Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iulie 2013
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Opinii 1 Iulie 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

H�rtia de turnesol (Accidentul din Muntenegru)

1. Tragicul accident ne duce cu g�ndul la Cutremurul din 1977, de la Bucuresti si la „Explozia“ de la Cernob�l, c�nd, evident, marile dezastre au dezv�luit tarele unor regimuri politice, dar care, iat�, vrem-nu vrem ne amintim, deoarece, vai, apar niste, aparent, paradoxale reactii, care amintesc de acele �ntunecate vremuri. S� le recapitul�m pe scurt:

2. Cutremurul din �'77 a „prins“ regimul pe picior gresit: Ceausescu lipsea din tar�, iar subordonatii lui din Capital� nu stiau ce s� fac�: s� informeze sau s� nu informeze populatia?! Ei ar fi vrut ca poporul s� nu cunoasc� amploarea dezastrului numai c� cenzura nu a reusit s� suprime pe c�t ar fi dorit informatia: din str�in�tate a pornit o avalans� de �ntreb�ri de la nenum�rati rom�ni care cereau vesti despre rudele lor din Bucuresti. Autorit�tile t�ceau, dar informatia a spart zidul dintre lumea liber� si cea din tar�, cu stiri si comentarii greu, dac� nu imposibil de anihilat si controlat. Culmea ironiei, porta-vocea comunic�rii stirilor a fost postul de radio Europa Liber�, care s-a �ntrecut pe sine cu profesionalismul, promptitudinea si acuratetea comunic�rii mult asteptatelor vesti.

3.Poporul sovietic era cuprins de euforia Glasnost-ului: s� spui cu voce tare ceea ce auzi (coruptie, alcoolism, productie de proast� calitate etc) si s� nu te limitezi, c� p�n� atunci, la soapte: vinovati de proasta stare a lucrurilor nu era regimul, ci erau niste activisti, lideri locali etc. Dezastrul de la Cernob�l avea s� dezv�luie �ns� limitele asa-zisei „deschideri“ gorbacioviste: populatia trebuia �mpiedicat� s� stie ceea ce s-a �nt�mplat la centrala atomic� si nici lumea de afar� nu trebuia s� afle. Asa se face c�, desi savantii �l informaser� pe Gorbaciov de intensitatea si gravitatea polu�rii cu noxe mortale, el si ciracii lui si-au �ng�duit s� scoat� �n strad� milioane de rusi, dintre care foarte multi tineri si chiar minori (pioneri), ca s�-si manifeste bucuria s�rb�toririi nu stiu c�rei zile aniversare. Crim� de stat? Prea putin spus. Crim� f�r� precedent �n istorie!...

4. Desi au trecut at�tia ani de atunci, r�m�ne legitim� �ntrebarea: cum au fost posibile asemenea incalificabile aberatii istorice? Simplu: regimurile totalitare s-au temut (si se tem) de adev�r, �nc�t, pe c�t posibil, �l evit�, �l am�n�, din cauza consecintelor pe care adev�rul l-ar putea avea supra propriilor lor interese. La liderii totalitari, apropierea de adev�r dezv�luie mai degrab� resentimentul dec�t satisfactia si mai degrab� senzatia de pericol dec�t sentimentul sigurantei. Asa se explic� putin�tatea informatiilor exacte �n regimul comunist.

5. Preocuparea celor care adun� informatia pare a fi �nv�luirea acesteia, iar impulsul celor ce o recepteaz� pare a fi eludarea ei. �n regimurile totalitare, produc�torii si consumatorii informatiei mimeaz� respectul pentru ea, �n vreme ce, de fapt, o suspecteaz� sau o dispretuiesc. La „ei“, un fapt nu este nici real, nici ireal: el este dezirabil sau indezirabil, complice sau conspirator, aliat sau adversar si nu un obiect supus cunoasterii adecvate. Din aceast� surclasare a obiectivit�tii demonstrabile de c�tre o posibil� utilitate, ei si-au cl�dit principii care au ajuns un fel de doctrin�: cunoasterea adev�rului detine ultimul loc, situ�ndu-se �n urma prejudec�tilor, aparentelor, a partizanatului, a pasiunilor, a dorintei de a vedea realitatea conform unor idei preconcepute.

