Din nou alte reguli la Evaluare si la BAC
• elevii care acum sînt în clasa a V-a si cei din a IX-a sînt primii care vor da admiterea si BAC-ul dupã reguli noi • se anuntã examene de admitere în liceele care vor avea mai multi candidati decît locuri pentru clasa a IX-a • la Bacalaureat, modificãrile sînt în functie de liceu obsolvit: umanist, tehnologic si vocational • Noutãti serioase în învãtãmîntul românesc si în special pentru elevii care acum sînt în clasa a V-a si a IX-a, care vor sustine examenele national dupã noi reguli, prevãzute în actuala Lege a Educatiei Nationale, care în ultimii ani a tot trecut prin metamorfoze, dupã plãcerea celor care s-au aflat la conducerea tãrii. Important este faptul cã aceste modificãri, referitoare la intrarea si terminarea liceului vor fi puse în aplicare peste trei ani, în vara lui 2019, ceea ce înseamnã cã, teoretic, nu ar trebui sã ia pe nimeni prin surprindere. Asadar, Evaluarea Nationalã va cuprinde mai multe probe scrise, iar la Bacalaureat se schimbã disciplinele la care elevii sustin proba obligatorie a profilului. Modificãrile încã nu au fost comunicate elevilor, dar ar trebui sã aparã metodologii pentru a fi fãcute cunoscute si puse în aplicare, atunci cînd le va veni timpul. Elevii care sînt în prezent în clasa a V-a vor sustine la finalul gimnaziului Evaluarea Nationalã la mai multe discipline. Modificãrile sînt prevãzute în articolul 74 din Legea Educatiei Nationale, care specificã faptul cã examenul are urmãtoarele probe: o probã scrisã la limba si literatura românã, o probã scrisã transdisciplinarã la matematicã si stiinte, o probã scrisã la o limbã de circulatie internationalã. ÃŽn plus, în timpul anului, elevii vor sustine o probã practicã de utilizare a calculatorului si o probã oralã transdisciplinarã de evaluare a competentelor civice si sociale. ÃŽn prezent, Evaluarea Nationalã constã în douã probe scrise, la limba si literatura românã si la matematicã. Din 2019 se va schimba si admiterea la liceu. ÃŽn cazul în care numãrul de candidati este mai mare decît numãrul locurilor oferite de unitatea de învãtãmînt, admiterea se face luînd în calcul în proportie de 70% portofoliul educational al elevului, media de absolvire a învãtãmîntului obligatoriu, precum si media la probele de la evaluarea nationalã de la sfîrsitul clasei a VIII-a si în proportie de 30% nota obtinutã la proba de admitere stabilitã de unitatea de învãtãmînt. Metodologia-cadru de organizare si desfãsurare a admiterii în clasa a IX-a este elaboratã de Ministerul Educatiei Nationale si este datã publicitãtii, pentru fiecare generatie, cel mai tîrziu la începutul clasei a VIII-a, dupã cum prevede Legea Educatiei.
Si BAC-ul va fi altfel
Noutãti apar si în ceea ce priveste examenul de Bacalaureat. În prezent, el constã în probele de verificare a competentelor de comunicare în limba românã, comunicare într-o limbã de circulatie internationalã si verificarea competentelor digitale. La probele scrise, elevii sînt evaluati la limba si literatura românã, si, în functie de profil, cei de la real si tehnologic sustin proba obligatorie la matematicã, iar cei de la uman si vocational - la istorie. Ultima probã scrisã se sustine la o disciplinã din aria curricularã a profilului. Pentru cei care au intrat în clasa a IX-a, în anul scolar 2015-2016, dupã cum prevede articolul 361 din Legea Educatiei, Bacalaureatul va avea o altã formã. Se mentin probele de competente la aceleasi discipline, însã la scris se modificã regulile de evaluare. Astfel, proba scrisã la limba si literatura românã va fi probã comunã pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializãrile. Celelalte douã probe scrise vor fi diferentiate pe profiluri. La profilul real din filiera teoreticã vor sustine o probã scrisã la matematicã si o probã transdisciplinarã din stiinte: fizicã, chimie, biologie. Pentru profilul umanist din filiera teoreticã, proba obligatorie va fi la o limbã de circulatie internationalã, iar ultima probã scrisã va fi transdisciplinarã, din geografie, istorie, stiinte socio-umane. Pentru filiera tehnologicã va fi probã scrisã disciplinarã specificã profilului si o probã transdisciplinarã specificã domeniului de pregãtire. Pentru filiera vocationalã, va fi o probã practicã sau scrisã, dupã caz, specificã profilului ori specializãrii, si o probã transdisciplinarã specificã profilului sau specializãrii.
ÃŽn loc de concluzii
Noile schimbãri anuntate la cele douã examene au fost motivate de oficiali prin aceea cã se vrea cresterea actului educativ, pentru ca la licee si facultãti sã ajungã elevi si absolventi cît mai bine pregãtiti. Numai cã se uitã ce-i în scoli, începînd de la baza materialã care este total disproportionatã între rural si urban, calitatea corpului profesoral, unul blazat dupã ani si ani de privatiuni în ceea ce priveste salarizarea si nu în ultimul rînd calitatea elevilor. Ar mai fi si mult discutata problemã a programei scolare, una extrem de stufoasã, cu obiecte inutile, care nu fac decît sã încarce timpul de studiu al elevilor. Ca sã nu mai vorbim de liceele tehnologice apãrute în mediu rural. Sînt unitãti create doar pentru a absorbi scolarii de-a VIII-a, care, tîrîs-grãpis, terminã si-a XII-a, dar la Bacalaureat clacheazã pe capete si înmultesc rîndurile somerilor fãrã a avea o calificare si vreo sansã pe piata muncii.
|