�mbulzeal� la agheasm� mare
• Boboteaza a adus credinciosii romascani la biserici, ca s� ia agheasm� mare Mii de credinciosi s-au �nghesuit, �n ziua Botezului Domnului, pe 6 ianuarie, la biserici, pentru a lua agheasm�. Apa sfintit� �n aceast� zi se numeste „Agheasm� mare“ si poart� aceast� denumire deoarece sfintirea ei se face printr-o �ntreit� invocare a Duhului Sf�nt. Este o prezent� mai accentuat� a Duhului Sf�nt �n apa aceasta, fat� de agheasma obisnuit�, ce o fac preotii cu diferite ocazii, �n casele credinciosilor, la sfintiri, ori �n zilele de vineri �n biserici. Aceasta face ca si efectele ei s� fie altele dec�t cele ale aghesmei mici. Ritualul presupune invocarea prin rug�ciune a Duhului Sf�nt s� sfinteasc� apele, precum a sfintit apa Iordanului �n ziua c�nd �n ea S-a botezat M�ntuitorul Iisus Hristos. Postul din ziua de 5 ianuarie este p�strat prin traditie, din vechime (secolele IV-VI), c�nd catehumenii care urmau s� primeasc� botezul �n seara acestei zile tineau post, pentru a se putea �mp�rt�si la liturghia credinciosilor, la care luau parte pentru prima dat�, dup� botez. Dup� practica de secole a Bisericii Ortodoxe, agheasma mare de la Boboteaz� se ia dup� postul din Ajunul Bobotezei, pe nem�ncate, din 5-6 ianuarie, p�n� pe 14 ianuarie, c�nd se �ncheie praznicul cu slujbele si c�nt�rile Bobotezei. Agheasma mare se p�streaz� �n cas� si se poate lua dup� zile de post si dup� spovedanie. De asemenea, cu apa sfintit� la Boboteaz� credinciosii stropesc casa si curtea pentru �ndepartarea duhurilor rele, ogoarele si livezile pentru ca s� dea bun rod, staulul vitelor, ca si acestea s� fie ocrotite, si f�nt�nile, ca s� purifice apele. �n zonele �n care prin localitate trece o ap� curg�toare, preotul si credinciosii merg �n procesiune si stropesc cu agheasm� aceast� ap�, c�nt�nd Troparul: „�n Iordan botez�ndu-te Tu, Doamne…“.
|