Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Ianuarie 2013
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Opinii 14 Ianuarie 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

ÃŽN VOIA SORTII (I)

FOTO: diaconu.jpg

• interviu cu actorul Mircea Diaconu •

Am început discutia cu binecunoscutul actor Mircea Diaconu, undeva, la margine de oras, într-o searã de la sfîrsitul anului trecut, rememorînd impresiile pe care le-am încercat cu 10 ani în urmã, la finalul unei reprezentatii de exceptie cu spectacolul „Variatiuni enigmatice“ de Eric - Emanuel Schmitt, pus în scenã de regizorul Claudiu Goga printr-o colaborare a Teatrului „Sicã Alexandrescu“ din Brasov cu Teatrul „Nottara“ din Bucuresti, si în care evoluau, cu farmecul binecunoscut, doi mari actori ai teatrului românesc dintotdeauna: Alexandru Repan si Mircea Diaconu.
I-am amintit interlocutorului meu, rîndurile mele de atunci - cam exaltate, recunosc acum - despre starea resimtitã în fata unui act artistic ce s-a dovedit a fi, ulterior, de mare succes.
„Involuntarã complicitate întru iubire, varietatea sentimentelor si perceptia individualã, dualitate complementarã în complexul teritoriu al sufletului femeiesc, exacerbate orgolii masculine seduse atît de gratia carnalã cît si de cea sufleteascã, impetuozitatea si vehementa androginã transformatã în vulnerabilitate, dureroasa descoperire, si apoi reconstructia întregului functional cu iz de «menage a trois», toate astea la un loc, fiecare în parte si multe altele pe deasupra - iatã datele unui text scris inteligent, cu vervã si cu o temeinicã cunoastere a regulilor dramaturgice. Plus doi mari actori care, firesc si sobru, cu multã naturalete reusesc sã confere o notã personalã si inegalabilã unui spectacol care, în acest moment cel putin, nu are alti termeni de referintã“.

Saiba si actorul

Ioan Amironoaie: Pentru cã am pornit de la acel spectacol, revin amintindu-vã cã atunci mi-ati acordat un scurt interviu. Tin minte cã v-am întrebat cum vã simtiti în postura de „monstru“. Evident, mã refeream la formula aceea consacratã de monstru sacru. Si mi-ati rãspuns: „Nu, nu sînt monstru si am de gînd sã ies la pensie un tip cumsecade“.
Mircea Diaconu: Da, si mai ales, vreau sã ies la pensie la timp. Nu am ajuns încã la vîrsta de pensie si o astept asa cum asteptam sã se termine zilele de armatã. Mai am doi ani si douã luni.
I.A.: Sînteti hotãrît s-o faceti?
M.D.: Absolut. E dreptul meu.
I.A.: Bine, veti iesi la pensie si veti colabora în continuare cu teatrele, cu arta...
M.D.: Voi iesi la pensie pentru cã am fost salariat atît amar de vreme: patruzeci si doi de ani.
I.A.: Si totusi, cum se împacã postura aceasta de pensionar cu cea de liber profesionist. Dupã cîte stiu, ati fost primul actor care ati iesit din sistem. Mã refer la cel institutionalizat.
M.D.: Asta cu iesitul din sistem mã îngrozeste, pentru seamãnã cu iesirea pensionarilor din viatã.
I.A.: Da, formularea este nefericitã, asa este.
M.D.: Ce se întîmplã. Eu am fost primul actor din România care a coborît de pe statul de platã. Nu înseamnã cã am plecat din sistemul teatral, vreau sã spun. Vedeam, si vãd si azi, actorul pe contract si nu pot discuta, cã e si penibil, dealtfel, despre salarile actorilor, care sînt mizerabile. As prefera sã discut despre veniturile actorilor. Este o enormã diferentã între salariu si venituri. Pentru cã veniturile sînt urmare a prestatiei artistice, a calitãtii acesteia. Putem discuta despre un box-office, de nevoia de tine sau lipsa de tine. De tine ca actor, ca artist. Cã dacã e nevoie, atunci existi, dacã nu e nevoie nu trebuie sã existi ca artist. Pe cîtã vreme tot sistemul pe care îl avem astãzi este ultrainstitutionalizat, într-o inertie... si stiu ce spun pentru cã am lucrat în teatru, am condus un teatru... Sistemul de azi nu este cu nimic mai bun decît cel de pe vremea Suzanei Gîdea, cînd se numea Consiliul... Nici nu mai stiu cum.
I.A.: Înteleg în subtext cã vreti sã spuneti cã e rãu acest lucru.
M.D.: E foarte rãu. Adicã sînt patru trepte de salarizare, pornesti din prima, apoi treci la a doua...
I.A.: Ca vitezele la masinã.
M.D.: Exact. Astãzi sînt la fel; sau aproape. Ceea ce este o prostie. pe de altã parte, s-a mai întîmplat ceva groaznic azi. Legile apãrute între timp, europene unele dintre ele, nu ne disting. Noi sîntem un corp special, într-un colt. Noi nu producem. Mã refer la lumea artisticã. Produsul muncii pe actor nu este egal cu cel al celuilalt. E diferit. Si este purtãtor de drepturi de autor. Nu e ca o saibã. Cineva produce o saibã. Altul produce o altã saibã care este egalã cu cealaltã. Ceea ce produce un actor nu este egal cu cea ce produce un alt actor. Si poartã dreptul de autor. Deci nu poate fi stantatã, cîntãritã si plãtitã la fel. Si apoi, actorul, dupã pãrerea mea nu are ce cãuta în Codul muncii. În sens salarial. Actorul, cred eu, trebuie sã fie pe contract. Pînã în ã'90, cînd am iesit pe contract eram deja obosit, bãtrîn, tracasat de milioanele de treburi pe care a trebuit sã le fac pînã atunci: filme, spectacole de teatru, mai scriam si cîte o carte pe un colt de masã. Mereu fãceam toate lucrurile în acelasi timp, pentru cã asta era situatia. Am dorit ca din ã'90 sã le fac pe rînd. Speram eu, mult mai bine.

