Descentralizarea �nv���m�ntului, �n aten�ia cancelariilor
• �n toate colectivele didactice s-a realizat dezbaterea „Strategiei Ministerului Educa�iei �i Cercet�rii privitoare la Descentralizarea �nv���m�ntului preuniversitar“ • aceasta se va realiza, etapizat, �n perioada 2005-2007 • Proiectul „Strategiei de descentralizare a �nv���m�ntului preuniversitar“ se afl�, �n cursul acestei s�pt�m�ni, �n dezbaterea colectivelor didactice din unit��ile de �nv���m�nt roma�cane, de la �nv���m�ntul preprimar la cel liceal. La organizarea acestor dezbateri au fost invita�i s� participe reprezentan�ii autorit��ilor locale, liderii de sindicat, p�rin�i ai copiilor, precum �i personalul didactic. „Proiectul de descentralizare a �nv���m�ntului, pe care noi l-am supus dezbaterii factorilor educa�ionali responsabili, din unitatea noastr�, a adus mai �nt�i clarific�ri conceptuale, privind crearea unui sistem de �nv���m�nt administrat �i finan�at conform rigorilor europene. Participan�ii la dezbateri au apreciat c� principalul factor de decizie �n domeniul �nv���m�ntului va r�m�ne �coala“, a declarat educatoarea Margareta Stoica, director al Gr�dini�ei cu Program Prelungit „Episcop Melchisedec �tef�nescu“. La dezbaterea amintit� au fost trecute �n revist� domeniile: Curriculum, planurile de �nv���m�nt, programele �colare �i manualele, evaluarea �i certificarea rezultatelor �colare, re�eaua �colar� �i fluxurile de elevi, restructurarea unit��ilor de �nv���m�nt, prin crearea holdingurilor �colare. Cel mai important lucru �n procesul de descentralizare a �nv���m�ntului ar urma s� se refere la administrarea bugetului de c�tre fiecare unitate �n parte. �n dezbaterile aminte s-a f�cut propunerea ca directorul unit��ii de �nv���m�nt s� fie �i pre�edintele Consiliului de Administra�ie (CA), iar �edin�ele acestui organism s� fie prezidate, prin rota�ie, de membrii acestui organism colectiv de conducere. �n toate unit��ile �n care s-a dezb�tut acest proiect s-a apreciat oportun ca, la capitolul resurse umane, capacitatea de decizie �i autonomia privind aceast� politic� s� revin� conducerii �colii, singura care s� poat� face eliberarea din func�ie, evaluarea personalului didactic. S-a mai apreciat c� rezultatul procesului de descentralizare va consta �n eficientizarea activit��ii institu�iilor educa�ionale, democratizarea sistemului educa�ional, asigurarea transparen�ei �n luarea deciziilor, asigurarea echit��ii �n finan�area unit��ilor �colare, cre�terea relevan�ei ofertei de servicii educa�ionale, stimularea inova�iei �i responsabilit��ii publice la nivelul cadrelor didactice al managerilor �i al elevilor. �n toate aceste dezbateri au fost dezb�tute �i principiile procesului de descentralizare, care vizeaz� r�spunderea public�, autonomia institu�ional�, apropierea centrului de decizie de locul actului educa�iei, transparen�a actului decizional, valorificarea resurselor umane, subsidiaritatea, diversitatea cultural� �i etnic�, precum �i etapizarea aplic�rii proiectului p�n� �n 2007.
|