Festivalul de Teatru Piatra Neamt - Editia a XXI-a. Timpul istoric si ipocrizia lingvistic�
• o distributie de valorosi actori ai Teatrului „Odeon“ �ntr-un straniu si frumos spectacol semnat de Radu Afrim: „joi. megaJoi“ de Katalin Thuroczy Ceasul
Taburete banale pe care le poti g�si �n orice gospod�rie, scaune tapitate cu sp�tar si netapitate din lemn arcuit, fotolii de plastic al�turi de un fost adev�rat fotoliu, desfundat si ros de molii, mese din epoci cu gusturi diferite, de la cea ordinar�, de buc�t�rie t�r�nesc-proletar� la cea cu pretentii de stil consacrat, un frigider din epoca �n care �l obtineai pe list� de �nscrieri, musama proasp�t� si nou�, dar banal� ca orice musama, tac�muri desperecheate, pahare din foste garnituri de cristal al�turi de cele de unic� �ntrebuintare, borcane de mustar si oal� sm�ltuit�, bibelouri ecvestre, o mult r�vnit� pung� de plastic ce poate fi sp�lat� si, �n sf�rsit, al�turi de prototipul l�mpii lui Ilici, o galerie de candelabre baroc-sinistre, din alam�, care suplinesc ferestrele, destr�m�nd galben �ntunericul tihnei morm�ntale a cavoului domestic - curios, nici un ceas nu at�rn� si, prin urmare nu tic�ie, nic�ieri.
Un conclav c�nd �nduios�tor, c�nd straniu, c�nd grotesc, c�nd pitoresc, c�nd abulic, c�nd senil, c�nd atemporal, c�nd senzorial, c�nd demn de mil�, c�nd c�t de c�t respectabil, c�nd cinic, c�nd plin de umor involuntar, c�nd spiritual, c�nd strepezit si tern, c�nd domestic, c�nd voluptuos ridicol, c�nd penibil, c�nd sublim, c�nd �n multe alte feluri, un meniu bine stabilit, �ntre sup� de g�in� (cu piper, cu piper, cu piper!), t�itei cu varz�, r�cituri si caltabos, amintiri, nostalgii, spaime, ticuri, obsesii, inertie, lasitate, gratuit�ti, stupiditate, platitudine, ramolisment, jocuri de societate, de-a v-ati ascunselea, sedinte de spiritism si farse sinistre gen „te va atinge cu aripa“, flirturi nefinalizate, apologii ale masculinit�tii, pregnante descrieri ale tipologiilor virile unanim acceptate si chiar - �n spiritul melodiei preferate - coituri �ndoielnice consumate jalnic undeva prin unghere, conflicte nerezolvate �ntre generatii, contagiuni, un t�n�r preg�tindu-se asiduu pentru b�tr�nete si pentru primul cupon de pensie, o demn� fost� pionier�, dezam�git� de t�cerea prelung� din juru-i, cresc�ndu-si copilul din ajutorul de somaj si, posibil, din lectiile de �nviorare colectiv� la locul de munc�, o femeie modern�, client� fidel� a magazinelor „second-hands“ astept�nd binefacerile primului divort, ceremonialul jalnic al supei din oala sm�ltuit�, prin plasa scaunului, ca la spovedanie, cineva �si m�rturiseste o pornire cleptoman� �n timp ce, �n lipsa lui Fifi, pierdut din les�, altcineva �si exercit�, �n virtutea unei obsesii, critica asidu� a politichiei contemporane, a dezinteresului pentru soarta t�rii si a celor care nu stiu ce �nseamn� Trianonul, o demonstratie demn�, aristocratic�, asupra confortului placid al ultimului grad de senilitate, discursuri conjuncturale despre proteze, boli cardiovasculare, m�rime, greutate, „futanti“ si alte creaturi, reale sau �nchipuite.
S-au adaptat perpetuu prin lips� de reactii si preocupati de supravietuire, au trecut prin vremuri neatinsi dec�t de urmele timpului, �ntr-o lume �nchis� �n ea �ns�si, care poate fi, la r�ndu-i, (cu toate c� noi stim adev�rul), tot at�t de real� si tot at�t de �nchipuit�. O lume semnat� Radu Afrim.
|