Ca în fiecare toamnã, expozitie Dumitru Bezem
Zilele trecute, asa cum ne-a obisnuit la fiecare mijloc de toamnã, în apropierea onomasticii, cunoscutul artist plastic pietrean Dumitru Bezem a gãsit de cuviintã sã se înfãtiseze din nou pe simezele Galerilor „Anton Vorel“, din buricul urbei, cu roadele mai vechi si mai noi ale muncii sale. De aceastã datã expozitia propusã s-a dovedit a fi una coplesitoare; nu atît prin numãrul mare de lucrãri - pentru cã a mai fãcut-o si altãdatã - cît prin explozia de culoare de-a dreptul ametitoare. Da, expozitia de acum este una care înainte de toate exceleazã prin cromaticã. Atît de intens, si oarecum ostentativ, încît impactul vizual a fost resimtit de absolut toti cei care s-au învrednicit a fi alãturi de pictor. Ba, mai mult, unii au fost de-a dreptul derutati de opulenta coloristicã cu care Miticã Bezem s-a învrednicit a-si coplesi admiratorii. Criticul de artã Lucian Strochi, cel care a prezentat - pentru a XX-a oarã, afirma el - expozitia, spunea în debutul vernisajului: „Mãrturisesc cã aveam emotii cu aceastã expozitie. Cei care au fost solidari cu pictorul, si nu o datã, ar putea pãrea mirati. «Cum adicã, nu-l stim pe Miticã de atîta timp?!» Tocmai de asta. Mã gîndeam cu ce va veni la aceastã expozitie. Pentru cã, în orice caz, o expozitie Dumitru Bezem e un eveniment. Putea sã vinã cu liniile sale de fortã, pe care i le cunoastem, putea sã vinã cu acea deschidere - pe care a propus-o altãdatã - spre Venetia, spre Paris, putea sã vinã cu eternul Balcic, cel cu inconfundabilele minarete, putea sã vinã cu iernile, cu mestecenii... Miticã Bezem este un martor incomod si în acelasi timp lilial al pietrelor. El a surprins, ca nimeni altul - pentru cã acest lucru a fost fãcut doar de Iulia Hãlãucescu anterior - unele din casele care au dispãrut, în virtutea unei adevãrate voluptãti de a restaura, prin forta artei, acele case umile pe care le-a surprins în toatã expresivitatea lor. Si toate astea cu o tehnicã schimbatã“.
Da, completãm noi, pentru a ilustra integralitatea artisticã, Miticã Bezem a venit cu toate acestea la un loc. Si cu încã ceva pe deasupra. Temele predilecte nu au fost deloc neglijate: locuri si case, peisaje, interioare, portrete si, mai ales, flori. Multe flori, redate inspirat si cu un rafinament pe care numai o îndelungatã experientã pe teritoriul travaliului pictural îl poate procura. Este privirea calmã si scrutãtoare, în acelasi timp, care poate surprinde senzatia evanescentei florale, spiritul diluat al imaginii ce nu exploateazã amãnuntul superficial ci esenta. Farmecul subtil al redãrii esentializate a lumii florale a constituit dintotdeauna un examen pretentios pentru conclavul pictorilor. De aceea poate, surprinde usurinta, cel putin sugeratã, cu care Dumitru Bezem exploreazã lumea vegetalã si exploateazã virtutile ei; mai ales coloristice, într-un exercitiu pretentios presupus, de pildã, de redarea elocventã si persuasivã a aglomerãrii florilor de liliac care, dincolo de migalã si minutie tehnicã, se dezvãluie coplesitor într-o integralitate sugestivã. În rest, în ciuda temelor arhicunoscute, Miticã Bezem se dezvãluie si de aceastã datã surprinzãtor de nou si proaspãt, încununîndu-si maturitatea artisticã printr-un expozeu coerent, seducãtor si de care, negresit, publicul stresat al contemporaneitãtii are mare nevoie.
|