebuit s� m� axez pe posibilit��ile pe care le are trupa de aici, de la Piatra Neam�. Dar nu poate nimeni s� conteste faptul c� cei doi actori s�nt �i foarte potrivi�i pentru aceste roluri.
Rep.: Se pare c� �i ei se simt foarte bine �n aceste roluri, de fapt, �n aceste cupluri.
L.D.: A�a este. Eu, de altfel, am format aceste cupluri.
Rep.: Stimat� doamn�, nu vreau s� �n�elege�i c� v� acuz de manierism. Am spus doar c� lupta aceasta �mpotriva demonismului a g�sit �n dumneavoastr� o arm� pe care nu a�i schimbat-o.
L.D.: Pentru c� ea a fost eficient� prima dat�. Poate s� fie o comoditate din partea mea, dar nu s�nt tipul de regizor care, de dragul originalit��ii, contrazice eviden�a. Oriunde g�se�ti doi actori talenta�i care se �n�eleg foarte bine �i care, oric�nd, pot func�iona �n chip de eu �i alter ego, e p�cat s� nu-i folose�ti acolo unde exist� o motiva�ie clar� �ntr-un text.

Dec�derea demonilor
Rep.: Da, dar eu am acuzat similitudinea de tratare. Mai ales �n scena final�, care calchiaz� evident pe cea din precedentul spectacol al dumneavoastr�.
L.D.: P�n� la urm�, demonii se aseam�n�. �ntr-un fel, s� �ti�i c� exist� un soi de dialog �ntre cele dou� spectacole. �n «Volpone» avem de a face cu doi demoni care tr�iesc �i respir� �ntr-o atmosfer� shakespearean�. Epoca, limbajul, versurile, mentalitatea... �n «L'amour toujours» avem de a face tot cu un cuplu de demoni care respir� �i tr�iesc �ntr-o lume a dictaturii �i a derizoriului. Era foarte bine s� vedem...
Rep.: Cum a involuat lumea, b�nuiesc c� vre�i s� sugera�i, de la epoca lui Shakespeare, p�n� la epoca noastr�.
L.D.: �i nu numai at�t. Se degradeaz� chiar �i demonii. Pentru c� Volpone �i Mosca aveau, totu�i, o elegan��, o ingeniozitate, un farmec, o ludicitate a lor, �n timp ce Ghiros �i Zimin s�nt doi borfa�i ordinari, violen�i, agresivi, cu un limbaj dec�zut, marca�i profund de interese josnice... Este foarte posibil s� fie simpatici �i unii �i al�ii, pentru c� astfel de specimene...
Rep.: ... o vedem zilnic...
L.D.: ... s�nt �ntotdeauna simpatice. Tocmai asta ne spune �i Okudjava: din p�cate, tic�lo�ii se adreseaz� epocii lor.
Rep.: �i s�nt produsul, capodopera epocii �n care vie�uiesc.
L.D.: A�a este. �i cele dou� spectacole s�nt, cumva, �ntr-un dialog �i am�ndou� reprezint� preocup�rile mele �n domeniul limbajului teatral.

Articol afisat de 1650 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective