�ntre timp si spatiu
• interviu cu maestrul coregraf Florin Fieroiu Reporter: Stimate Florin Fieroiu, ap�reti, iat�, de dou� ori pe afisele ultimelor productii teatrale pietrene...
Florin Fieroiu: Lucrez, �mpreun� cu Dan Tudor, la ambele piese care vor fi prezentate �n premier� peste c�teva zile: „Dac� �la e cu aia, ai'a lui cu cine-o fi?“ de Mimi Br�nescu si „�nt�mpl�ri �ntr-un oras cu prosti“ de Salom Alehem. Actor si dramaturg, totodat�, Mimi Br�nescu scrie o dramaturgie foarte interesant�. Pentru mine, piesa asta mi-a revelat sensul unei fantezii. Mi-a pl�cut foarte mult pentru c�, dincolo de firul clasic al povestii, exist� o explozie din fantezia despre care vorbeam: at�t la nivelul limbajului, c�t si al jocului si al comicului de situatie.
Rep.: Care este aportul dumneavoastr� strict profesional �n acest spectacol? Este cumva un music-hall?
F.F.: Nu, nici vorb�. Este o pies� de teatru �n �ntelesul cel mai deplin al cuv�ntului.
Dincolo de cuv�nt
Rep.: Si ce caut� coregrafia aici?
F.F.: Trebuie s� l�murim o problem�. Aportul coregrafic �ntr-o pies� de teatru are, dup� p�rerea mea, dou� directii: una care este mai pregnant�, c�nd vrei s� tratezi coregrafic si corpul, si spatiul, si actorul - si, �n acest caz, miscarea dep�seste ritmul misc�rii firesti, scenice - si o alta care priveste exact aranjamentul acesta pe niste coordonate mai firesti ale expresiei corporale si ale misc�rii scenice, mai realiste si �n perfect� rezonant� cu textul dramatic. �n acest spectacol, cele dou� directii coexist�. Am lucrat si la miscarea scenic�, care pentru mine este, dac� vreti, acest aport pe care �l aduc expresiei scenice, �n sensul c� pot deschide perspective noi asupra spatiului, gestualit�tii, asupra unui anumit tip de fizicatie. Dar toate astea tin, mai degrab�, de intimitatea textului. Exist� tipuri de situatii dramatice c�nd trebuie s� aducem miscarea �n zona cotidianului, a firescului.
Rep.: �nteleg c� dumneavoastr�, �n calitate de coregraf, s�nteti un fel de mediator �ntre public si actul scenic, �ntre intentiile regizorale si materializarea lor.
F.F.: Cred c� dac� �mi asum postura de mediator, as mijloci �ntre intentiile regizorului si actor, pentru ca acesta din urm� s� devin�, la r�ndu-i, mediator �ntre pies� si public.
Rep.: S�nteti, �nteleg, o echip�.
F.F.: S�nt la a treia colaborare cu Dan Tudor, dup� ce am mai lucrat �mpreun� la Teatrul de Comedie si la National.
Rep.: Este pretentios?
F.F.: Nu, dar uneori el �si doreste un anumit tip de actor, un anumit tip somatic, �si doreste s� duc� o anumit� situatie �ntr-o alt� zon�; aceea de miscare.
Rep.: Si, astfel, v� d� de lucru.
F.F.: Da, �mi las� libertatea s� aleg eu si tipul somatic, si tipul de miscare.
„Putem vorbi aici de dans sau de non-dans“
Rep.: Am vaga impresie c� evitati s� vorbiti despre partea pur coregrafic�.
F.F.: Coregrafia este miscare �n timp si spatiu. Nu este nimic altceva. Depinde cu ce asimilati dumneavoastr� coregrafia. Poate s� fie si un d�nsulet pe o muzic�. Dar coregrafia este mai mult dec�t at�t. Miscare �n timp si spatiu, asa cum am mai spus. Dar conteaz� ce timp, ce spatiu si, mai ales, cum este perceput� at�t de actori, c�t si de c�tre public. C� este sau nu muzic�, e o alt� problem�. Putem vorbi aici de dans sau de non-dans. �n principiu, dac� nu este muzic�, aportul meu se rezum� la miscarea scenic�, pe care putem s� o denumim ca non-dans. Aceasta face parte tot din structura coregrafic� �n alternanta dintre miscare si pauze. �n momentul �n care avem o muzic�, s�ntem deja �n spatiul unei situatii mai conventionale unde, datorit� coregrafiei, este mai usor de recunoscut ce se �nt�mpl� �n acel moment. Pe muzic�, corpul �ncepe s� suporte si s� redea o parte de expresivitate care, �n mod normal, suplineste replica.
Rep.: �mi pare bine c� ati amintit de pauz�, care, dincolo de o definitie consacrat�, potrivit c�reia reprezint� un moment de t�cere m�surat, este si un moment de expresie m�surat ce d� ritm si unei partituri muzicale si uneia dramatice. P�n� o s� vedem reactia publicului la sugestia temporal� si spatial� promis�, v� dorim numai bine si spor la lucru.
|