Cîteva satisfactii pentru dascãlime
• dupã vreo trei-patru ani de lupte prin instantã si presiuni ale sindicalistilor, guvernantii au redat, în cea mai mare parte, drepturile de care se bucurau angajatii din educatie pînã la aparitia mãsurilor de austeritate • Angajatii din învãtãmînt au zilele acestea parte de vesti care mai de care mai bune, datoritã aparitiei unei ordonante de Guvern în baza cãreia li se dau niste drepturi pierdute în timp. Astfel, dascãlilor li se reduce norma didacticã de la 18 la 16 ore pe sãptãmînã, în cazul cadrelor cu gradul I si peste 25 de ani vechime la catedrã. Cei care vor vrea sã valorifice aceastã prevedere, pot avea ocazia de a solicita sã primeascã orele de care sînt degrevati si sã fie plãtiti dupã formula „plata cu ora“. Acest lucru se face doar cu aprobarea conducerii unitãtii de învãtãmînt si nu este exclus sã fie si cazuri în care sã se dea negatie, dacã solicitantul nu se aflã în gratiile sefilor. „Toate prevederile apãrute în ordonanta publicatã zilele trecute în Monitorul Oficial trebuie luate cu o oarecare rezervã, pentru cã nu avem si normele metodologice. Abia dupã ce vom vedea si normele, vom sti exact cum vor sta lucrurile începînd cu anul scolar viitor. Din informatiile pe care le avem, va fi posibilã pensionarea anticipatã cu trei ani, fãrã penalizãri, dar aceastã prevedere nu apare în ordonantã. Ea va apãrea ca exceptie la Legea pensiilor care intrã în reanaliza guvernantilor. Zilele trecute au fost anuntate ca devenind literã de lege multe alte prevederi pentru care noi, sindicatele, ne-am luptat ani de zile, fie în instantã, fie fãcînd presiuni la institutiile publice. Nu ne mai rãmîne decît sã asteptãm si normele metodologice, care vor apãrea în aceastã varã, pentru cã ordonanta va fi pusã în aplicare începînd cu anul scolar 2014-2015, adicã de la 1 septembrie“, a declarat Gabriela Grigore(foto), secretar general al Sindicatului Liber din ÃŽnvãtãmînt Neamt. Alte modificãri ale Legii educatiei fac referire la trecerea clasei a IX-a la liceu, constituirea si conducerea consiliilor de administratie ale unitãtilor de învãtãmînt, durata învãtãmîntului profesional, modalitatea de organizare si desfãsurare a concursului de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante în învãtãmîntul preuniversitar de stat, garantarea titularizãrii în sistem, sprijinirea copiilor si a tinerilor capabili de performante înalte si recompensarea acestora si a cadrelor didactice care îi îndrumã etc. Rãmîn în continuare de solutionat probleme precum depolitizarea realã a sistemului, renuntarea la sistemul de finantare per elev/prescolar, debirocratizarea actului educational, reintroducerea diverselor drepturi si facilitãti reglementate pentru salariatii din învãtãmînt si copiii acestora prin Legea privind Statutul personalului didactic, reintroducerea institutiei reabilitãrii, eliminarea tuturor discriminãrilor, acordarea din nou a indemnizatiilor/primelor de nastere si de pensionare, un nou Statut al personalului din învãtãmînt.
|