Un nou episod în „rãzboiul incompatibilitãþilor“ dintre fosta conducere a CJ ºi prefect
• Dan Vasile Constantin ºi Valericã Frãþilã au formulat contestaþii • prefectul s-a antepronunþat afirmînd cã în opinia sa „plîngerile nu vor fi admise în nici un caz“ • Dan Vasile Constantin ºi Valericã Frãþilã, ale cãror mandate de preºedinte, respectiv de vicepreºedinte au încetat din motive de incompatibilitate, prin ordinele emise de prefectul Toader Mocanu, au formulat contestaþii la Prefecturã. „Dan Vasile Constantin a depus o plîngere prealabilã alaltãieri (marþi - n.r.), iar Valericã Frãþilã - ieri (miercuri - n.r.). Plîngerea prealabilã este o formã ceva mai amiabilã decît o contestaþie obiºnuitã . ÃŽntr-un cadru general, dupã rãspunsul primit, potrivit legii, în 30 de zile, petiþionarul poate iniþia, dacã este nemulþumit, într-un interval de 6 luni, acþiune în instanþã. Dar între aceste demersuri nu existã interdependenþã. Pot fi iniþiate în paralel, ori acþiunea în instanþã poate fi începutã înainte de plîngere. ÃŽn mod normal, rãspunsul ar fi trebuit dat în termenul legal de 30 de zile. ÃŽnsã, am urgentat demersurile ºi am trimis, deja, plîngerile la Direcþia Juridicã pentru formularea rãspunsurilor. Acestea vor fi trimise, peste douã-trei zile, prin poºtã, cu confirmare de primire“, a subliniat prefectul Toader Mocanu. Chiar dacã rãspunsurile nu au fost, încã, redactate, reprezentantul Guvernului în teritoriu este de pãrere cã acestea vor fi în defavoarea petiþionarilor: „M-am consultat cu juriºtii, iar plîngerile nu vor fi admise în nici un caz“. Pe de altã parte, el a subliniat cã, pînã acum, nu a primit nici o citaþie de la Tribunalul Neamþ, în acþiunea intentatã de Dan Vasile Constantin, prin care a atacat ordinul prin care a pierdut funcþia de preºedinte al CJ Neamþ.
Ieri, ºi Valericã Frãþilã a iniþiat o acþiune în instanþa de contencios administrativ, prin care a atacat, la rîndul sãu, ordinul de încetare a mandatului de vicepreºedinte al CJ, emis de cãtre prefectul Mocanu.
Dan Vasile Constantin ne-a declarat cã aºteaptã sã afle argumentele lui Toader Mocanu: „Este treaba lui dacã va admite sau va respinge plîngerea mea. Aºtept sã vãd ce rãspuns îmi va da, pentru cã în funcþie de acesta îmi voi motiva acþiunea în instanþã. Vreau sã vãd ce rãspuns îmi dã ºi de data asta“. De cealaltã parte, Valericã Frãþilã a subliniat: „Eu mi-am fãcut datoria. Astãzi, am iniþiat ºi acþiune în instanþã. Nu sînt incompatibil“. Cu siguranþã, instanþa va avea ultimul cuvînt în aceste situaþii, însã deciziile dure luate de cãtre prefectul Toader Mocanu au deschis „cutia Pandorei“. Rãzboiul incompatibilitãþilor ar putea crea o adevãratã degringoladã în administraþia publicã din judeþul Neamþ. Rãmîne de vãzut ºi cine va fi þapul ispãºitor, existînd, deja, persoane care concureazã cu ºanse reale pentru aceastã posturã.
Potrivit Legii 161/ 2003 - privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenþei în exercitarea demnitãþilor publice, a funcþiilor publice ºi în mediul de afaceri, prevenirea ºi sancþionarea corupþiei - la articolul 87 se stipuleazã cã funcþiile de primar, viceprimar, preºedinte ºi vicepreºedinte de Consiliu Judeþean sînt incompatibile cu: „funcþia de consilier local; funcþia de prefect sau subprefect; calitatea de funcþionar public sau angajat cu contract individual de muncã, indiferent de durata acestuia; funcþia de preºedinte, vicepreºedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraþie, ori cenzor sau orice funcþie de conducere, ori de execuþie la societãþile comerciale, inclusiv bãncile sau alte instituþii de credit, societãþile de asigurare ºi cele financiare, la regiile autonome de interes naþional sau local, la companiile ºi societãþile naþionale, precum ºi la instituþiile publice; funcþia de preºedinte sau de secretar al adunãrilor generale ale acþionarilor sau asociaþilor la o societate comercialã; funcþia de reprezentant al unitãþii administrativ-teritoriale în adunãrile generale ale societãþilor comerciale de interes local sau de reprezentant al statului în adunarea generalã a unei societãþi comerciale de interes naþional; calitatea de comerciant persoanã fizicã; calitatea de membru al unui grup de interes economic; calitatea de deputat sau senator; funcþia de ministru, secretar de stat sau o altã funcþie asimilatã acestora; orice alte funcþii publice sau activitãþi remunerate, în þarã sau în strãinãtate, cu excepþia funcþiei de cadru didactic sau a funcþiilor în cadrul unor asociaþii, fundaþii sau alte organizaþii neguvernamentale“. ÃŽnsã, aleºii locali din aceastã categorie „pot exercita funcþii sau activitãþi în domeniul didactic, al cercetãrii ºtiinþifice ºi al creaþiei literar-artistice“. Potrivit articolului 91, „alesul local poate renunþa la funcþia deþinutã înainte de a fi numit sau ales în funcþia care atrage starea de incompatibilitate sau în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în aceastã funcþie“. De asemenea, „în situaþia în care alesul local aflat în stare de incompatibilitate nu renunþã la una dintre cele douã funcþii incompatibile, prefectul va emite un ordin prin care constatã încetarea de drept a mandatului de ales local la data împlinirii termenului de 15 zile“.
|