Moartea unui artist?! ...sau „Je regrette tout“
„Je regrette tout“ �i „ nevoia noastr� de iubire este infinit�“ - acestea s�nt pentru mine replicile cheie ale spectacolului, temelia pe care se construie�te piesa. �n prim plan, Ragnar Ronn - actorul in v�rst� ajuns la finalul carierei dar care se inc�p���neaz� s� cread� �n iluzia propriei realit��i. Jocul acestuia vorbe�te despre histrionismul �i dorin�a de a domina a artistului �n teatru dar �i despre fragilitatea, sensibilitatea aparte a acestuia, despre nevoia de a fi iubit �i protejat. Dac� cei de langa el il iau in serios, el i�i permite s� se joace; se joac� de exemplu de-a iubirea �i totu�i nu e un joc gratuit pentru c� el vede via�a ca o succesiune de incerc�ri, de posibilit��i care �i s�nt d�ruite; el poate fi oric�nd altfel. Nu o iubeste pe antreprenoarea de pompe funebre ci o trateaz� ca pe un experiment, reiter�nd �nc� o dat� scenariul iubirii. Dac� pe Ea o face fericit� am�girea, el are nevoie de Adev�r- se poate am�gi intr-un anumit fel pe scen�, dar nu �i el insu�i; ea se mul�ume�te s�-�i �nchipuie c�-i frumoas�, dar el are nevoie sa fie cu adev�rat frumos.
Tocmai pentru a sublinia drumul pe care-l face actorul Ragner intre via�� �i spectacol, �ntre real si ireal, pe tot parcursul spectacolului este luminat tabloul cu Judy Garland.
Pe scen� avem simultaneitatea vie�ii �i mor�ii - un birou de pompe funebre al�turi de camera lui. Prima nu sugereaz� neap�rat moartea fizic� , ci mai degraba stingerea fortelor creatoare ale actorului .
�n plus, ambele situa�ii presupun proiectarea unui scenariu ritualic pornind de la o tem� dat�, aceasta ar fi �i definitia improviza�iei...�i, de aceast� dat�, �l avem �n cadru pe Chelner, un actor care �i-a construit bine personajul pe elemente commedia de ll arte.
Scena devine un Olimp al oamenilor -zei care vor s� ating� starea de gra�ie. Nereu�ind acest lucru, Ragnar Ronn proiecteaz� realitatea �n forme ideale, a�a cum o face antreprenoarea de pompe funebre. Ea �i �nsceneaz� verbal propriul scenariu funerar- cu deosebirea c� pentru artist fanteziile sale trebuie s� fie mai adev�rate dec�t adev�rul luat pur �i simplu.Produsul imagina�iei nu r�m�ne la stadiul fictiv, ci trebuie s� se transforme �ntr-un adev�r al s�u interior.Mimetismul fa�� �n fa�� cu mimesis-ul.Tetralitatea spectacolului este foarte intens� �i emo�ioneaz� puternic.
Travestiul, scenele de teatru �n teatru, dezv�luie spectatorului universul special al actorului care este pus �n situa�ia de a vorbi despre el �nsu�i. Actorul de aceast� dat� se reg�se�te �i trece prin acelea�i �ndoieli, temeri, sl�biciuni ca �i noi, oamenii obi�nui�i. Dar, cu toate c� �n final Ragnar Ronn este �nvins, noi sim�im c� Actorul e totu�i ailcev �i, �n mod ideal, se poate afla dincolo de bine �i de r�u...
|