Dezertor de la post

I.A.: Despre dorul acesta de a scrie cãrti, pentru cã veni vorba, mãrturiseati undeva cã v-ar plãcea enorm si vã exprimati speranta cã abia la pensie veti putea scrie mai mult. Cîte aveti în total?
M.D.: Am patru. Dar mici. E mai bine asa. Nu cred cã mai citeste cineva o carte cît o cãrãmidã, astãzi. Trebuie sã scrii ceva ce poate fi citit. Îmi imaginam un prieten care îmi citeste o carte. De ce sã-l pedepsesc cu o carte imensã? A fost o glumã. Dar e un lucru delicat pentru viata mea, acesta... a scrie. Pentru cã mi-am descoperit tîrziu bucuria asta, pe la vreo douãzeci si sapte de ani. Dacã vã intereseazã vã spun mai multe. De altfel, sînt lucruri pe care le spun foarte rar. În primii ani dupã ce am terminat facultatea, stãteam la cãmin, cã nu aveam altundeva unde. Nici nu aveam salariu. Pe noi ne repartizau undeva, obligatoriu. Ori, tinerii de azi suferã cã n-au un loc de muncã. Mai bine asa. Cã a te trimite obligatoriu la Cucuieti, e mult mai grav si mai dramatic.
I.A.: Asta se întîmpla la alte specializãri.
M.D.: Da, profesorii de pildã ajungeau chiar si la Cucuieti. Dacã spun Cucuieti, la actori însemna Turda, Bîrlad... E la fel, ca sã spun asa. Or eu am fost repartizat la Turda. Nu m-am dus si trei ani de zile a fost un chin pe care l-a suportat Teatrul Bulandra, vorbesc de domnul Liviu Ciulei, care s-a tot chinuit cîtiva ani de zile sã mã aducã la Bucuresti si sã-mi ofere un statut normal, timp în care veneau amenzi peste amenzi cã nu m-am prezentat la post. Dupã trei ani abia Teatrul Bulandra a reusit sã mã ia.
I.A.: Dar cum se face cã în perioada pomenitã jucati în Scrisoarea pierdutã?
M.D.: Pãi da, jucam ca figurant.
I.A.: Plãtit ca figurant. Pentru cã dumneavoastrã ati fãcut un rol mare acolo. Alãturi de Dem Rãdulescu. Îmi pare rãu cã aceastã primã variantã, a Scrisorii pierdute din 1972, în regia lui Liviu Ciulei, s-a pierdut.
M.D.: Nu s-a pierdut. N-a fost filmatã.
I.A.: Exact. Existã niste filmãri de la repetitii. Bine cã am apucat sã o vãd de aproape treizeci de ori. Cu sãracul Toma Caragiu.
M.D.: Da, dupã moartea lui Caragiu s-a schimbat distributia.
I.A.: E adevãrat cã Rodica Tapalagã nu a mai vrut sã mai joace?
M.D.: Asa este. Nu a mai vrut.

Norocoasa imposturã

I.A.: Rãmãsesem la...
M.D.: Da. Revenind, am stat patru ani într-o cãmãrutã de serviciu, cu un pat pliant, cu o masã, cîteva cãrti si cîteva discuri. Asa am trãit. Veneam obosit, tîrziu seara, de mîncat nu gãseam nicãieri, nu aveam frigider, nu aveam nimic, se închidea la zece totul, mîncam pîine uscatã, dacã aveam... Nu spun lucrurile astea ca sã impresionez pe cineva, dar aceasta a fost realitatea. Si nu puteam adormi. Pentru cã dupã spectacol ai o stare de surescitare. ÃŽncã vreo douã-trei ore nu poti dormi. Asa e meseria noastrã. Ei, si în aceste ore mã descãrcam într-un fel, mã linisteam scriind pe o hîrtie cîteva vorbe de peste zi. Si s-a întîmplat un lucru. Stiti cã la Bulandra erau niste concerte splendide pe care le sustinea formatia „Sfinx“, cu Dan Aldea si între piesele muzicale Florian Pittis citea niste pastile extraordinare pe care le scria Radu Cosasu la vremea aceea. Divine erau, splendide, de spirit. Si s-a întîmplat ca Florian Pittis sã plece nu stiu unde. Si eu, pentru cã stãteam în cãmãruta de serviciu, foarte aproape de teatru - mi-au dat locul acela Clody Berthola si Lucian Pintilie, dupã ce m-au vãzut dormind prin cabine - am fost chemat de urgentã sã tin eu în locul lui Pittis aceste pauze. M-am dus si am cerut repede dosarul cu texte. Dar era încuiat, regizorul tehnic plecase... Cert este cã nu erau. Panicã, mai erau cinci minute, am plecat repede acasã, la cãmãruta acea si am luat repede hîrtiile alea pe care le scriam eu noaptea, nervos de peste zi. Le-am adus, n-am spus nimãnui si le-am citit ca fiind ale lui Radu Cosasu. Sincer mãrturisesc dupã atîta amar de vreme. I-am mãrturisit si lui. Nici nu s-a supãrat pe mine, ba din contra. Am avut un succes nãprasnic. Si am prins curaj. Am început sã le dau o formã, pentru cã pînã atunci fuseserã, pur si simplu, aruncãri pe hîrtie. Am început sã le cizelez, sã le aranjez, sã le dau titluri, în fine. Si cînd s-a închegat ceva cît de cît m-am dus la revista „Luceafãrul“, care avea pagini de literaturã masive... ÃŽn fine, cert este cã mi-a apãrut o primã carte de nuvele. Dupã ce pentru o nuvelã luasem deja premiul revistei. Dupã care am fost chemat la editura „Meridiane“ de Mircea Sîntimbreanu, care era director acolo. Si iarãsi e bine sã ne aducem aminte de niste oameni.

„Nu eu decid“

I.A.: Cum era Mircea Sîntimbreanu? În copilãrie aveam o multime de cãrtulii cu povestiri cu si despre copii scrise de el. Era, într-un fel scriitorul celor mici.
M.D.: Un om de aproape doi metri, la vîrsta lui... Se spun despre el diverse istorii. Permiteti-mi sã spun una acum. Cine stie, poate om dispãrea si nu se vor sti. Se pare cã atunci cînd el era tînãr student, la facultate fuseserã niste miscãri studentesti, ceva de stînga... în fine. Au apãrut niste tineri studenti comunisti care au vrut sã se alãture acestor miscãri si scandaluri. Si se pare cã un tînãr comunist a vrut si el sã aibã pãreri într-un mediu studentesc, ceva de genul ãsta. Si atunci, un student foarte înalt, de vreo doi metri, care era Mircea Sîntimbreanu la vremea aceea, l-a luat de mînã si a vrut sã-l dea afarã. Acela a fost foarte încãpãtînat si atunci studentul înalt i-a dat un sut în fund de l-a aruncat pe scãri. Stim cã cel înalt era Mircea Sîntimbreanu, dar mai apoi am aflat cã celãlalt era Nicolae Ceausescu.
I.A.: Amuzant.
M.D.: Cazul este autentic si îl stiu din sursã autorizatã, chiar de la cel în cauzã. Ei bine, Mircea Sîntimbreanu m-a chemat la el si mi-a zis: „Ti-am citit nuvela si ti-am pregãtit un contract de debut cu o carte de prozã scurtã. Cîte mai ai?“ „Niciuna“ am rãspuns si nu i-a venit sã creadã. Mi-a dat termen sase luni sã vin cu restul. Si atunci a trebuit sã muncesc, ca sã spun asa. N-aveam în plan lucrul ãsta; asa mi s-a întîmplat toatã viata mea. Am fost împins de la spate.
I.A.: Cu exceptia faptului, spun eu, cã nu v-a împins nimeni sã faceti actoria. A fost o alegere.
M.D.: A fost si n-a fost. A fost ca o încercare, ca un loto, dacã vreti, ca un fel de încãpãtînare copilãreascã fãrã nici o motivatie în spate. În sensul cã nu aveam manifestãri artistice, nu eram dintre cei care spuneau tot timpul versuri. Nu eram de tipul ãsta; fãceam matematicã, fãceam real, liceu sportiv, nu aveam aplecare. A fost asa ca un accident. Dar asta-i soarta; pînã la urmã trebuie sã te împaci cu ea. Si mã las mereu pe mîna sortii, care întotdeauna a stiut ce sã facã cu mine, mai bine decît mi-am plãnuit eu vreodatã viata.
I.A.: O sã creadã lumea cã nu sînteti un luptãtor.
M.D.: Ba da, sînt foarte luptãtor. În clipa în care soarta mã trimite undeva mã duc ca un disperat. Si încerc sã fac cît pot de bine ceea ce am de fãcut. Dar nu eu decid. Pentru cã de cîte ori am încercat sã-mi decid eu însumi soarta, cineva de sus m-a trimis exact în altã parte. Unde nu mã asteptam. Ce-mi rãmînea mie de fãcut? Sã fac cît mai bine cea ce am de fãcut. Asta-i singura mea datorie. Si azi si mereu asta am încercat.

Articol afisat de 2138 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective