Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Aprilie 2008
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 26 Aprilie 2008
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Datini si obiceiuri de Paste

Datini si obiceiuri de Paste

S�rb�toarea Pastelui �ncepe �n dup�-amiaza zilei de s�mb�t�. Cel mai important moment al zilei este sfintirea apei botez�toare la biseric�. Se spunea c� prima persoan� care urmeaz� s� fie botezat� cu aceast� ap� „nou�“ va avea noroc toat� viata.
Apa prezint� un rol important si duminica. Crestinii mergeau la biseric� duc�nd m�ncarea si vinul preg�tite pentru a fi sfintite. Postul se termin� oficial prin consumarea acestor bucate. �n unele regiuni, aceast� traditie s-a p�strat si �n zilele noastre. Se spunea c� dac� g�inile apuc� s� m�n�nce din r�m�sitele acestor m�nc�ruri, vor oua mult. Se obisnuia ca oul sfintit s� fie consumat �n mijlocul familiei, pentru ca �n cazul �n care cineva s-ar r�t�ci, s� �si aduc� aminte cu cine a m�ncat si s� �si reg�seasc� drumul spre cas�. M�ncarea traditional� este carnea de miel preg�tit� dup� mai multe retete specifice. Mielul este simbolul lui Hristos. �nainte, Pastele se s�rb�torea �n diferite zile ale s�pt�m�nii, chiar si vinerea, s�mb�ta si duminica. La Sinodul Ecumenic de la Niceea, convocat de c�tre �mp�ratul Constantin cel Mare, a fost emis� legea pascal� care a stabilit ca aceast� s�rb�toare s� aib� loc �n prima duminic� dup� luna plin� sau dup� echinoctiul de prim�var�.

Pastele �n Vechiul si Noul Testament

Pentru prima dat�, Pastele a fost s�rb�torit �n jurul anului 1400 �nainte de Hristos. �n aceast� zi, evreii au p�r�sit Egiptul cu ajutorul lui Dumnezeu. Scriptura, �n cartea Exod (Iesirea) din Vechiul Testament, ofer� instructiunile date de Dumnezeu pentru s�rb�torirea Pastilor �n timpul lui Moise. Evreii din antichitate �si aminteau de faptul c� Dumnezeu i-a salvat din robia �n care se aflau �n Egipt. �n ceea ce �i priveste pe crestini, Dumnezeu a re�nnoit leg�m�ntul f�cut cu israelitii, de data aceasta nu printr-un om (Moise), ci prin Fiul S�u, Iisus Mesia. Leg�m�ntul cel nou nu mai este unul f�cut doar cu evreii, ci cu toate popoarele care vor s� primeasc� iertarea p�catelor prin jertfa lui Iisus Hristos. Leg�m�ntul cel vechi purta sigiliul s�ngelui unui miel care trebuia sacrificat de Pasti dup� instructiunile date de Dumnezeu. Cu ocazia iesirii din Egipt, c�nd au s�rb�torit pentru prima dat� Pastele, toti evreii au primit porunc� s� ia c�te un miel si s� �l sacrifice. Apoi, cu s�ngele lui au uns ramele din lemn ale usilor de la casele �n care locuiau. �n noaptea aceea, �ngerul mortii trimis de Dumnezeu a trecut prin Egipt si a omor�t toti fiii �nt�i n�scuti ai egiptenilor, �n casele care nu aveau usile unse cu s�ngele mielului. �n casele israelitilor nu a murit nimeni. S�ngele mielului oferea o garantie, un semn vizibil prin care credinciosii d�deau de �nteles c� au luat �n serios avertismentul lui Dumnezeu.
�n Noul Testament, mielul a fost �njunghiat prin M�ntuitorul Iisus, iar s�ngele S�u care a curs pe cruce este s�ngele r�scump�r�tor. La Cina cea de Tain�, �n noaptea c�nd a fost tr�dat, �nainte de a fi prins si arestat, Domnul Iisus a instituit s�rb�toarea Pastelui nou testamentar, dup� porunca ce I-a fost dat� de Dumnezeu. Cel Vesnic vrea ca toti crestinii s� �si aminteasc� de pretul care a fost pl�tit pentru r�scump�rarea noastr� din sclavia p�catului.

Crucea, oul si fluturele

Crucea simbolizeaz� crucificarea, opusul �nvierii. Totusi, Sinodul Ecumenic de la Niceea, �n anul 325, �mp�ratul Constantin a decretat ca �ntocmai crucea s� fie simbolul oficial al crestinismului.
Iepurasul - nu este o inovatie modern� si simbolizeaz� fertilitatea. Simbolul provine din vremea festivalurilor p�g�ne de Eastre ale vechilor saxoni. Simbolul p�m�ntesc al zeitei Eastre era iepurele. Germanii au adus cu ei simbolul iepurasului pascal �n America. Numai dup� r�zboiul civil a fost r�sp�ndit ca simbol crestin. De fapt, s�rb�toarea Pastelui nu fusese celebrat� �n America p�n� atunci. Oul simbolizeaz� �nvierea. Ou�le rosii aveau menirea de a tine r�ul departe si simbolizau s�ngele lui Hristos. Mielul reprezint� victoria vietii asupra mortii. �l simbolizeaz� pe M�ntuitorul care S-a jertfit pentru p�catele lumii si a murit pe cruce ca un miel nevinovat. Se spune c� crucea alb� de pe greab�nul m�garului se datoreaz� faptului ca L-a adus pe Iisus la Ierusalim �n Duminica Floriilor.
Fluturele simbolizeaz� viata lui Iisus: omida reprezint� �ntruparea omeneasc�; coconul este moartea trupeasc�, iar fluturele reprezint� �nvierea.

Pastele pe plaiuri rom�nesti

�n Bucovina, fetele se duc �n noaptea de �nviere �n clopotnit� si spal� limba clopotului cu ap� ne�nceput�. Cu aceast� ap� se spal� pe fat� �n zorii zilei de Pasti, ca s� fie frumoase tot anul si asa cum alearg� oamenii la �nviere c�nd se trag clopotele la biseric�, asa s� alerge si feciorii la ele.
�n zona C�mpulung Moldovenesc, datina se deosebeste prin complexitatea simbolurilor, a credintei �n puterea miraculoas� a rug�ciunii de binecuv�ntare a bucatelor. �n zorii zilei de duminic�, credinciosii ies �n curtea bisericii, se aseaz� �n form� de cerc, purt�nd lum�n�rile aprinse �n m�n�, �n asteptarea preotului care s� sfinteasc� si s� binecuv�nteze bucatele din cosul pascal. �n fata fiec�rui gospodar este preg�tit un astfel de cos, dup� or�nduiala str�mosilor. �n cosul acoperit cu un servet tesut cu model specific zonei s�nt asezate, pe o farfurie, simbolurile bucuriei pentru tot anul: seminte de mac (ce vor fi aruncate �n r�u pentru a alunga seceta), sare (ce va fi p�strat� pentru a aduce belsug), zah�r (folosit de c�te ori vitele vor fi bolnave), f�in� (pentru ca rodul gr�ului s� fie bogat), ceap� si usturoi (cu rol de protectie �mpotriva insectelor). Deasupra acestei farfurii se aseaz� pasc�, sunc�, br�nz�, ou�le rosii, dar si ou�le �ncondeiate, bani, flori, peste afumat, sfecl� rosie cu hrean si pr�jituri. Dupa sfintirea acestui cos pascal, ritualul de Pasti se continu� �n familie.
�n p�rtile Sibiului, exist� obiceiul ca de Pasti s� fie �mpodobit un pom (un arbust) asem�n�tor cu cel de Cr�ciun. Singura deosebire const� �n faptul c� �n locul globurilor se agat� ou� vopsite (golite de continutul lor). Pomul poate fi asezat �ntr-o vaz� frumoas� si farmecul s�rb�torii sporeste cu o podoab� de acest fel.
La C�l�rasi, la slujba de �nviere, credinciosii aduc �n cosul pascal, pentru binecuv�ntare, ou� rosii, cozonac si cocoti albi. Cocosii s�nt crescuti anume pentru �mplinirea acestei traditii. Ei vestesc miezul noptii: datina din str�buni spune c�, atunci c�nd cocosii c�nt�, Hristos a �nviat! Cel mai norocos este gospodarul al c�rui cocos c�nt� primul. Este un semn c�, �n anul respectiv, �n casa lui va fi belsug. Dup� slujb�, cocosii s�nt d�ruiti oamenilor s�raci. Pe l�ng� datina cosului pascal, se mai p�streaz� c�teva obiceiuri deosebite: ele vestesc �nt�mpinarea Pastelui cu bucurie si dragoste pentru semeni.
O foarte frumoas� datin� se p�streaz� �n Maramures, zona L�pusului. Dimineata, �n prima zi de Pasti, copiii (p�n� la v�rsta de 9 ani) merg la prieteni si la vecini s� le anunte �nvierea Domnului. Gazda d�ruieste fiec�rui ur�tor un ou rosu. La plecare, copiii multumesc pentru dar si ureaz� gospodarilor s�rb�tori fericite. La aceast� s�rb�toare, pragul casei trebuie trecut mai �nt�i de un b�iat, pentru ca �n acea gospod�rie s� nu fie discordie tot restul anului.
�n Arges, printre dulciurile preg�tite de Sfintele Pasti se num�r� covrigii cu ou (numiti asa pentru c� �n compozitia lor se adaug� multe ou�). Fiecare gospodin� se str�duieste s� preg�teasc� o astfel de delicates�, care este si simbolul belsugului.
�n Tara Motilor, �n noaptea de Pasti se ia toaca de la biseric�, se duce �n cimitir si este p�zit� de feciori. Iar dac� nu au p�zit-o bine si a fost furat�, s�nt pedepsiti ca a doua zi s� dea un osp�t, adic� m�nc�ruri si b�uturi din care se �nfrupt� at�t hotii, c�t si p�gubasii. Dac� aceia care au �ncercat s� fure toaca nu au reusit, atunci ei vor fi cei care vor pl�ti osp�tul.
Pe valea Crisului Alb, la Almas, toat� suflarea comunei se adun� �n curtea bisericii. Femeile si fetele din localitate se g�tesc �n straie de s�rb�toare si vin �n curtea bisericii unde vopsesc si �ncondeiaz� ou�.

