Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2006
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 16 Noiembrie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Satisfactiile unui succes asteptat de (prea) mult� vreme

Asa cum am semnalat nu demult, la cea de a XVIII-a editie a Festivalului National de Comedie de la Galati, care s-a desf�surat �ntre 16 si 25 octombrie 2006, spectacolul cu piesa „Volpone“ de Ben Jonson, �n regia Louisei D�nceanu, prezentat de un colectiv artistic al Teatrului Tineretului din Piatra Neamt, a obtinut - conform deliber�rii competente a unui juriu format din Dorel Visan, Mircea Cornisteanu, Florina Cercel, Elisabeta Pop si Dominique Fataccioli - Premiul pentru cel mai bun spectacol, iar actrita Adina Suciu - Premiul pentru cea mai bun� interpretare a unui rol secundar, cu rolul Lady Politik, din acelasi spectacol.

Si �n teatru, toamna se num�r� bobocii

Protagonistul spectacolului, actorul Tudor T�b�caru, asemenea colegilor s�i, este foarte �nc�ntat de recunoasterea valorii teatrale a productiei �n cadrul unui festival national unde, din p�cate, n-au mai fost de mult: „S�-l scoti �n lume �nseamn� s�-l duci la festivaluri, �n competitii de amploare. Acest spectacol avea dreptul de a fi scos �n lume. Este un spectacol bun din toate punctele de vedere: ca text, ca dramaturgie, ca viziune regizoral�, ca interpretare. Toate personajele se v�d, s�nt bine creionate. S�nt elementele unui puzzle care, compus corect, arat� un tablou veridic. S�nt foarte bucuros c� �n sf�rsit, dup� multi ani, am luat si noi un premiu. Sigur c� ne-am fi dorit mai mult. Nu la Galati, unde nu se putea mai mult de at�t, dar, repet, calit�tile acestui spectacol care se joac� bine de vreo doi ani, ar fi justificat si alte particip�ri la manifest�ri teatrale nationale si, de ce nu, si �ncununarea lui cu mai multe premii. Nu m� consier nedrept�tit pentru c� la Galati nu am mai luat si alte premii. Nici m�car nu am v�zut ce s-a mai prezentat �n festival. Se spune c� toamna se num�r� bobocii si eu m� bucur c� �n aceast� toamn� lung� si frumoas� avem ce num�ra. Ca s� iei dou� premii cu un singur spectacol la un festival national, cred eu c� este foarte bine. Apoi, realizarea, �n prip� oarecum, a unui festival pietrean care s� se caracterizeze printr-o concentrare dens� a unora din cele mai bune productii teatrale de la nivel national este, de asemenea, un prilej de satisfactie“.
�n calitate de reporter, m� bucur c� interlocutorii mei, protagonisti ai spectacolului premiat, s�nt �nversunati a aduce omagiul cuvenit regizoarei Louise D�nceanu care, stim cu totii, a realizat o viziune coerent�, valoroas�, echilibrat�, plastic� si ingenioas� asupra unui text care, fie vorba �ntre noi, �ntr-o perioad� marcat� de spiritul marelui Will, a fost uneori controversat si, pe nedrept, uitat.

Perenitatea moravurilor

Textul lui Ben Jonson este rezultatul unor c�ut�ri ale unei epoci caracterizate prin ceea ce am putea numi anarhie progresist�. Un fenomen complex, clocotitor, amalgamat, divers, uneori contradictoriu, alteori paradoxal, dar, �n sf�rsit, dezinhibat.
Cu o solid� cultur� clasic� ale c�rei r�d�cini dramaturgice se reg�sesc �n dramele lui Seneca si �n comediile lui Plaut, cu mostenirea proasp�t� a precursorilor shakespeare-ieni - unde spiritul livresc si rafinat al lui John Lyly, partizanul euphuismului, se �mbinau cu tr�s�turile baroce sugerate de Thomas Kyd sau cu universul r�zvr�tit al lui Christopher Marlowe - contemporan cu Shakespeare, Lope de Vega si Tirso de Molina, Ben Jonson a avut un destin controversat si �ntruc�tva nedrept.
„Volpone or the Fox“ se naste odat� cu Corneille si „Macbeth“ �ntr-o perioad� a acumul�rii primitive de capital care, �ntocmai ca �n Rom�nia de ast�zi, a dezv�luit cu cinism un �ntreg arsenal al lipsei de scrupule si al imoralit�tii civice.
Plas�ndu-si actiunea �ntr-o Venetie a comertului si a banului, Ben Jonson reuseste s� reliefeze cu pregnant� datele fundamentale ale avaritiei si cupidit�tii, ale relatiilor bazate pe minciun�, interes, l�comie feroce si pl�cere a �ntrup�rii r�ului.

