Cvartetul Gaudeamus, regal �n Sala Tapiseriilor
Miercuri seara, �n Sala Tapiseriilor de la Muzeul de Art� din Piatra Neamt, �n cadrul Stagiunii muzicale pietrene, a avut loc un recital cameral sustinut de Cvartetul „Gaudeamus“ al Filarmonicii de Stat „Gheorghe Dima“ din Brasov.
�nfiintat� �n anul 1987 sub �ndrumarea competent� a maestrului Dan Prelipcean, membru al binecunoscutului cvartet „Voces“, formatia cameral� brasovean�, format� din solisti concertisti ai filarmonicii brasovene - Lucia Neagoe, Raluca Irimie, Leona Varcarichi si Sebastian V�rtosu - a dob�ndit un binemeritat loc �n r�ndul formatiilor de gen. Bucur�ndu-se de �ndrumarea unor mari muzicieni care au sesizat calitatea interpret�rii, membrii cvartetului au sustinut numeroase concerte si recitaluri at�t �n tar� c�t si pe podiumurile din Austria, Belgia, Franta, Germania, Marea Britanie, Italia, Japonia, Rusia, Slovacia, Spania, Turcia, Ungaria, Polonia, Croatia, Olanda, Elvetia.
Cvartetul „Gaudeamus“ are si un bogat palmares competitional, fiind distins cu Premiul special al juriului la Concursul International de Cvartete de coarde „Mozart“, de la Salzburg, Premiul al doilea la Concursul International de muzic� de camer� „Vincenzo Bellini“ de la Caltanisseta-Italia, Marele Premiu al Concursului International de Muzic� de camer� „Rovere d'Oro“ de la San Bartolomeo al Mare-Italia si a cucerit toate premiile �nt�i la competitiile specializate din Rom�nia.
Cele peste o sut� de lucr�ri din repertoriu si numeroasele �nregistr�ri Radio si Televiziune, din Rom�nia, Italia si Rusia, completeaz� bogata si onoranta carte de vizit� a unei formatii camerale de autentic� tinut� artistic�.
�n cadrul concertului de la Piatra Neamt, Cvartetul „Gaudeamus“ a propus numerosului public prezent �ntr-o sal� rece, str�juit� de calorifere jinduind dup� apa fierbine, un program �n care au figurat: Cvartetul de coarde �n do minor op. 18 nr. 4 si Cvartetul de coarde �n la minor op. 132 de Ludwig van Beethoven.
Cele sase cvartete din ciclul op. 18, �ncepute prin 1798, pot fi considerate replici ale cvartetelor mozartiene dedicate �n 1785 lui Joseph Haydn. Cvartetul �n do minor este unul dintre cele mai populare lucr�ri camerale beethoveniene, fiind dominat de transpunerea muzical� a ideilor curentului „Sturm und Drang“ si de pregnanta dimensiunilor romantismului lui Goethe, reliefate �n adev�rata mod� a timpului declansat� de „Suferintele t�n�rului Werther“.
Al�turi de opusul 130, cvartetul �n la minor op. 132 reprezint� �ncununarea unui efort suprem de des�v�rsire a genului cameral �n creatia beethovenian�. Dep�sirea durerii, a marilor zbuciume omenesti si a conflictelor sufletesti, trecerea �ntr-o zon� superioar� de �ntelegere a sensurilor vietii, fac din aceast� lucrare elaborat�, un teritoriu al expresiei des�v�rsite, de o �nalt� abstractiune si un continut filosofic de suprem rafinament. Cea mai edificatoare expresie a des�v�rsirii formelor de traditie, superb �mbinate cu modalit�tile renascentist-baroce de tratare, o constituie partea a treia, care st� sub titlul: „Heiliger Dankgesang eines Genesenden an die Gottheit, in der lyrischen Tonart“ (Od� de multumire a unui convalescent c�tre Dumnezeire, scris� �n mod lidic“).
De bun� seam� c� abordarea unor asemenea capodopere beethoveniene presupune si pietate, dar si profesionalism din partea interpretilor. Cvartetul „Gaudeamus“, �n al c�rui repertoriu se �nscrie si o integral� a cvartetelor titanului de la Bonn, a demonstrat c� este o formatie care �si poate permite s� transfigureze sonor partituri geniale. O bun� sonoritate a ansamblului, o coordonare logic� si f�r� cusur, o judicioas� subliniere a discursului solistic, o tehnic� instrumental� bine �nsusit�, o dinamic� apt� s� pun� �n evident� esentialul expresiv al lucr�rii si liniile de fort�, s�nt numai c�teva dintre atu-urile unei formatii camerale valoroase si, de ce nu?, reprezentative pentru fenomenul muzical contemporan. Bravo!
|