Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Ianuarie 2007
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 8 Ianuarie 2007
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Amenzi uriase pentru pãcãlirea clientilor

Amenzi uriase pentru p�c�lirea clientilor

• legea fundamental� a protectiei consumatorilor valabil� �n Rom�nia din 1992 a cunoscut, �n c�tiva ani, zeci de complet�ri si modific�ri pentru a corespunde exigentelor UE • cele mai multe dintre acestea sporesc responsabilitatea comerciantului fat� de consumator • noi responsabilit�ti are personalul din cadrul OJPC •

Integrarea Rom�niei a impus alinierea sistemului legislativ autohton la cel care functioneaz� �n Uniunea European�. Astfel, de c�tiva ani �ncoace, Comisia European� a impus implementarea unor norme si prevederi �n legislatia rom�neasc�, multe dintre acestea fiind functionale, deja, dar cea mai mare devenind aplicabile de la 1 ianuarie 2007, adic� data ader�rii Rom�niei la UE.
Integrarea implic� si obligatia respect�rii unui sistem general de norme, care cap�t� particularit�ti pentru fiecare domeniu de activitate. Unul dintre acestea, unde legislatia s-a �mbog�tit extrem de mult de c�tiva ani �ncoace, ca urmare a necesit�tii de ap�rare a intereselor si drepturilor cet�teanului, este protectia consumatorului. Prin urmare, una dintre institutiile nemtene a c�rei activitate se va ghida, acum, dup� legile �n domeniu valabile �n Uniunea European� este Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorilor.
Potrivit preciz�rilor f�cute de c�tre inginer Gheorghe Bud, consilier superior �n cadrul acestei institutii, cele mai dintre modific�ri f�cute de 3-4 ani �ncoace, dar mai ales �n ultima lun� a anului trecut, �n legea fundamental� a protectiei consumatorului, adic� Ordonanta 21/ 1992, sporesc foarte mult responsabilitatea personalului activ din acest domeniu. Pe de alt� parte, potrivit aceleiasi surse, a avut loc o translatie a reponsabilit�tilor privind protectia consumatorului de la produc�tori c�tre comercianti. Astfel, o serie de modific�ri si complet�ri ale Ordonantei 21/ 1992 cresc mult r�spunderea v�nz�torului �n relatia cu consumatorul.
Ultimele schimb�ri ale legislatiei �n domeniul protectiei consumatorului, f�cute la recomandarea comisiei europene, s�nt cuprinse �n Legea 476 /2006, ap�rut� �n 24 decembrie. Astfel, au fost modificate 15 articole din legea fundamental�, viz�nd continutul normelor anterioare si latura sanctiunilor. �n structura amenzilor contraventionale au ap�rut o serie de schimb�ri menite s� creasc� mai mult responsabilitatea agentului economic fat� de consumator.
Astfel, un capitol special si foarte important este acela privind obligatiile ce le revin agentilor economici �n comercializarea produselor de folosint� �ndelungat�. Au ap�rut si modific�ri privind �nlocuirea, remedierea sau restituirea contravalorii produselor care prezint� deficiente de calitate, precum si obligatiile agentilor economici privind v�nzarea produselor si acordarea termenelor de garantie a acestora.
O alt� noutate �n domeniu o reprezint� si aparitia unui contract de v�nzare-cump�rare care se �ncheie atunci c�nd se achizitioneaz� un produs de folosint� �ndelungat�. V�nz�torii, distribuitorii si marii angrosisti trebuie s� tin� seama de acesta, documentul trebuind s� stipuleze drepturile consumatorului cu privire la actiunea �n regres, adic� renegocierea unor drepturi, dar si la termenele de valabilitate care pot ajunge p�n� la doi ani. Orice produs de folosint� �ndelungat� trebuie s� fie �nsotit de certificat de garantie, de instructiuni de folosire, de instalare, de exploatare, de �ntretinere, care pot fi cuprinse �n cartea tehnic� pus� la dispozitie de c�tre produc�tor. De asemenea, bunurile v�ndute pe piata intern�, indiferent din ce tar� provin, trebuie s� fie �nsotite de documente redactate �n limba rom�n�.
Un alt aspect foarte important este acela care clarific� faptul c� solutionarea problemei legate de acordarea de daune morale de c�tre v�nz�tor clientului nemultumit de calitatea unui produs se face numai de c�tre instant�.

Amenzile aplicate de OJPC au valori de cinci ori mai mari

Drept de control si de sanctionare pe linie de protectia consumatorului au numai reprezentantii Agentiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor, respectiv institutiile descentralizate din teritoriu, iar �n nici un caz organizatile non-guvernamentale existente, care sustin c� ar avea atributiuni �n acest domeniu. Cuantumurile amenzilor aplicate de reprezentantii OJPC pentru abaterile constatate s�nt cuprinse �ntre 10 si 250 de milioane de lei vechi, adic� au crescut de cinci ori fat� de cel anterior. �mpiedicarea actiunii de control a reprezentantilor OJPC de c�tre un agent economic se sanctioneaz� cu amenzi �ntre 50 si 100 de milioane de lei vechi. Cele mai grave nereguli privind calitatea si securitatea produselor, care pot genera intoxic�ri, �mboln�viri sau v�t�m�ri corporale ale consumatorului s�nt sanctionate cu amenzi de un miliard de lei, la care se adaug� si cheltuielile de spitalizare, tratament ale acestuia. Valoarea amenzilor pl�tite �n 48 de ore este jum�tate din minimul acesteia. „Cea mai mare parte din noile reglement�ri �n domeniul vin �n sprijinul cet�teanului, al consumatorului. S�nt mai explicite, mai directe si tin seama de ceea ce se �nt�mpl� �n t�rile civilizate din Uniunea European�. Practic, prin noua legislatie, consumatorul are mai multe drepturi, dar nu �nseamn� c� nu are si responsabilit�ti. Si el trebuie s� fie informat, s� stie ce vrea, s� stie ce pretentii are de la produsul pe care �l cump�r� si, chiar dac� nu se pricepe foarte bine, este dator s� solicite l�muriri de la comerciant si nu numai, chiar si de la noi. Este adev�rat c� responsabilitatea cea mai mare revine produc�torului, angrosistului, comerciantului care, fie c� este simplu v�nz�tor sau patron, nu �si mai poate permite s� fie indiferent fat� de client si s� �l p�c�leasc� atunci c�nd �i vinde un produs. Au ap�rut notiuni noi care vin s� protejeze consumatorul si s� �l asigure de faptul c� produsul achizitionat corespunde tuturor parametrilor tehnici, nu �i pune �n pericol s�n�tatea, viata etc. Se va tine cont de acum foarte mult de securitatea general� a produsului, care p�n� acum se confunda cu calitatea acestuia, dar nu este unul si acelasi lucru. Si dac� tot vorbim despre responsabilitate, nu trebuie neglijat� nici aceea care ne revine nou�, personalului OJPC care avem atributiuni de control. Astfel, s�ntem obligati s� cunoastem tot conglomeratul de legi din domeniu, detalii tehnice despre produse, teoria conformit�tii produsului si multe alte aspecte de care s�ntem obligati s� tinem cont atunci c�nd verific�m un comerciant �n ceea ce priveste respectarea prevederilor normative care vizeaz� protectia consumatorului“, a declarat inginer Gheorghe Bud, consilier superior �n cadrul Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Neamt.

Articol afisat de 2200 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(L�cr�mioara ILISESCU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective