Nemtenii, obligati sã arate cã nu sînt hoti
• la spital, dar si la medici, se cer adeverinte de asigurat vizate de CJAS • adeverintele de salariat nu sînt acceptate decît cu avizul Casei de Asigurãri de Sãnãtate • toate acestea pentru cã statul nu este capabil sã aibã o bazã de date comunã între toate institutiile • Nemtenii care suferã de tot felul de boli, si care îsi achitã constiincios asigurãrile de sãnãtate, sînt considerati de furnizorii de servicii medicale potentiali hoti, motiv pentru care sînt pusi pe drumuri fãrã nici o vinã. Practic, pentru a beneficia de aproape orice serviciu pacientii sînt trimisi la Casa de Asigurãri de Sãnãtate Neamt pentru confirmarea calitãtii de asigurat. Birocratia din sistemul sanitar si proasta functionare a cooperãrii între institutii îi pune pe oameni pe drumuri, chiar dacã cei mai multi dintre acestia plãtesc constiinciosi, lunã de lunã cotizatiile la fondul national unic pentru asigurãrile de sãnãtate. Pacientii care se programeazã la cabinetele din policlinicile din Neamt si vor sã beneficieze de gratuitate trebuie sã prezinte medicului adeverinta de asigurat eliberatã de Casa de Asigurãri sau adeverinta de salariat care sã ateste cã persoana în cauzã are contract de muncã si angajatorul i-a plãtit dãrile cãtre stat. La fel se întîmplã si la laboratoarele de analize medicale, dar si la cabinetele multor medici de familie, ori specialisti care sînt în contract cu statul. De aceea, la CJAS Neamt zilnic stau zeci de persoane la coadã, doar pentru a dovedi cã nu sînt hoti si pentru a beneficia de niste servicii la care au dreptul. Pentru cã au fost probleme la decontarea serviciilor medicale, doctorii preferã sã sufle si în iaurt decît sã riste sã fie buni de platã pentru astfel de probleme. Cer adeverinte pentru a se verifica dacã bolnavii sunt cu adevãrat asigurati ori coasigurati. ÃŽn mod obisnuit calitatea de asigurat reiese din SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat al Asigurãrilor Sociale de Sãnãtate din România - n.r.). Cu toate acestea, bazele de date ale diverselor institutii nu sînt interconectate cu cele ale Casei astfel încît orice schimbare de statut a asiguratului nu se aflã decît dupã zile sau chiar luni. De exemplu, un salariat proaspãt pensionat figureazã în SIUI ca neasigurat, la fel un somer sau un asistat social. ÃŽn aceste conditii, furnizorii de servicii preferã sã cearã adeverinte vizate de Casa de asigurãri, altfel la orice control, riscã sã fie amendati. Oficialii din sistemul sãnãtate spun cã vor pãstra acest mod de lucru pînã la introducerea cardului national de sãnãtate care ar trebui sã rezolve problemele. Din pãcate, fãrã o interconectare a bazelor de date de la Pensii, Somaj, primãrii, Evidentã a Populatiei, nici acest card nu va rezolva absolut nimic, iar oamenii vor face drumuri inutile între diverse ghisee, ei fiind victime ale impotentei statului.
|