Pastele mic, Pastele Blajinilor, Pastele Cailor...

Duminica imediat urm�toare �nvierii - Duminica Tomii - este cunoscut� �n popor ca Pastele mic. �n aceast� zi, �n unele locuri exist� obiceiul ca tinerii s� lege fr�tii. Prima luni din a doua s�pt�m�n� dup� Pasti se mai numeste Lunea Mortilor, Pastele Mortilor, Pastele Mic, Pastele Rohmanilor, Pastele Blajinilor. Blajinii s�nt fiinte mitice, care tr�iesc pe T�r�mul Cel�lalt, dar p�streaz� leg�turi cu lumea noastr�. Li se mai spune Rohmani, Urici si Oameni Rosii. Ei locuiesc �n Ostroavele Albe ale Apei S�mbetei. Cele mai multe legende �i prezint� ca pe niste fiinte miloase, devotate lui Dumnezeu. Se crede c� ei provin din copii nebotezati, morti imediat dup� nastere. Altii spun c� Rohmanii s�nt oameni vechi, care au o credint� mai curat� dec�t a actualilor p�m�nteni. La sf�rsitul lumii ei vor lua locul oamenilor pe p�m�nt. De Pastele Blajinilor se crede c� sufletele mortilor s�nt slobode; de aceea, �n aceast� zi se g�tesc multe bucate, �mp�rtindu-se la vecini sau s�rmani. Pastele Cailor se s�rb�toreste �n ziua de joi din a sasea s�pt�m�n� care urmeaz� dup� Pasti c�nd se crede c�, pentru un ceas, si pentru o singur� dat� pe an, caii se satur� de p�scut iarb�. Se pare c� �n vechime era o zi a soroacelor, c�nd se �ncheiau diferite afaceri. Cum data acestei s�rb�tori putea varia de la an la an cu un num�r mare de zile, importanta ei s-a diminuat treptat, primind un sens peiorativ: a nu da �napoi ceea ce ai �mprumutat, a am�na p�n� la Pastele Cailor, p�n� la Sf�ntul Asteapt�, deci a nu te tine de cuv�nt.

Iepurasul si S�rb�toarea Pastelui

Prezenta iepurasului �n traditia pascal� se datoreaz� de asemenea reminiscentelor ritualurilor p�g�ne si divinit�tilor venerate �n vremuri �ndep�rtate, simpaticul animal fiind atunci, ca si ast�zi, un evident simbol al fertilit�tii. O veche legend� nordic� spune c� zeita Eostre a g�sit �ntr-o iarn� o pas�re r�nit� pe c�mp. Pentru a o salva de la moarte, zeita a transformat-o �ntr-o iepuroaic�, aceasta p�str�nd �ns� capacitatea de a depune ou�. Pentru a-i multumi binef�c�toarei sale, iepuroaica decora ou�le f�cute si i le d�ruia zeitei. Aceast� legend� se mai p�streaz� vie �n r�ndul comunit�tii olandeze din Pennsylvania, unde copiii asteapt� de Paste iepurasul care face un cuib plin de ou� colorate. Din aceast� legend� s-a n�scut si traditia ca iepurasul s� aduc� daruri copiilor.
Desi nu este un animal prea impresionant, iepurele este un mesager sacru al divinit�tii �n multe culturi. Spre exemplu, �n traditia chinez�, iepurele este o creatur� care tr�ieste pe lun�, unde se ocup� cu m�cinarea orezului, esenta vietii. Pentru budisti, iepurele este, de asemenea, o creatur� selenar�. Legenda spune c�, neav�nd ce ofrand� s�-i aduc� zeitei Indra, iepurele s-a g�tit pe sine �nsusi �n focul sacru si, ca r�splat�, a fost asezat pe lun�. Si pe continentul american, animalul cu urechi mari este personaj de legend�. La unele triburi exist� un mit care descrie cum iepurele a adus oamenilor focul, �n timp ce �n cultura maya era creditat cu inventarea scrisului.
�n Egiptul antic, iepurele ocupa un loc aparte, ca simbol al fertilit�tii, �n timp ce �n traditia germanic�, el este cel care aduce viata nou� �n fiecare prim�var�. Prima atestare documentar� a prezentei iepurelui �n simbolistica pascal� apare �n Germania, la 1500, desi e probabil c� el era deja prezent de mai mult� vreme �n traditia popular�. Germanii s�nt, de altfel, primii care au inventat dulciurile �n form� de iepurasi, la 1800. �n aceeasi perioad�, �n Franta si Germania au aparut si primele ou� din ciocolat�.

Articol afisat de 6800 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(M.N.)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective