Masini noi de opt miliarde, oprite de la comercializare
• comisarii de la Protectia Consumatorului au gãsit 15 autoturisme nou-noute cu abateri de informare a posibililor clienti • s-au aplicat douã amenzi care au totalizat 110 milioane de lei vechi • Comisarii din cadrul Protectiei Consumatorului Neamt au efectuat un raid la comerciantii care vînd autoturisme noi, scopul urmãrit fiind verificarea informatiilor referitoare la consumul de carburant si emisiile de CO2 ale masinilor nerulate. Actiunea a avut loc în perioada 16 - 20 august 2010, cînd functionarii au trecut pe la cinci firme de profil unde au verificat 23 de masini în valoare de 1,3 milioane de lei noi (13 miliarde de lei vechi). „Ca urmare a constatãrilor fãcute s-a dispus oprirea temporarã de la comercializare a unui numãr de 15 autoturisme în valoare totalã de 781.433 de lei ron. S-au mai aplicat douã amenzi contraventionale de 5.500 de lei si sase avertismente“, a declarat Nicoleta Nica, comisar superior în cadrul Protectiei Consumatorului Neamt. La mãrcile de autoturisme expuse la comercializare prin prezentare în show-room-urile firmelor verificate unele nu aveau ghidul RAR pentru 2010. Comerciantii ofereau doar editia veche, din 2009. La o parte dintre firme afisul cu lista de date privind consumul oficial de carburant si emisiile specifice oficiale de CO2 ale autoturismelor oferite spre vînzare pe fiecare tip de carburant nu era actualizat. ÃŽn unele cazuri, pentru modelele noi de autoturisme, pe afis nu exista data reactualizãrii ci era trecut doar cu pixul 1.01.2010. Afisarea electronicã nu era utilizatã de nici una din firmele verificate. Din compararea datelor prezentate în ghidul RAR, afisul si etichetele atasate autoturismelor privind consumul de carburant si emisiile de CO2 a rezultat neconcordanta acestora, în fiecare caz fiind valori diferite pentru acelasi model. ÃŽn pliantele publicitare, la consumul de carburant apar mentiuni neclare de genul „consum mixt“ sau „emisii de CO2 combinate“. Prin forma diferitã de prezentare a acestor informatii în cele patru documente - ghidul RAR, afisul, eticheta si pliantul publicitar comisarii au stabilit cã se creazã confuzie în rîndul consumatorilor. ÃŽntr-un alt caz un operator economic de profil vindea masinile cu pretul afisat în euro, dar la cursul bãncii cu care vînzãtorul are contract si la data efectuãrii tranzactie, show-room-ul neavînd afisat cursul valutar. ÃŽn acest fel cei care doreau sã cumpere o masinã nu erau corect informati asupra pretului în lei pe care urmau sã-l achite de fapt.
|