Potop de nereguli la agentiile de turism si imobiliare
Agentiile de turism si cele imobiliare din Neamt nu au �ncheiat contracte timesharing, care sa le dea drept de utilizare pe durata limitata a unor bunuri imobiliare. Aceasta a fost concluzia unui control efectuat, recent, de catre inspectorii Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Neamt, care neput�nd verifica modul �n care s�nt respectate prevederile legale privind protectia celor care beneficiaza de astfel de contracte, au verificat celelalte aspecte ale activitatii acestor institutii.
Astfel, au fost controlate 5 agentii de turism si 15 imobiliare. La trei dintre agentiile de turism verificate au fost constatate abateri �n ceea ce priveste modalitatea de informare a consumatorului asupra pachetului de servicii oferit. Singurele informatii oferite clientilor se rezumau la cele cu caracter general, incluse �n pliante. Nu se faceau referiri la regimul pasapoartelor si al vizelor, precum si al asigurarilor de sanatate necesare pentru calatorie, posibilitati de �ncheiere a unor asigurari facultative pentru asistenta �n caz de boala, accidente pe durata pentru care se presteaza oferta turistica. Pe de alta parte, unele contracte de comercializare a pachetelor de servicii utilizate nu contineau informatii �n pri-vinta modului �n care se pot face reclamatii de catre turisti, iar acestia pot fi despagubiti pentru nerespectarea clauzelor. Nu erau indicate si situatiile obiective care ar putea cauza renuntarea la contract, fara a se percepe penalitati.
�n consecinta, cele trei agentii de turism au primit amenzi �n valoare totala de 7 milioane de lei si termene de remediere.
La cele 15 agentii imobiliare verificate de catre inspectorii OJPC Neamt, controalele au scos la iveala ca, �n privinta serviciilor prestate, desi se cere prezentarea explicita a tarifelor practicate, nu erau indicate dec�t informatii privind comisionul perceput, care �n toate cazurile este „2%, negociabil“, ofe-rindu-se consultanta imobiliara gratuita. S-a mai constat ca nici una dintre agentiile imobiliare nu prezenta costurile pe care trebuie sa le suporte consumatorii pentru obtinerea documentatiei. �n toate cazurile, nu era indicat cursul de schimb valutar de referinta utilizat la ope-ratiunile de schimb, cu at�t mai mult cu c�t pretul imobilului si comisionul erau �nscrise �n valuta, euro sau dolari, iar documentul fiscal emis pentru suma �ncasata - �n RON. Din analizarea tipurilor de contracte utilizate, a mai reiesit ca singura clauza care putea fi negociata era cea privind pretul si comisionul, restul neput�nd suporta nici o modificare. �n aceste conditii, consumatorul era obligat sa suporte penalitati si daune �n situatia �n care se razg�ndea asupra efectuarii tranzactiei, daca nu se prezenta la termen la biroul notarial, ori daca nu respecta termenul de plata. �n schimb, pentru agentia imobiliara nu era �nscrisa nici o clauza referitoare la penalitatile sau despagubirile pe care trebuia sa le suporte �n cazul �n care tranzactia nu a putut avea loc sau nu corespundea cu datele initiale ale contractului. La nivelul agentiilor imobiliare nu era �nfiintat un sistem de evidenta a reclamatiilor. Nici un contract dintre cele analizate nu garanta confidentialitatea date-lor si informatiilor prezentate pentru efectuarea tranzactiei. Urmare a abaterilor constatate, au fost aplicate 15 amenzi, �n valoare totala de 60 de milioane de lei.
|