Când nu mai ai solutii sã rezolvi problema Pietei Centrale faci un sondaj de opinie
În perioada 5-19 iunie 2017, functionarii din Primãria Piatra Neamt au alergat cu pixuri si chestionare în mânã pe strãzile municipiului, supunând pietonii unui sondaj de opinie, cu sase întrebãri. Sã nu fim naivi sã credem cã mãcar una din întrebãri viza vreo problemã de interes public, care îi frãmânta pe cetãtenii urbei, ca fiind nerezolvatã.
Cum ar fi, de „par eczamplu“, întrebarea la ordinea zilei, care va intra în istoria urbei si anume ce cred pietrenii despre strategia administratiei locale de a-i priva de beneficiul unei Piete Centrale, de aproape trei ani, cu atât mai mult cu cât noua piatã stã finalizatã si închisã de cinci luni? Ce interese au cei din administratia localã sã împingã populatia purtãtoare de sacose spre supermarketuri sau spre piata angro? ÃŽntrebãrile cuprinse în sondaj vizau exclusiv interesul administratiei locale în ce privette imaginea acesteia în ochii cetãteanului de pe stradã, cu sau fãrã sacosã. Dupã cortina acestor întrebãri, aparent nevinovate, erua mascate adevãratele neputinte ale administratiei, privind multiplele probleme amânate. Nu trebuie sã persistãm în naivitate si sã credem cã initiativa functionarilor primãriei, de a face un sondaj de opinie, a fost o initiativã spontanã. De organizarea acestui sondaj, nu a fost strãin nici pe departe, seful acestor functionari, primarul Dragos Chitic. Functionarii primãriei au fost la înãltimea misiei lor, realizând un sondaj edificator si cu dedicatie, a cãrui rezultate primarul le-a dat publicitãtii cu mândrie, într-un timp mult mai scurt decât ar rezolva o sesizare oarecare. Din rezultatele publicate ale sondajului am aflat lucruri interesante, menite sã ne „îmbunãtãteascã“ existenta. Am aflat ceea ce era esential si ne frãmânta, cã din toatã administratia aleasã, primar, viceprimari si consilieri, singurul ales care are o activitate meritorie, este primarul. ÃŽn fond, acesta a fost scopul nemãrturisit al sondajului executat de functionari, acela de a gãsi noi modalitãti de a ridica osanale edilului sef. Metodã practicatã cu succes si pe vremea fostului edil, a cãrui carierã a fost întreruptã brutal de cãtre DNA. Sondajul functionarilor oferã actualului primar, cu generozitate si respect, o felie substantialã din tortul simpatiei populatiei, ca o rãsplatã compensatorie pentru toate „mizeriile“ suportate de acesta, în rãzboiul perpetuu în care se gãseste cu majoritatea consilierilor locali. Conform sondajului, consilierii locali au reusit sã nemultumeascã prin prestatie aproape 60 % din populatia pietreanã, în timp ce primarul a nemultumit doar pe mai putin de 25% dintre pietreni. Sondajul sugereazã cã pozitia primarului si a consilierilor locali, în legãturã cu deschiderea Pietei Centrale, a atârnat greu în ochii pietrenilor. Primarul a vrut sã deschidã urgent piata, oferind-o Urbanului spre administrare, consilierii s-au opus, dupã principiul „decât Urbanului, mai bine sã stea închisã“. ÃŽn aceastã problemã, atât primarul, cât si consilierii locali au dovedit cã sunt corijenti, pânã la repetentie, în ce priveste arta compromisului, în legãturã cu prioritatea dintre interesele lor mãrunte si interesul public. Singurii care s-au dovedit capabili de compromis au fost pietrenii, când i-au votat. Important esdte cã prin acest sondaj functionarii au vrut sã-i transmitã primarului Dragos Chitic cã ecoul conflictelor dintre el si consilierii locali majoritari este perceput de cãtre populatia municipiului si cã majoritatea acesteia este de partea lui. Bineînteles cã miza acestui perpetuu conflict dintre primar si consilieri constã în rezolvarea partinicã a unor probleme, care trebuie sã parã de interes public, dar care nu au nici o legãturã cu acest interes, ci cu interese de grup. Se întelege cã urmãtoarea felie din tortul sondajului functionarii si-au acordat-o lor, scotând în evidentã cã în proportie de 65% sunt apreciati de populatia care se perindã pe la ghiseele sI prin birourile primãriei. Semnalul transmis primarului de sondajul functionarilor este cã din fiecare trei functionari, doi sunt oameni demni de încrederea edilului, iar al treilea poate fi schimbat cu unul de pe lista de asteptare. Are balta peste. Un sondaj de opinie cu dedicatie trebuie sã se bucure si de o apreciere publicã. Astfel cã primarul Dragos Chitic s-a vãzut nevoit sã aprecieze primul cã rezultatele sondajului efectuat de functionari sunt pe de o parte încurajatoare la adresa activitãtii sale si, pe de altã parte, cã acestea constituie un vot de blam acordat consilierilor locali. Morala: sã le intre bine în cap consilierilor cã între ei si primar decid functionarii. Lucru confirmat si de noul Cod Administrativ, care stabileste cã functionarii vor deveni „zei“ în Primãrie.
|