6.Sub pretextul protej�rii culturale a natiunii, liderii comunisti tineau masele c�t mai departe cu putint� de ceea ce se petrece �n tar� si �n lume: filtrau stirile sau le inventau dup� nevoie, ca s�-si mascheze esecurile si s�-si motiveze impostura. Reglarea circulatiei informatiei constituia un element determinant al puterii: oamenii aflati �n v�rful piramidei sociale actionau dup� cum le dictau interesele, nu adev�rul. De aceea, manifestau un dezinteres deconcertant nu numai de adev�r ci si fat� de ratiune.

7. �n regimul totalitar, minciuna politic� exprima contra-adev�ruri cinice, opuse total experientei lesne de controlat: minciuna e o parte integrant� a vietii politice. Minciuna totalitar� voia s� �mpiedice populatia s� primeasc� informatii din afar� si s� �mpiedice lumea din afar� s� afle ce se petrece �n�untru. F�r� aceast� minciun� fundamental� si fondatoare, sistemul nu ar fi putut supravietui: minciuna era scutul lui protector! Minciuna de stat e dominat� de cenzur�, de ap�rare pasiv� �mpotriva informatiilor indezirabile si de propagand�, adic� de reconstruirea, pies� cu pies�, a realit�tii, pentru a o pune de acord cu imaginea dorit� de Putere.

8. �n democratie, informatia este abundent� si de bun� calitate. �n dictatur�, informatia sufer� din cauza mizeriei generale: cenzurat� sau nu, aici informatia se caracterizeaz�, la r�ndul ei, de o mare s�r�cie. Neputinta informatiei de a elucida anumite �nt�mpl�ri si evenimente nu rezult� numai din cenzur�, autocenzur�, ipocrizie si minciun�. Abundenta informatiilor disponibile stimuleaz� dorinta, paradoxal�, de a le �nv�lui, de a le ascunde, �n loc de a le utiliza deschise. C�nd deosebirea dintre fictiune si realitate devine flagrant�, se fac „dezv�luiri“, spectaculoase sau nu, pentru a se evita pr�busirea sistemului, asa cum a f�cut Hrusciov la Congresul XX.

9. Am f�cut acest, un pic prolix excurs istoric, pentru a demonstra c� ceea ce s-a �nt�mplat dup� tragicul accident din Muntenegru are, din p�cate, r�d�cini evidente �n mentalit�tile fostului regim politic: si diplomatii din zon� si Ministerul de Externe, si purt�torul de cuv�nt al Ministerului si ceilalti lideri politici obligati s� fac� demersuri pentru informarea prompt� a opinei publice, �n primul r�nd a rudelor victimelor, �nnebunite de spaim� si de team� c� si-au pierdut pe cei dragi, au reactionat cu mare si condamnabil� �nt�rz�iere, iar atunci c�nd au ap�rut pe post sau la telefon, au fost de-a dreptul penibili...Cum a fost posibil asa ceva?!

10. Nu putem s� spunem c� au fost nesimtiti - cum s-au gr�bit s�-i catalogheze adversarii lor politici, dar ne temem c� simtul lor moral a fost anesteziat de propria putere si avere. Ne temem c� ei nu au fost �n stare s�-si corecteze o mentalitate mostenit� din trecutul apropiat. Ne este greu s� ne desprindem de boantele stereotipuri. Din cauza unor asemenea „reprezentanti“ ai nostri - perindati la putere dup� anii �'90 - Rom�nia este clasat� �n categoria t�rilor problematice si vesnic d�t�toare de probleme. De aceea s�ntem priviti cu un amestec de nedumerire si ne�ncredere. S�ntem �nc� �n Orient, nu �n Europa.

11. Continu�m, iat�, s� suferim de o s�r�cie a informatiei, s�r�cie care accentueaz� omniprezenta unor sloganuri simpliste: „nu ne mai deranjati cu at�tea �ntreb�ri, l�sati c� v� inform�m noi dac� afl�m ceva etc.“. Iat� c� si �n democratie informatia este obstaculat�, nu de cenzur�, ci de prejudec�ti, partizanate, team� irational� de adev�r, partiabilitate, tabuuri, interdictii rituale (obisnuinte proaste, reflexe discutabile sedimentate �n timp etc.). Chiar asa? Da, este vorba despre fatalul venin al fricii de adev�r, ale unor obscure impulsuri de tipul: „s� fim atenti, s� nu deranj�m pe cineva“ etc: „imperativul categoric negativ“ (Caillois)...

12. Teama de risc si fuga din fata responsabilit�tii atest� o mediocritate de caracter: individul atins de un asemenea „morb“ este incapabil s� suporte presiunile emotionale create de incertitudine, �nc�t prefer� siguranta rutinii, a „calmului“: „las�' c� merge si-asa, ce at�ta grab�?“. Un asemenea ins nu risc�, el vrea „garantii“: vicleana pudoare care impune o anume „retinere“.

13. Informatia a devenit elemntul central al civilizatiei, deoarece �n democratie informatia este liber� si sacr�, �n scopul asum�rii misiunii contracar�rii a tot ceea ce poate s� umbreasc� judecata cet�tenilor, a celor care, �n ultim� instant�, s�nt factorii de decizie ai interesului general. �n societatea deschis�, domeniul adev�rului e st�p�nit de oamenii �nsisi, care s�nt gata s� promoveze si s� suporte adev�rul, deoarece democratia nu poate exista f�r� o anume doz� de adev�r, nu poate supravietui dec� acest adev�r coboar� sub nivelul minimal.

14. Informatia a devenit un instrument universal omniprezent: �n fiecare moment omul are o imagine asupra lumii si a societ�tii sale �n lume, iar el actioneaz� si reactioneaz� conform acestei imagini: cu c�t aceast� imagine este mai distorsionat� sau falsificat�, cu at�t actiunile si reactiile sale s�nt mai primejdioase. Pentru el si pentru ceilalti: el nu-si d� seama ce face sau, pur si simplu, actioneaz� �ntre limitele realit�tii �nconjur�toare.

15. „Dintre toate puterile lumii, prima este opinia public�“, spunea Simion Bolivar: de aceea, �n unle regimuri, Puterea coboar� lespedea minciunii asupra opiniei publice, de care se teme. Tot de aceea, �n sistemul totalitar, minciuna �nv�luie, capitoneaz� �ntreaga viat� public�, masc�nd pr�pastia dintre dominatia exclusiv� a partidului unic si incapacitatea acestuia de a gestiona treburile publice.

16. Ce �nv�t�turi putem s� desprindem din „b�lb�ieliele“ purt�torului de cuv�nt al MAE si ale altor corifei politici dup� accidentul din Muntenegru? Viitorul depinde de utilizarea corect� sau incorect� a informatiilor. De aceea, nu avem dreptul s� triem informatiile conform convingerilor noastre, nu avem dreptul s� ne l�s�m leg�nati de contorsiuni mentale pentru a deforma sau obstructiona informatia.

17. S� respecti adev�rul, �nseamn�, �n primul r�nd, s� nu te temi de el, s�-l suporti, s� eviti s�-l ocolesti, ori s�-l siluiesti, consider�ndu-te proprietarul lui. S� te deschizi �n fata adev�rului f�r� a dori s�-i controlezi conditiile de existent�. A minti si a nu minti: s� �ndr�znim, deci, s� judec�m ceea ce vedem. Aceast� capacitate si fort� de a identifica si suporta adev�rul �nseamn� „prezent� de spirit“, adic� prezenta spiritului fat� de ceea ce este el si, �n primul r�nd, fat� de ceea ce �i este ostil, adic� prostia...

Articol afisat de 1928 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Mihai Ciubotaru)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective