UN PREOT SE AUTOSUSPEND�
• motivele acestui gest f�r� precedent tin de acuzele recente aduse p�rintelui Iustin P�rvu, de la M�n�stirea Petru Vod� Acuzele recente aduse p�rintelui Iustin, f�r� acoperire spun multi credinciosi, au dus la un gest f�r� precedent. Vasilic� Militaru, domiciliat �n satul Petru Vod�, a comunicat mitropolitului c� se autosuspend� din cadrul institutiei Bisericii Ortodoxe Rom�ne. F�r� alte comentarii, v� oferim motivele acestei decizii.
P�rinte Mitropolit si Arhiepiscop Teofan,
Eu Vasilic� Militaru, domiciliat �n sat Petru Vod�, comuna Poiana Teiului, judetul Neamt, fiu al Arhiepiscopiei Iasilor, licentiat la Sibiu �n teologie ortodox� pastoral� din anul 2007, absolvent al unui examen de capacitate preoteasc� din anul 2009, v� comunic oficial c� m� autosuspend din Arhiepiscopia Iasilor, din cadrul institutiei Biserica Ortodox� Rom�n�, pentru a nu-mi pierde credinta ortodox� �n Dumnezeu. �n aceste conditii voi r�m�ne un rom�n cu credint� �n Dumnezeu Tat�l, Fiul si Sf�ntul Duh, botezat crestin ortodox, m�rturisitor al credintei Sfintilor P�rinti, asa cum a fost stipulat� �n M�rturisirea de credint� niceo-constantinopolitan�. Dar r�m�n si un rom�n cu dragoste de neam, asa cum au m�rturisit-o cei care au suferit �n temnitele comuniste. R�m�n �n comuniune si unitate dogmatic�, liturgic� si canonic� cu Biserica Ortodox� universal�. P�strez comuniunea duhovniceasc� si fr�teasc� cu membrii institutiei BOR care vor s� recunoasc� statutul meu de credincios �n afara institutiei. Accept s�v�rsirea Sfintelor Taine ale Ortodoxiei, dac� acestea sunt s�v�rsite conform Traditiei, chiar si de clerici membri ai institutiei. Nu p�r�sesc Biserica Ortodox�, ci institutia BOR, ce �si �ncalc� propriul Statut de functionare, devenind anacronic� si dep�sit� de evenimente din punct de vedere teologic.
Asa s�-mi ajute Dumnezeu!
Motivatii privind decizia de autosuspendare
Am luat aceast� hot�r�re dureroas�, dup� o �ndelung� perioad� de rug�ciune si cugetare, privitor la ceea ce este adev�rata Biseric�, �ntemeiat� prin jertfa si �nvierea M�ntuitorului, dar si pe credinta apostolilor S�i. Am ajuns la concluzia c� exist� o diferent� major� �ntre Biserica Ortodox� si Institutia BOR care �si �ncalc� propriul statut.
1. Av�nd �n vedere atitudinea institutiei Biserica Ortodox� Rom�n� fat� de p�rintele Iustin P�rvu, un duhovnic al Bisericii, dar si al neamului rom�nesc, inclusiv comunicatul emis de Arhiepiscopia Iasilor, sunt dezam�git de modul �n care v� desolidarizati de adev�ratii slujitori ai Bisericii Ortodoxe. �n comunicat nu se specific� ce canoane a �nc�lcat p�rintele Iustin P�rvu. De asemenea, institutia BOR nu a cerut mai �nt�i celorlalte institutii abilitate ale statului rom�n, s� stabileasc� legile �nc�lcate de p�rintele. Biserica se bazeaz� pe principiul milei si al dragostei. Institutia BOR s-a gr�bit s� accepte p�rerile neautorizate ale unor ziaristi si reporteri. Astfel, lideri oficiali ai BOR au �nc�lcat prezumtia de nevinov�tie. Iat� cum institutia BOR s-a gr�bit s�-l condamne pe p�rintele Iustin, �nainte ca vreo instant� judec�toreasc� s� se pronunte asupra unei eventuale vinov�tii. Este cunoscut faptul c� p�rintele Iustin P�rvu a fost condamnat pentru acordarea ajutorului material unor legionari si apartenenta la Fr�tiile de cruce. Urmare a acestui fapt, �ntre anii 1948-1964, a suferit 16 ani de temnite comuniste. Pe perioada detentiei, comunistii au �ncercat s�-l determine s� renunte la credinta sa legionar�: credinta �n Dumnezeu unit� cu dragostea de neamul rom�nesc. Dup� 1989, singura preocupare, a unor ierarhi ai institutiei BOR, a fost ca p�rintele Iustin P�rvu s� treac� sub t�cere crezul s�u. Asist�m la o nou� form� de reeducare, asemenea celor din �nchisorile comuniste, prin care p�rintele Iustin P�rvu este silit s� se dezic� de trecutul s�u. Locul lui Turcanu si al colonelului Cr�ciun a fost luat de unii oficiali BOR.
Care este vina?
2. Liderii BOR, uit� istoria Rom�niei. Regret� faptul c� p�rintele Iustin ascult� un c�ntec ce contine si versurile: „Pentru cei viteji zidim altare si-avem doar gloante pentru tr�d�tori“. Atunci v� rog s� explicati societ�tii rom�nesti de ce a fost canonizat de c�tre institutia BOR, Sf�ntul Stefan cel Mare. Si el a t�iat, �n mod criminal, turci si boieri tr�d�tori si a zidit altare. Cum justific� BOR participarea credinciosilor membri BOR la r�zboaie si uciderea adversarilor? De ce liderii religiosi fundamentalisti pacifisti ai institutiei BOR nu s-au opus trimiterii militarilor credinciosi crestini �n Afganistan si Irak? De ce au trimis trupelor „criminale“ si preoti ortodocsi? De ce nu s-au autosesizat oficialii BOR si �n ce priveste imnul national Desteapt�-te Rom�ne. Monahii nu au voie s� c�nte si s� asculte acest c�ntec „instigator“ la lupt� pentru tar�? Personal detest orice form� de crim� si condamn acest act barbar al omenirii, cu n�dejdea c� �n cur�nd el va fi abolit din practicile umane. Dar Institutia BOR este dep�sit� din punct de vedere teologic, dac� nu poate explica aceste fapte si doar le trece sub t�cere. Este o ruptur� flagrant� �ntre ceea ce propov�duieste BOR si ceea ce fac credinciosii ei. Dac� un neam ostil ne va ataca �n cur�nd, �i veti condamna pe credinciosii ortodocsi dac� vor ucide adversarii sau tr�d�torii t�rii?
Ai cui s�nt martirii din temnitele comuniste?
3. Ca cercet�tor al tr�irilor din temnitele comuniste si al credintei care s-a manifestat �n cadrul Misc�rii Legionare, precum si ca autor al lucr�rilor „Biserica din temnit�“ si „Credinta neamului rom�nesc“, pot s� afirm faptul c� reeducarea de la Pitesti din anii 1949-1951, condus� de Turcanu, si reeducarea de la Aiud din anii 1960-1964, condus� de colonelul Cr�ciun, au fost f�cute majoritar �mpotriva legionarilor. Miscarea Legionar� din Rom�nia a fost un fenomen complex care ar trebui cercetat, �n profunzime si f�r� prejudec�ti, de specialisti (istorici, teologi, psihologi, sociologi, juristi, s.a.). Numai asa se va stabili adev�rul istoric, cu bunele si relele lui, privind fenomenul legionar din Rom�nia. Institutia Biserica Ortodox� Rom�n� s-a dezis, pe tot timpul detentiei acestor oropsiti, de toti preotii care, �n majoritate pentru motive legionare, au fost condamnati si �nchisi de c�tre comunisti. Dup� eliberare, multi au fost reprimiti s� slujeasc�, dar f�r� s� existe o declaratie oficial� de recunoastere canonic� a lor. Sunt publice si de net�g�duit caterisirea si excluderea din monahism a ieromonahului Arsenie Boca din anul 1958 si caterisirea preotului Gheorghe Calciu Dumitreasa din 6 octombrie 1984. Nici p�n� ast�zi, nici un Sinod al BOR nu a emis o hot�r�re prin care acesti slujitori ai Bisericii s� fie reabilitati si recunoscuti ca ieromonah si respectiv ca preot cu drepturi depline. �n istorie ei figureaz� oficial ca exclusi din institutia B.O.R.. Doar credinciosii evlaviosi �i cinstesc ca oameni cu viat� sf�nt�. �n acest timp, institutia BOR tace. O institutie ce are stipulat �n art. 5 al Statutului: BOR este Biserica Neamului Rom�nesc, dar nu vrea s� apere fiii neamului, nu poate fi o Biseric� a neamului.
BOR nu vrea s� recunoasc� jertfa fiilor neamului din temnitele comuniste rom�nesti. Figuri reprezentative ale temnitelor comuniste: Valeriu Gafencu, Costache Oprisan, Gheorghe Jimboiu, Ioan Ianolide, Mihai Lungeanu, Grigore Caraza, Dumitru Bordeianu, Virgil Maxim, Liviu Br�nzas, Marin Naidim, Constantin Voicescu, Nicolae Grebenea, Iosub Mihai, Nit� Cornel, Ionic� Pintilie, si multi altii au fost �nchisi si persecutati pentru credinta �n Dumnezeu si dragostea de neam. Cei citati, al�turi de multi altii, nu s-au dezis nici un moment de crezul lor. Unii dintre cei pomeniti au murit martiric �n �nchisoare. P�rintele Iustin P�rvu, p�rintele Arsenie Papacioc, p�rintele Mina Dobzeu, p�rintele Adrian F�geteanu, p�rintele Gherasim Iscu, p�rintele Ioan Negrutiu si mii de preoti ortodocsi din BOR au fost �nchisi, dar nu pentru apartenenta lor la institutia BOR, ci pentru apartenenta sau simpatizarea cu Miscarea Legionar�. Dac� ar fi fost �nchisi doar pentru apartenenta la BOR ar fi trebuit s� asist�m la �ncarcerarea tuturor episcopilor si preotilor ortodocsi. �n Rom�nia nu a fost �nchis nici un episcop ortodox, iar preotii ortodocsi nu au fost �ncarcerati doar pentru simpla apartenent� la institutia BOR. Doar p�rintele Ioan Iovan de la Recea r�m�ne ca o figur� singular� de opozitie fat� de sistemul comunist, dar si fat� de institutia B.O.R. din acea vreme. Al�turi de maicile de la Vladimiresti, el a criticat �n mod f�tis politica institutiei BOR, de acceptare tacit� a regimului comunist. Deducem c� institutia BOR nu a avut m�rturisitori �n temnitele comuniste. Toti au fost m�rturisitori ai credintei ortodoxe, dar nu ca apartenenti la institutia BOR, ci pentru c� apartineau unei misc�ri anticomuniste si apartineau Bisericii Ortodoxe universale. Dac� institutia BOR doreste recunoasterea unor m�rturisitori ortodocsi, atunci ea trebuie s� accepte c� acestia au apartinut unor partide politice si unei Misc�ri care promova, pe l�ng� credinta �n Dumnezeu propov�duit� si de BOR, dragostea de neam ce nu face parte din teologia oficial� a institutiei BOR. Institutia Biserica Ortodox� Rom�n� nu a stipulat �n nici un act oficial pozitia, pe care trebuie s� o aib� membrii ei, fat� de un regim ateu si antihristic, asa cum a fost regimul comunist.
Miscarea Legionar� a fost o form� de manifestare care s-a �ntemeiat, �nc� de la �nfiintarea sa, si pe lupta �mpotriva comunismului. Admitem c� Biserica nu face politic�. Atunci �nseamn� c� lupta �mpotriva comunismului nu a fost dus� de institutia BOR, ci doar de unii dintre membrii ei, dar care f�ceau parte din Miscarea Legionar� si din alte partide politice. Atunci �nseamn� c� institutia BOR a coabitat cu regimul ateu si antihristic comunist. �nseamn� c� credinta acelor oameni nu era motivat� de apartenenta la institutia BOR, ci de apartenenta la o Miscare care presupunea credint� nelimitat� �n Dumnezeu a membrilor ei. Voi reveni �n institutia BOR doar atunci c�nd toate aceste adev�ruri istorice vor fi recunoscute de oficialii BOR. Voi reveni �n BOR atunci c�nd Sinodul si Patriarhia Rom�n� �l vor cinsti cum se cuvine pe p�rintele Iustin P�rvu si nu-i vor cere s� se dezic� de trecutul s�u, pentru care a p�timit at�tia ani.
4. Sute de mii de �ncarcerati din temnitele comuniste au tr�it crestineste si multi au dus viat� sf�nt�, �n timp ce oficialii institutiei BOR s-au lep�dat tacit de ei si nu s-au preocupat s� le trimit� vreun preot sau episcop pentru a le sluji Sfintele Taine. Femeile �nchise n-au avut nici m�car privilegiul b�rbatilor, care aveau printre ei si preoti �nchisi. Dac� aceste sute de mii de �ncarcerati si �ncarcerate au reusit zeci de ani s�-si p�streze credinta ortodox� f�r� sprijinul institutiei BOR, consider c� Dumnezeu se va milostivi si de mine p�c�tosul. Amin!
NOTA: Titlul, subtitlurile si intertitlurile apartin redactiei.
|