C�te ceva despre regie...

Eliberat� de grija unui story stufos sau amalgamat, regizoarea a putut s�-si concentreze �ntreaga atentie �n teritoriul viziunii spectaculare. N�scut�, cultivat� si format� �n atmosfera teatrului, Louise D�nceanu cunoaste bine psihologia spectatorului si este adepta unei regii de factur� clasic� adaptat� la cerintele moderne de perceptie. Miscarea actorilor este precis�, exact�, elocvent�, pe trasee bine delimitate, f�r� ca prin aceasta s� le fie �n vreun fel �ngr�dit� personalitatea sau libertatea de expresie.
F�r� a abuza de inserturi contemporane sau circumstantiale, atunci c�nd o face totusi, acestea dau bine, cad firesc si, evident, st�rnesc reactii comice de bun� calitate.
Dilatarea spatiului de reprezentare dincolo de nivelul scenei, intersectarea planurilor de joc, integrarea elementelor specifice procedeului „teatru �n teatru“ sau introducerea elementelor teatrului popular contribuie, de asemenea, la crearea unei st�ri de spirit dinamice, surprinz�toare si elocvente prin plasticitate.
Economia de mijloace se vede cu pregnant� si �n structura parcimonioas� a scenografiei g�ndite si concepute de Florilena Popescu, unde functionalitatea este dus� la extrem, f�r� a �mpieta �n vreun fel asupra calit�tii spectacolului.

... c�te ceva despre actori

Despre fiecare din personajele acestui spectacol si despre modul cum au fost transfigurate �n postura scenic�, notam c�ndva:
Tudor T�b�caru (Volpone) se vede bine, este �ndr�gostit de rol. Uneori at�t de �ndr�gostit, �nc�t risc� s�-l fac� pe Volpone simpatic. Dar, se poate constata cu usurint�, un actor de talia lui se simte, cum s-ar spune, „�n apele teritoriale“ �ntr-un asemenea rol.
Cuplul cu Victor Giurescu (Mosca) e fericit construit pentru c�, de la structura somatic� la cea atitudinal�, exist� anumite afinit�ti care, �n acest spectacol, s�nt strict necesare. Mosca este creatia lui Volpone, copia lui, capodopera insidiozit�tii si pervertirii.
Daniel Besleag� (Voltore) deseneaz� cu har profilul avocatului nes�tios. Ticurile breslei, gestica si peroratia gongoric� si g�unoas�, patosul gratuit si vehementa nemotivat�, au elocvent� si umor.
Cezar Antal (Corbaccio) face un savuros rol de compozitie, chiar dac�, pe alocuri, supraliciteaz� caricaturizarea unui b�tr�n senil pe tot teritoriul de dincolo de bani si avere.
Opulent si perfid, �ntr-o prim� faz�, �nduios�tor prin nemernicie si josnicie �ntr-o alta, Florin Mircea Jr. (Corvino) este tipul negustorului grobian pentru care „banul scuz� mijloacele“.
Dan Grigoras (Bonario), fiul lui Corbaccio si Ecaterina H�tu (Celia), sotia lui Corvino, victime ale josnicei comuniuni de interese, reactioneaz� pertinent; cel dint�i biruindu-si ne�ntemeiatele complexe, cea de a doua exers�nd o postur� tipologic� a femeii captive.
Si pentru c� vorbim de cupluri, trebuie neap�rat s� mention�m prestatiile remarcabile ale lui Cosmin Maxim (Sir Politick Ar-Fi), �nlocuit �ntre timp de Cezar Antal, si Dragos Ionescu (Peregrine).
Nu at�t surprinz�toare (am mai v�zut ceva si �n „Avarul“), c�t asteptat� si cuvenit� a fost evolutia Adinei Suciu (Lady Politick Ar-Fi), animat� si pus� �n valoare prin excesul de verv�, locvacitate si mobilitate.
Justitia, �ntruchipat� �n chip siamez de Lucretia Mandric si Gina Gulai, este schioap�, trebuie uns�, aude greu, vede prost, si - precum cu am�r�ciune se poate constata - se las�, �n cele din urm�, sedus� de ideile neargumentate ale lui Voltore.
De altfel, at�t Lucretia Mandric, c�t si Gina Gulai, �mpreun� cu Loredana Grigoriu, �ntruchipeaz� pertinent si pomenitele „moshitto“.

Aspiratii �ndrept�tite

Victor Giurescu nu recunoaste nici un model �n interpretare si nici m�car nu se arat� impresionat de creatia lui Depardieu invocat� �n treac�t ca un posibil model de abordare: „Era transpus clasic si foarte lung. Se baza mai mult pe brandul protagonistului. M� bucur foarte mult pentru succesul acestui spectacol, pentru c� noi, actorii, am tinut foarte mult la el. Am crezut �n acest spectacol si �n regizoare. Din p�cate, Louise nu se bucur� de toat� atentia care i s-ar cuveni �n viata teatral� bucurestean�. Acolo, exist� uneori pretentii si vanit�ti neacoperite. Dup� p�rerea mea, «Volpone» este cel mai bun spectacol al nostru din ultimii opt ani si este mare p�cat c� nu a fost scos mai mult �n lume. De la «Usa �nchis�» si «Romantiosii». De altfel, cel de al doilea a luat si el un premiu, tot la Galati, acordat cuplului Tudor T�b�caru - Ovidiu Crisan. Evident c� fiecare dintre noi �si doreste un premiu. �n viata teatral� asta conteaz� enorm. Dar poate c� cel mai mult m� bucur pentru Adina, pentru c� merita acest premiu, cu at�t mai mult cu c�t nimeni nu a crezut �n ea. S-a investit enorm �n alte persoane care nu au dat satisfactie“.
Dup� un sir de roluri tatonate, �n „Volpone“, Adina Suciu a luat lucrurile �n serios. At�t de �n serios �nc�t, dup� un adev�rat insert de recital dramatic dominat de verv�, umor, mobilitate si savoare, st�rneste aplauze la ramp�: „Cred c� acest premiu a venit la momentul potrivit. Vreau s� subliniez faptul c� toti colegii mei din echipa spectacolului m-au sustinut. �n mod special interpretii rolurilor principale care, contrar obisnuintelor din teatru, au fost al�turi de mine c�ut�nd s� potenteze efectele. Am avut o mare libertate de miscare �n spatiul acestui rol, n-am simtit nici o aversiune ci, din contr�, un mare atasament sufletesc si profesional care se simte. Pentru acest lucru, le multumesc din inim�!“.
Mai �n glum�, mai �n serios, Adina Suciu consider�, pe bun� dreptate, c� aceast� recunoastere �i d� dreptul de a aspira si la roluri mai consistente si - de ce nu? - titulare.

Dincolo de toate acestea, dublul succes al spectacolului pietrean pe scena Festivalului National de la Galati este o bucurie �mp�rt�sit�, nu ne �ndoim, de toti beneficiarii actului artistic propus de institutia teatral� pietrean�, hot�r�t� s� revin� c�t mai grabnic �n teritoriul privilegiat al vietii teatrale de �nalt� calitate. Nu ne r�m�ne dec�t s� le ur�m succes!

Articol afisat de 2284 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective