ROMATSA, SATELITUL SI NAVA ESUAT� �N LAC
• lucr�torii de la ISU au fost trimisi de Romatsa s� caute o nav� �n deriv�, care s-ar fi aflat la coada lacului de acumulare Bicaz • autorit�tile nemtene si-au f�cut datoria si au constatat c� la mijloc este vorba de o alarm� fals� • „vina“ ar apartine satelitului care ar fi transmis coordonatele gresite celor de la Romatsa • �n cele din urm� s-a constatat c� nava cu probleme se afla la Marsilia • Autorit�tile din Neamt, si �n special lucr�torii din cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgent� Petrodava, nu vor uita repede noaptea de 4/5 februarie, c�nd �n urma unei erori de localizare, au intrat �n stare de alert� pentru a identifica o nav� aflat� �n deriv� pe lacul Bicaz. „Vina“ ar apartine satelitului care ar fi dat coordonate gresite, �ns� nu este exclus� nici o eroare de „citire“ a coordonatelor. Cert este c� �n ecuatie apare din nou Romatsa, institutia care coordoneaz� semnalele primite, via satelit, de la ambarcatiunile sau avioanele care se afl� �n dificultate. Colonelul Ioan Nitic�, seful ISU Neamt, a confirmat cele �nt�mplate �n noaptea de 4/5 februarie, concluzia sa fiind aceea c� cineva a c�stigat din toat� aceast� poveste. Ofiterul se refer� la subordonatii s�i care au avut posibilitatea s� fac� un antrenament adev�rat. „Nu a fost o situatie de urgent�, a fost un mesaj venit la noi, o informare despre faptul c� s-a primit un mesaj c� o nav�, o ambarcatiune ar fi �n pericol si c� satelitul o semnaleaz� pe zona noastr�. �ns� a fost o greseal� de la satelit, imediat s-a dat corectarea si am fost scosi din situatie. Nu a fost altceva pentru noi dec�t un exercitiu de a stabili coordonata, at�ta tot. Conform datelor oferite de satelit era o probabilitate de 50% ca ambarcatiunea s� fie la noi. Asa a dat satelitul, n-are nimeni nici o vin�“, a declarat colonelul Ioan Nitic�. P�n� c�nd cei de la Romatsa au revenit cu rectificarea, spun�nd c� a fost vorba de o eroare, salvatorii si-au luat treaba �n serios si au plecat la locul indicat de satelit, respectiv coada lacului Bicaz, �n comuna Poiana Teiului, pentru a c�uta o ambarcatiune aflat� �n pericol. „Problema a stat �n felul urm�tor: ei (n.r. - cei de la Romatsa) au spus c� apare un mesaj, o baliz�, iar eu m-am g�ndit c� nu ar fi prima dat� c�nd, asa cum stim, se transport� ambarcatiuni spre lacul Bicaz cu mijloace auto, cu trailere etc. M-am g�ndit c� cineva si-a cump�rat o ambarcatiune si o duce s� o lanseze pe lac, s� se plimbe. Am crezut, fiind �n zona viaductului, c� s-a �nt�mplat ceva, a c�zut ambarcatiunea de pe mijlocul de transport, s-a �mpotmolit, pentru c� �n zona aia era semnalul. Nu puteam s� nu trat�m problema serios. Am trimis s� se verifice, am v�zut c� nu se confirm�, dup� care a venit mesajul c� este o eroare. Ne-au comunicat c� ne-au dat informatia �n scop de antrenament, pentru a o verifica“, a mai sustinut colonelul Nitic�.
Vaporul era de fapt pe Coasta de Azur
Dup� ce s-a f�cut corectarea coordonatelor s-a constatat c� vasul cu probleme, �nmatriculat �n Malta, se afla de fapt la Marsilia, pe Coasta de Azur. „Nava a fost identificat� imediat �n zona Marsiliei, dar a ap�rut mesajul. Eu am zis s�-l verific�m, c� asa era corect. Am verificat coordonatele, iar pentru noi a fost un antrenament bun. Prima dat�, satelitul a oferit dou� locatii, fiecare cu probabilitate de 50%. Una dintre ele era pe teritoriul Rom�niei, �n zona noastr�, a Neamtului. Ne-am f�cut treaba �n dispecerat, am f�cut localizarea. Cei de la Romatsa si-au f�cut datoria si au retransmis mesajul si la Centrul de Marin� Constanta“, am mai aflat de la sursa citat�. Probabil c� cei �n drept se vor sesiza si vor stabili ce s-a �nt�mplat cu exactitate. Si asta pentru c�, dac� este s� lu�m �n considerare varianta erorii de satelit, astfel de lucruri ar trebui �ndreptate. Nu de alta, �ns� exist� posibilitatea ca, la un moment dat, niste persoane aflate �ntr-adev�r �n dificultate, s� zicem �n Muntii Apuseni, s� fie c�utate prin Marea Nordului. Trebuie spus c� vasele si aeronavele s�nt dotate cu echipamente care au drept scop detectarea, localizarea si identificarea lor atunci c�nd se afl� �n dificultate. Echipamentele respective pot emite semnale radio, frecventa fiind monitorizat� de sistemul satelitar COSPAS-SARSAT care determin� pozitia emit�torului si o transmite automat punctelor de contact. �n Rom�nia, punctul de contact este Romatsa.
|