MAI USOR CU SOFERIA
• �ncep�nd de vineri, soferii care vor comite abateri vor fi „judecati“ �n conformitate cu prevederile noului Cod Rutier • �n examinarea candidatilor la obtinerea calit�tii de sofer vor exista o serie de modific�ri • cei care reusesc s� treac� de proba teoretic� nu vor fi obligati s� o reia dac� nu vor promova testul practic �n oras • amenzile vor fi date pe baza punctelor de penalizare • Am�nat o dat�, din motive ce tineau de punerea sa �n aplicare, noul Cod Rutier va intra �n vigoare �ncep�nd cu data de 1 decembrie, adic� peste trei zile. Noile prevederi, care schimb� radical vechea legislatie rutier�, par a fi �n avantajul celor care doresc s� devin� soferi. Schimbarea const� �n faptul c� aceia care vor reusi s� treac� de proba teoretic�, nu vor fi obligati s� o reia dac� nu vor promova „orasul“. �n viitoarele chestionare, ce vor intra pe m�inile aspirantilor la soferie, vor fi incluse una sau dou� �ntreb�ri din noul Cod Rutier. Chestionarele vor fi reactualizate la sf�rsitul acestei s�pt�m�ni, asa c� viitoarele examene nu vor fi perturbate de intrarea �n vigoare a noii legislatii. Chestionarele vor contine tot 26 de �ntreb�ri, cu trei variante de r�spuns. Pentru a promova examenul, candidatii vor trebui s� obtin�, ca si p�n� acum, 22 de puncte. �ns�, �n chestionare vor fi introduse noi �ntreb�ri legate de vitez�, dep�sire, consum de alcool, portul centurii de sigurant�. O alt� noutate const� �n faptul c� dosarele viitorilor candidati nu vor mai contine, obligatoriu, dovada studiilor absolvite si nici documentul care arat� c� s�nt apti din punct de vedere psihologic pentru a conduce autovehicule. De asemenea, examenul pentru obtinerea permisului de conducere va putea fi sustinut si la locul de resedint� al candidatului, nu doar la cel de domiciliu.
Amenzi si puncte de penalizare
Asa cum se stie deja, noul Cod Rutier prevede at�t amendarea contravenientului, c�t si sanctionarea sa cu puncte de penalizare.
Amenzile vor fi calculate �n functie de gravitatea faptei comise. Acestea vor putea fi pl�tite direct politistilor si s�nt �mp�rtite �n cinci clase: clasa I - 2 sau 3 puncte-amend�; clasa a II-a - 4 sau 5 puncte-amend�; clasa a III-a - de la 6 la 8 puncte-amend�; clasa a IV-a - de la 9 la 20 de puncte-amend�; clasa a V-a - de la 21 la 100 de puncte-amend� (se aplic� doar persoanelor juridice). Valoarea unui punct ca fi de 10% din salariul minim pe economie, adic� �n jur de 370 mii lei vechi. La clasa I de sanctiuni intr�, printre altele, nefolosirea centurii de sigurant�, conducerea unui vehicul avariat peste termenul de 30 de zile de la data eliber�rii documentului de constatare a avariei sau l�sarea liber� a volanului �n timpul mersului. Nerespectarea semnificatiei indicatoarelor si a marcajelor de obligare, conducerea unui autovehicul care nu este dotat cu trus� medical�, triunghi reflectorizant si sting�tor, dep�sirea neregulamentar�, vor fi contraventii ce intr� la clasa a II-a.
Cele mai drastice amenzi, cele cuprinse �n clasa a IV-a, vor fi acordate pentru conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul cu termenul de valabilitate a inspectiei tehnice expirat, folosirea de detectoare radar, comiterea de gesturi obscene, proferarea de injurii, ori de expresii jignitoare la adresa participantilor la trafic.
|