Festivalul de Teatru Piatra Neamt - Editia a XXI-a. MINUNILE DIN SIFONIER
• Compania „Fantasio“ a Teatrului National Constanta a oferit un spectacol de o acuratete remarcabil� • directorul Companiei, Mirela Pan�, a fost extrem de �nc�ntat� de participarea la festivalul pietrean • Teatrul „Pi Buni“, �n festival • Cei care nu au fost prezenti, luni seara, �n sala de spectacole a Teatrului Tineretului din Piatra Neamt au toate motivele s� regrete. Reprezentatia de teatru-dans „Dulceamar“, oferit� de Compania „Fantasio“ a Teatrului National din Constanta si conceput� de regizoarea si coregrafa ungar� Yvette Bozsik, a fost una dintre cele mai bine v�zute p�n� acum.
Am mai v�zut ceva asem�n�tor �n spectacolele Teatrului „Masca“ din Bucu-resti, prezent la Festivalul de Teatru pietrean �n dou� r�nduri, cu „Intrusa“ si „Oglinda“. Dar, dac� �n cazul teatrului condus de Mihai M�laimare conceptia pornea de la faptul dramatic transpus si tradus �n miscare, �n cazul companiei const�ntene, aceasta este intrinsec�. Un spectacol de o acuratete remarcabil�, cu linia coregrafic� precis si minutios desenat�, coerent si inteligent decupat� �n secvente legate ingenios, cu un suport sonor impecabil, folosit ca play-back, cu actori-balerini rigurosi si cu o expresie corporal� extrem de elocvent�.
O scenografie extrem de functional� si simpl�, schit�nd un interior domestic - din care nu puteau s� lipseasc� patul, sifonierul plin cu minuni si c�teva supradimensionate obiecte intime - coplesit de un cer albastru �mpresurat de nori alburii. Iz pregnant de epoc� interbelic�, stil patinat de cabaret de epoc�, sarje elaborate si de mare efect. Pertinent� a expresiei coregrafice, f�r� su-pralicit�ri, f�r� �ngros�ri menite s� obtin� efecte ieftine, descompuneri ale dansurilor de gen, voluptate reticent�, unitate conceptual�. Toate acestea conferind spectacolului o plasticitate de un mare rafinament artistic.
Cea de a doua parte a inedi-tului spectacol este, �n primul r�nd, un recital al protagonistei. Pentru c� Beatrice Rancea monteaz� la aceast� or� un spectacol la New York, rolul clovnului a fost preluat de o alt� profesionist� a genului din Budapesta, Ana Halas Hadziahmetovic. Recitalul dirijoral pe partitura lui Ceaikovski orchestreaz� subtil virtutile fiec�ruia dintre personaje, transfigurate �n membri ai unei orchestre simfonice. Ineditele si indiscretele vizualiz�ri ale mecanismului actului scenic prin r�sturnarea sau relocalizarea unghiului de perceptie, exersate �n mai multe r�nduri �n reprezentatie, s�nt de o noutate si o originalitate frapant�. Suita de scena dinamice si ingenioase ale primei p�rti, contrapunctate de lirismul si poetica celei de a doua creeaz� un echilibru conceptual de invidiat.
|