Ultimele nout�ti ale Codului Rutier
Noul Cod Rutier - OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, secundat de Legea nr. 49/2006 care aprob� si modific� consistent Ordonanta, dublat de Regulamentul de aplicare a acestora, au debutat cu st�ngul �ncep�nd cu 1 decembrie anul trecut, cu implicatii negative asupra �ncrederii si respectului participantilor la trafic privind reglement�rile �n vigoare, cu repercusiuni grave asupra sigurantei circulatiei si autorit�tii Politiei Rutiere. Dup� cum relev� sondajele de opinie realizate �n trafic, majoritatea celor 4 milioane de conduc�tori auto nu si-au �nsusit prevederile noului Cod Rutier si aceasta datorit� at�t slabei mediatiz�ri realizate de c�tre Guvern, c�t si ne�ncrederii participantilor la trafic �n viabilitatea acestor prevederi, supuse modific�rilor, de la o zi la alta. Ne�ncrederea participantilor la trafic �n constanta reglement�rilor a fost accentuat� �ncep�nd cu 1 decembrie, dat� la care a intrat �n vigoare o nou� Ordonant�, OUG nr. 63/2006 privind modificarea Codului Rutier, a c�rui lege de aprobare, ce va fi urmat� de o nou� modificare a Regulamentului de aplicatie, va bulversa, si �n anul 2007, relatia Politiei Rutiere cu participantii la trafic, precum si siguranta rutier�. �n intentia de a veni „�n sprijinul cet�teanului“ angajat �n circulatie, prin OUG nr. 63/2006, Guvernul introducea „Constatarea amiabil� de accident“, o nou� modalitate de gestionare si administrare a accidentelor de circulatie care nu s-au soldat cu victime omenesti, expediind pompieristic, printr-un singur articol, o complex� procedur� existent� �n statele europene. Prin articolul respectiv, Guvernul preconizeaz� s� transfere o serie de atributii si responsabilit�ti de la Politia Rutier� la societ�tile comerciale de asigur�ri, f�r� ca acestea s� fie capabile a le prelua si f�r� a exista prevederi exprese �n acest sens �n Codul Rutier sau �n legile specifice, respectiv Legea nr. 136/1995 si Legea nr. 32/2000. Prin „Constatarea amiabil� de accident“ se statua ca, �ncep�nd cu 1 decembrie, s� se extind� categoria de „b�ieti destepti“ si �n r�ndul conduc�torilor auto, asigur�ndu-le acestora paradisul �n care s� aib� posibilitatea de a profita de practicile discriminatorii reglementate prin procedurile paralele stabilite, exist�nd si posibilitatea de a ocoli cu usurint� implicarea cu vinov�tie �n accidentele de circulatie, ca urmare a �nc�lc�rii unor prevederi, sanctionabile contraventional sau penal. Modalitatea de a modifica Codul Rutier prin ordonante de urgent� nu dovedeste dec�t lipsa de profesionalism si dispretul guvernantilor fat� de un sector de activitate cum este transportul si circulatia rutier�, plasate pe loc fruntas at�t �n ce priveste inportanta �n economia national�, dar si �n ce priveste costurile accidentelor de circulatie. Sustin�nd aceste argumente �n fata Camerei Deputatilor, recent s-a votat abrogarea din Ordonanta de Urgent� nr. 63/2006 a tuturor prevederilor tin�nd de „Constatarea amiabil� de accident“, urm�nd ca aceast� procedur� s� se realizeze printr-o alt� lege.
„Nu vor rezista pe piat� dec�t societ�tile de asigur�ri serioase“
Prin aceast� prevedere, societ�tile de asigur�ri au primit un r�gaz de maximum un an de zile pentru a se reorganiza logistic pentru a se putea aplica si �n Rom�nia aceast� procedur�, cu care s�ntem cu toti de acord s� se introduc�. �n alt� ordine de idei, cu ocazia posibilit�tii de a corecta unele prevederi din Codul Rutier am propus si aprobat abrogarea prevederilor de la articolul 102 aliniatul (1) punctul 7, privind sanctionarea contraventional� a medicilor de familie. Codul Rutier prevedea la articolul 22 aliniatul (5) c� medicul de familie, �n evidenta c�ruia se afl� o persoan� cu permis de conducere, �n cazul �n care constat� c� este inapt� medical pentru a conduce autovehiculul, acesta este obligat s� comunice aceasta imediat Politiei Rutiere.
Nerespectarea acestei prevederi se sanctioneaz� cu o amend� cuprins� �ntre 9 si 20 puncte penalizare. Abrog�ndu-se aceast� prevedere, medicului de familie �i r�m�ne doar responsabilitatea moral� a �ndeplinirii acestui demers. �n cazul implic�rii unor conduc�tori auto �ntr-un accident de circulatie, f�r� victime omenesti, acestia au urm�toarele obligatii:
- s� scoat� imediat vehiculele din partea carosabil� a drumului sau s� le deplaseze c�t mai pe dreapta acestuia;
- dac� vehiculele nu pot fi deplasate p�n� la politie, conduc�torii auto s�nt obligati s� anunte imediat si s� astepte un echipaj, �n vederea �ntocmirii documentelor de constatare;
- dac� cel putin un vehicul se poate deplasa, f�r� a periclita siguranta circulatiei, conduc�torii auto se vor deplasa imediat la politie pentru �ntocmirea documentelor respective, caz �n care politia are obligatia s� �ndeplineasc� integral aceast� cerint�. Bine�nteles, odat� cu organizarea �n teritoriu si cu logistica necesar� a societ�tilor de asigur�ri, aceast� procedur� de constatare a accidentelor va fi mult simplificat� conform noilor prevederi legale care vor ap�rea. Este cert c�, de acum �nainte, societ�tile de asigur�ri vor trebui s� se respecte pentru a fi respectate si s� nu se rezume la v�nz�tori de polite de asigurare stationati prin autoturisme pe marginea drumului. Nu vor rezista pe piat�, conform noilor prevederi care se vor institui, dec�t societ�tile de asigur�ri serioase, care investesc, care vor avea personal adecvat si profesional bine preg�tit de a face fat� unui nou sistem de gestionare a accidentului de circulatie, dup� modelul european. P�n� atunci, trebuie, �ns�, s� ne preg�tim si asiguratii si asiguratorii.
|