Consiliul Local - client captiv la retelele grupului de interese din Prim�rie
�n sedinta de licitatie din 28 aprilie a.c.,organizat� de c�tre societatea Neamt Transporter din Piatra Neamt, Consiliul Local si-a adjudecat �ntreg pachetul de 9.130 actiuni cu suma de 31 miliarde lei (vechi), respectiv circa 873 mii de euro, �n intentia de a deveni unicul actionar al acestei societ�ti private.
Activele SC Neamt Transporter S.A. s�nt situate �ntre Liceul Petru Rares si Prim�ria municipiului, �nainte de 1990 g�zduind sediul fostei ITA (�ntreprinderea de Transporturi Auto).
Dup� 1990, �ntreprinderea, devenit� societate, a fost privatizat� prin metoda MEBO, pachetul de actiuni fiind cump�rat de 30 de salariati, deveniti actionari care au depus un capital social de circa 90 milioane (putin peste 2.500 euro). Pentru a-si proteja interesele, cei 30 de actionari au inclus �n Statutul Societ�tii o clauz� expres� prin care se stabilea interdictia ca vreun actionar s� poat� vinde altcuiva dec�t actionarilor existenti. Cu toate m�surile de precautie luate, nu de putine ori �ntre actionari au ap�rut divergente privind modul de administrare practicat de c�tre conducerea societ�tii. La �ncepul anului 2006, s-a declansat o suit� de evenimente cu iz oneros �n care Consiliul Local s-a l�sat angrenat cu o usurint� suspect�. Sub pretextul c� sediul actual al Prim�riei municipiului a devenit ne�nc�p�tor dup� nenum�ratele „reduceri de schem�“ promise �n campania electoral� din 2004, s-a lansat sugestia ca municipalitatea s� cumpere societatea Neamt Transporter din vecin�tate, cu tot cu active. Spun c� motivatia a fost un pretext, deoarece a fost menit doar s� amorteasc� eventualele puseuri de exigent� din partea unor consilieri locali, pentru c� ceea ce s-a derulat ulterior demonstreaz� c� dedesubt colc�iau alte interese obscure. Prins� �n acest joc, pentru c� societatea nu putea fi v�ndut� tertilor, conducerea Neamt Transporter forteaz� un fals, produc�nd un Act aditional la Statutul prin care prevedea c� pachetul de actiuni putea fi v�ndut si tertilor, dar numai integral. Adic� cele 9.130 actiuni puteau fi v�ndute si unui tert, dar �n proportie de 100 %, nu fractionat. Spun c� s-a fortat un fals, pentru c� Actul aditional s-a vrut s� par� c� a fost votat de actionari �ntr-o Adunare general� extraordinar�, convocat� �n luna martie a.c. Ulterior, o parte dintre actionarii prezenti la adunarea respectiv� si-au manifestat surpriza cu privire la existenta Actului aditional, deoacere subiectul cu pricina nu f�cuse obiectul dezbaterii, aduc�ndu-se �n sustinere ca dovad� Ordinea de zi �n care nici nu se pomenea de asa ceva. �n aceste circumstante, conducerea SC Neamt Transporter SA forteaz� nota si organizeaz� o licitatie, care are loc peste o lun�, pe 28 aprilie a.c., �n care �si permite s� v�nd� �ntreg pachetul de actiuni, �n conditiile �n care nu exista un consens �ntre toti actionarii. La licitatia cu c�ntec si strigare s-a prezentat si reprezentantul Prim�riei Piatra Neamt, adjudec�ndu-si pachetul de 9.130 actiuni cu suma de31 miliarde lei. Oric�te demersuri am f�cut, prin inetermediul unor consilieri locali, nu am reusit s� intru �n posesia Hot�r�rii Consiliului Local care s� contin�:
- justificarea achizitiei respective;
- aprobarea deleg�rii Prim�riei de a cump�ra pachetul de actiuni �n contul Consiliului Local;
- aprobarea sumei de 31miliarde pentru plata achizitiei.
Dac� exist� aceste documente, acestea s�nt bine ascunse, neg�sindu-se nici pe site-ul Prim�riei. Surpriza mare apare ulterior, fiind bine asezonat� cu semne de �ntrebare c�nd, demar�ndu-se operatiunea de �ncheiere a contractelor de cesionare a celor 9.130 actiuni, cu fiecare dintre cei 30 de actionari, domnul Primar a fost obligat s� constate c� nu a intrat �n posesia �ntregului pachet. Astfel, Consiliul Local a trebuit s� accepte, prin Hot�r�rea nr. 172 din 25.05.2006, trecerea �n domeniul privat al municipiului Piatra Neamt doar a 96% din totalul actiunilor nominative, �n valoare de 29,72 miliarde lei, unul dintre actionari refuz�nd s�-si cesioneze pachetul de actiuni pentru a atrage atentia asupra gol�nelii practicate de conducerea societ�tii.
Cump�rat� pentru a fi lichidat�?
Practic, achizitia este ilegal� �n raport cu prevederile statutului Societ�tii Neamt Transporter, iar Consiliul Local se face vinovat pentru faptul c� nu a avut curiozitatea s� analizeze Statutul societ�tii si s� vad� �n ce conditii putea achizitiona �ntreg pachetul de actiuni. Interesul a fost mai mare dec�t curiozitatea. De la finele lunii mai, au avut loc mai multe actiuni pe marginea acestei afaceri, care dovedesc escaladarea cu premeditare a unor interese. Prin Hot�r�rea Consiliului Local nr. 173 din aceeasi zi, 25.05.2006, interesele acestuia �n AGA la SC Neamt Transporter SA s�nt reprezentate de 3 consilieri locali, prin care Elena H�rte care, �n dubla sa calitate de consilier local si consilier personal al Primarului, preia conducerea. Dup� 5 luni de zile, doamna dublu consilier Elena H�rte convoac� Adunarea General� a Actionarilor la SC Transporter SA pe data de 23.10.2006, unde hot�r�ste �n fort� dizolvarea si lichidarea societ�tii, f�r� a avea vreun mandat de principiu pentru aceasta din partea proprietarului majoritar pe care �l reprezenta, respectiv Consiliul Local. Cu aceeasi ocazie, este stabilit ca lichidator societatea Euroinsolv SRL, cu o retributie de 10.000 RON f�r� TVA. Hot�r�rea de dizolvare si lichidare nr. 28 din 23.10.2006 justific� decizia pe baza prevederilor art. 228 aliniatul 1, literele b) si c) din Legea 31/ 1990 privind societ�tile comerciale, coroborat cu prevederile art 10 aliniatul 1 din legea 302/ 2005 pentru modificarea si completarea Legii 31 din 1990. Cele trei prevederi, pe care personal le consider pretext pentru dizolvarea si lichidarea societ�tii, s�nt �n ordinea mentionat� urm�toarele:
1. Capitalul social al societ�tii este redus sub minimul legal.
2. Num�rul actionarilor este redus sub minimul legal, respectiv 5.
3. �ncep�nd cu 27 octombrie 2005, p�n� pe 27 octombrie 2006, conform Legii 302/ 2005 capitalul social al unei societ�ti pe actiuni trebuie majorat p�n� la cel putin echivalentul �n lei a 25.000 euro.
Concluzia, c� societatea Neamt-Transporter a fost cump�rat� de Consiliul Local, la sugestia Prim�riei, premeditat pentru a fi lichidat� se poate sustine cu usurint�. La data achizitiei, pe 28 aprilie a.c. Legea 302/ 2006 era �n vigoare si se stia c� pentru a o mentine �n functiune dup� termenul limit� legal, respectiv dup� 27 octombrie 2006, capitalul social de 2.500 euro trebuie majorat la 25.000 euro. Tot dup� 28 aprilie a.c., societatea r�m�n�nd doar cu doi actionari, unul cu 96% din actiuni si unul cu 4%, se stia c� mai era nevoie de asocierea cu �nc� 3 actionari pentru a mentine societatea �n functiune. Aceste lucruri nu s-au f�cut. �nainte de a decide �n AGA dizolvarea si lichidarea, pe motivele mai sus mentionate, reprezentantii Consiliului Local din aceast� AGA, �n frunte cu doamna Elena H�rte, trebuiau s� supun� dezbaterii Consiliului propunerile de majorare de capital si majorare a actionariatului. Dac� �n �ntelepciunea sa Consiliul Local ar fi considerat ca nefezabile propunerile respective, aceasta ar fi constituit mandatul reprezentantilor pentru dizolvarea si lichidarea societ�tii. Dar nici acest lucru nu s-a realizat, iar Consiliul Local nici nu a catadicsit s� manifeste vreo curiozitate �n leg�tur� cu nerespectarea procedurii. Simplu, simplist si f�r� complexe, Consiliul Local, prin Hot�r�rea nr. 372 din 26.10.2006 aprob� hot�r�rea AGA nr 28 din 23.10.2006 de dizolvare si lichidare a SC Neamt Transporter SA. Taman la tanc, deoarece a doua zi, pe 27.10.2006, se �mplinea termenul limit� pentru majorarea de capital si, dac� �si intra legea �n drepturi, se pierdea controlul asupra lichid�rii. De ce toat� aceast� tevatur�, nici un consilier local nu d� semne c� ar sti. Iar cine stie nu d� semne c� ar avea interesul sau curajul s-o spun�. Culmea ironiei este c�, zilele acestea, s-a aprobat �n Parlament si merge la promulgare o lege de modificare a Legii 31/ 1990 care, printre multe altele, stipuleaz� c� num�rul actionarilor la o societate pe actiuni nu poate fi mai mic de doi. �n orice caz, procedura de dizolvare si lichidare, �n afar� c� este costisitoare, este si de lung� durat�, timp �n care o s� avem suficiente ocazii s� afl�m ce se �nv�rte prin subsolurile afacerii, care a costat aproape 30 miliarde lei. Multe dintre cele semnalate puteau fi blocate prin contestatiile unora dintre actionari. Lehamitea unor actionari ai SC Neamt Transporter SA de a mai solicita interventia instantelor, �n cazul unor derapaje de la lege, nu poate constitui o scuz� sau un imbold pentru Consiliul Local dispus s� continue astfel de afaceri, oric�t de mult s-ar dori ca acestea s� fie percepute ca fiind realizate cu pricepere si onestitate.
|