Elevii, iat� de ce s�nt atrasi
• este tot mai c�utat profilul mecanic auto • s�nt si elevi interesati de prestigiul liceului pe care vor s� �l urmeze • scolile profesionale devin tot mai c�utate • cert este c� adolescentii vor s� aib� o calificare • Elevii nemteni aflati �n clasa a VIII-a si-au exprimat, �n scris, �n cadrul unei cercet�ri �n toate unit�tile cu clase de-a VIII-a (118 unit�ti �n total - 83 din mediul rural si 35 din mediul urban, r�spunz�nd �ntreb�rilor 4.351 de elevi - 2.800 de la tar� si restul de la oras) optiunile de viitor. Cu c�teva exceptii, ei si-au exprimat dorinta de a urma studiile la un liceu din judet, prima unitate aflat� �n sfera lor de interes fiind Liceul Tehnologic Economic-Administrativ Piatra Neamt, la care ar vrea s� ajung� �n clasa a IX-a 350 de copii - 261 din mediul rural si 89 din urban. Foarte atractiv este si pentru Colegiul National Calistrat Hogas, unde ar vrea s� devin� colegi 327 de elevi - 124 de la sate si 203 de la orase. Deja se poate vedea schimbarea optiunii elevilor dup� mediul de unde provin, cei din rural prefer�nd studiul la oras dar la liceu tehnologic, fat� de cei din urban, care prefer� unit�ti cu staif, teoretice. Tot a doua optiune - fiind la egalitate cu Hogasul, este Colegiul National Stefan cel Mare T�rgu Neamt (cele 327 de optiuni vin de la elevii de la sate - 194, si doar 133 de la t�rgnemteni. Colegiul Roman Vod� se mentine �n preferintele copiilor - 324 dintre ei dorind s� �si urmeze studiile acolo - 118 elevi de la sate vor s� devin� romanvodisti si restul s�nt din municipiu. Cea mai mare c�utare a unei unit�ti din oras de c�tre copii de la sate se dovedeste a fi Colegiul Tehnic Ion Creang� - 315 optiuni, din care 276 de la sate, urmat de Colegiul Tehnic Miron Costin, cu 229 de optiuni, 197 provenind de la sate. Pe locul VI se situeaz� Raresul, unde din 184 de optiuni, doar un sfert provine din rural, urmat de Colegiul National de Informatic�, unde situatia este cam aceeasi.
Factori care influenteaz� decizia �n alegerea traseului scolar si profesional
�n judet, �n anul scolar 2017-2018 vor functiona 40 de colegii si licee, unele dintre ele, dup� cum arat� statisticile, urm�nd a-i scolariza pe elevii care �i au si �n momentul de fat�. E cazul liceelor din S�b�oani, Borca, Pipirig, D�muc, Adjudeni, Petricani etc, unde nici un elev nu a spus c� ar vrea s� �si schimbe scoala din clasa a IX-a. �n afara optiunilor pentru liceele din judet, 29 de repondenti au ales licee din afara judetului (3 din mediul rural si 26 din mediul urban), pentru unele specialit�ti cum ar militar si politie. Reprezentantii Centrului Judetean de Resurse si Asistent� Educational� sustin c� se observ� care au fost factorii care au influentat decizia elevilor �n alegerea traseului scolar si profesional. „Aptitudinile personale au o influent� mai mare �n luarea deciziei (60,45 % din repondenti au ales acest factor). Putem deduce c� elevii au beneficiat de activit�ti de descoperire a aptitudinilor si intereselor profesionale �n cadrul orelor de consiliere si orientare, dar si prin autocunoastere. Prestigiul liceului unde doresc elevii s�-ti continue studiile reprezint� un alt factor important �n alegerea traseului educational, 27,49% din repondenti aleg�nd acest factor. Apropierea de cas� a liceului/ scolii profesionale reprezint� pentru elevi �n proportie de 14,82% un alt factor care a influentat decizia �n carier�. Aproape 11,74% din repondenti au ales ca factor de decizie perspectiva financiar� a specializ�rii/ calific�rii obtinute prin finalizarea studiilor de a acest nivel. Recomand�rile persoanelor din anturajul elevilor contribuie la influentarea deciziei privind optiunile scolare si profesionale �ntr-o pondere de 20,5%. Comparativ cu anul trecut se observ� acelasi clasament al factorilor de decizie privind traseul educational. Se mai observ� c� �n comparatie cu anul trecut scolar a sc�zut putin influenta familiei si prietenilor si a crescut influenta profesorului diriginte si a consilierului scolar (psihologul scolar)“, se precizeaz� �n raportul CJRAE.
Optiunile principale ale elevilor din unit�tile scolare rurale
Pe zona Piatra Neamt, primele 3 specializ�ri/calific�ri se dovedesc a fi mecanic auto (81 alegeri), matematic�-informatic� (73 alegeri), stiinte sociale (63 alegeri), ar primele trei licee pentru care opteaz� viitorii absolventi de gimnaziu s�nt Liceul Tehnologic Economic Administrativ (220 alegeri), Colegiul National Calistrat Hogas (73 alegeri) si Colegiul National Gheorghe Asachi (68 alegeri). �n zona Roman, primele 3 specializ�ri/calific�ri s�nt: mecanic auto (117 alegeri), matematic�-informatic� (66 alegeri), stiintele naturii (51 alegeri). Primele 3 licee pentru care opteaz� elevii de clasa a VIII-a s�nt: Colegiul Tehnic Miron Costin (156 alegeri), Colegiul National Roman Vod� (103 alegeri) si Colegiul Tehnic Petru Poni (73 alegeri). �n zona T�rgu Neamt - primele trei specializ�ri/ calific�ri: matematic� - informatic� (91 alegeri), tehnician �n turism (63 alegeri), filologie (59 alegeri), iar rimele trei licee pentru care opteaz�: Colegiul Tehnic Ion Creang� (237 alegeri), Colegiul National Stefan cel Mare (169 alegeri) si Liceul Vasile Conta (57 alegeri). Zona Bicaz - primele trei specializ�ri - calific�ri: matematic� - informatic� (65 alegeri), stiintele naturii (44 alegeri), stiinte sociale (34 alegeri), iar primele trei licee pentru care opteaz� elevii: Liceul Mihail Sadoveanu Borca (84 alegeri), Liceul Carol I Bicaz (78 alegeri) si Colegiul National Calistrat Hogas (31 alegeri). „�n concluzie, comparativ cu anul scolar trecut, num�rul de elevi care aleg calific�ri prin scoala profesional� este �n crestere cu un procent de 3,08%. Tot �n crestere s�nt si optiunile pentru filiera teoretic�, at�t real, c�t si uman, cu aproximativ un procent. �n sc�dere fat� de anul trecut s�nt optiunile pentru Filiera Tehnologic�-Resurse naturale si protectia mediului cu 1,45%. Se observ� c� �n topul preferintelor pentru calific�ri oferite de scoala profesional� se afl� calificarea de mecanic auto, urmat� de osp�tar/chelner/v�nz�tor �n alimentatie si cofetar-patiser. Se mentin �n topul preferintelor la filiera vocational� specializ�rile fotbal si �nv�t�tori-educatoare, comparativ cu anul trecut scolar. Si �n cazul profilului servicii r�m�n aceleati specializ�ri preferate: tehnician �n activit�ti economice, tehnician �n turism si coafor-stilist. �n alegerea domeniului protectia mediului si resurse naturale, tot elevii din mediul rural au fost cei care au avut cele mai multe optiuni. Astfel se remarc� preferinta elevilor din mediul rural pentru specializarea/calificarea de tehnician �n silvicultur� si exploat�ri forestiere, urmat� de tehnician ecolog si protectia calit�tii si tehnician analize si produse alimentare, spre deosebire de elevii din mediul urban care au avut alegeri mai multe pentru tehnician analize si produse alimentare, urmat� de specializ�rile tehnician ecolog si protectia calit�tii si tehnician veterinar. Pentru domeniul tehnic, elevii repondenti au preferat anul acesta specializ�ri/calific�ri precum: tehnician mecanic pentru �ntretinere si reparatii, tehnician �n instalatii electrice si operator tehnic� de calcul, spre deosebire de anul trecut c�nd preferintele lor au avut �n vedere alte specializ�ri (�n ordine descresc�toare a num�rului de alegeri): tehnician mecanic pentru �ntretinere si reparatii, tehnician electromecanic si tehnician industria textil�. F�c�nd abstractie de filiere si profile, primele 3 specializ�ri alese de elevi la nivel judetean s�nt: matematic�-informatic� (11,05% din total repondenti), stiinte sociale (9,58% din total repondenti) si stiintele naturii (8,94% din total repondenti). La nivel rural situatia alegerilor se schimb�: mecanic auto, matematic�-informatic� si stiintele naturii. Pentru nivelul urban alegerile s�nt diferite: matematic�-informatic�, stiinte sociale si stiintele naturii.Se observ� o usoar� tendint� de crestere a influentei specialistilor (profesor-diriginte, psiholog scolar), ceea ce demonstreaz� c� elevii �ncep s� aleag� traseul scolar la recomand�rile si �ndrum�rile specialistilor, �n deplin� concordant� cu aptitudinile, interesele profesionale si rezultatele scolare“, se mai precizeaz� �n respectivul raport.
|