Preotii si Securitatea
Reprezentantii principalelor culte religioase din Roman, indiferent de v�rsta, au fiecare c�te o „poveste“ legata de refuzul de a colabora cu Securitatea, �n vremea regimului comunist. De departe cea mai interesanta ram�ne aceea a preotulului protopop, Florin Tuscanu, �n biblioteca caruia, la loc de mare cinste, sta lucrarea „Preoti ortodocsi �n �nchisorile comuniste“, de Vasile Manea, un fel de „carte de capat�i“. La terminarea Facultatii de Teologie, Florin Tuscanu a primit repartitie �n judetul Vaslui, la Parohia Delesti, o localitate micuta, cu doar 150 de credinciosi. „Am auzit de la preotii mai �n v�rsta povestea cu racolatul clerului de catre Securitate, �n vederea culegerii de informatii despre intelectualitatea satului: despre doctori, profesori. Preotul, locuind acolo, �n mijlocul oamenilor, putea furniza tot felul de informatii. Desi �ntr-un an, c�t mi-am desfasurat activitatea �n micutul sat vasluian, n-am fost niciodata vizitat de Securitate, am trait cu frica, pentru ca ma simteam vizat. Acest lucru m-a mirat foarte tare pentru ca eu eram fiu de detinut politic. Tatal meu, Aurel Tuscanu, �n 1956, a fost condamnat la 20 de ani �nchisoare si munca silnica. Formula era cea «clasica», de «uneltire �mpotriva societatii socialiste», tata fiind declarat «dusman al regimului». Aceasta «crima» mi-a adus mari necazuri at�t timp c�t am urmat seminarul, dar si ulterior. Traind «pe viu» drama aceasta, m-am adresat Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) cu o cerere prin care doream sa studiez dosarul meu, lucru care mi-a fost, deja, aprobat. De altfel, s�nt singurul preot romascan, legitimat de Episcopia Romanului, tocmai din aceste considerente, de a studia dosarele preotilor ortodocsi din Episcopia Romanului, condamnati la ani grei de temnita“, a declarat Florin Tuscanu. Acesta a spus ca �n Eparhia Romanului au existat 14 preoti condamnati la ani grei de temnita, printre acestia numar�ndu-se Ioan Pavaluta, tatal doctorului Aurelian Pavaluta, care de altfel a si murit dupa gratii, la Botosani, sau Episcopul Lucian Triteanu, „pus �n retragere“ pe 10 septembrie 1947. Preotul protopop Florin Tuscanu ram�ne, �nsa, la convingerea ca exista o veritabila campanie de denigrare a bisericii, singura institutie credibila �n fata oamenilor. „Nu stiu de ce s-a pornit o astfel de campanie furibunda �mpotriva clerului, de vreme ce din toate paturile sociale, din fel de fel de ratiuni, au fost recrutati informatori ai Securitatii. La sedintele de la Protopopiat participau si asa-zisii reprezentanti ai Departamentului Cultelor, din Minister“, a mai spus preotul Florin Tuscanu. Nici anii studentiei n-au fost fost prea linistiti pentru acesta, din cauza faptului ca vizitele la Ierusalim ale studentilor de la Teologie erau �ndeaproape supravegheate de Securitate, din motive lesne de �nteles.
Un subiect „delicat“, evitat de reprezentantii cultelor
Preotul Adrian Faraoani, de la cea mai mare parohie romano-catolica din zona Moldovei, aceea din Sabaoani, avea �n 1989 doar 11 ani. „Astfel de informatii nu pot fi obtinute dec�t de la parintele paroh. Eu nu s�nt abilitat sa vorbesc despre aceste lucruri. Eram foarte mic. Aveam doar 11 ani, pe vremea comunistilor. Nu stiu prea multe si de altfel mi-ar trebui aprobarea acestuia sa pot da astfel de relatii“, a spus preotul Adrian Faraoani.
Profesorul Iancu Wexler, presedinte al Comunitatii Evreiesti din Roman, a spus ca telefoanele sefilor evreilor erau ascultate de Securitate. „Acum se spune despre rabin ca a fost informatorul Securitatii. Evident ca este o mare eroare. Rabinul era trimisul Romaniei �n strainatate, atunci c�nd tara noastra avea nevoie de Clauza Natiunii Celei mai Favorizate. �n acest context, sigur ca Securitatea era interesata de tot ceea ce se �nt�mpla la nivelul comunitatilor din Romania. Telefoanele noastre erau ascultate, corespondenta din Israel era violata. Cunosc un romascan, membru al Comunitatii Evreiesti, care a fost chemat la Securitate pentru a fi atentionat �n ceea ce priveste comportamentul fata de straini. De altfel, eu, din momentul �n care am preluat sefia Comunitatii Evreiesti din Roman, �n 1986, eram obligat sa tin o evidenta stricta a fiecarui strain care intra �n casele celor 30 de membri ai comunitatii, unde merge, cu cine se �nt�lneste, ce vorbeste etc. �mi amintesc ca, prin 1987, am fost chemat la Securitate sa dau relatii despre cele 30 de familii de evrei care traiau �n Roman. Era un ofiter, pe care cu toata eleganta «l-as trimite la origini», pentru ca mi-a creat multe neplaceri. �n momentul �n care venea la Roman rabinul, cu prilejul diverselor sarbatori ale Cultului Mozaic, avea pretentia sa-mi supervizeze cuv�ntarea. Niciodata nu am crezut ca este cazul sa dau telefon la Securitate atunci c�nd soseau aceste delegatii de la Bucuresti. Din fericire, se depasise perioada anilor ‘50, c�nd erau arestati si haituiti reprezentantii evreilor. Stiu povesti concrete despre acele vremuri, �n care conationalii nostri au fost hartuiti de Securitate din diverse motive, mai ales sub pretextul ca au avut aur“, a declarat Iancu Wexler.
Si doctorul Filip Panait, aflat la a treia generatie de adventisti, a avut de suferit, �n vremea studentiei, motivat de convingerile sale neoprotestante si de deschiderea pe care a manifestat-o, �nca din liceu, fata de valorile Occidentului. „�n opinia mea, capii Bisericii Adventiste de Ziua a Saptea au fost folositi de catre Securitate pentru a se ocupa de diaspora adventista. Numai asa puteau sa-si creeze o imagine pozitiva �n Occident. Din informatiile mele, unul din presedintii Bisericii Adventiste din Romania a fost ofiter cu rang �nalt �n Securitate, posibil general. Spun acest lucru �n cunostinta de cauza. La �nmorm�ntarea lui, sora mamei mele, Dalila Marinescu, mi-a povestit ca a venit un general, cu o pernuta pe care era purtata o stea de general“, a declarat Filip Panait. Acesta a solicitat dosarul sau de la CNSAS si a primit raspuns ca �i va fi pus la dispozitie �n toamna. „Stiu ca am avut dosar de urmarit, pentru ca �n timpul armatei am fost �ndeaproape supravegheat. �n cei trei ani c�t am facut armata la Beius, mi s-a interzis sa fac garda. Mi-au pus un turnator �n spate si mai ales �n timpul tragerilor eram foarte atent supravegheat, pentru a se evita «accidentele». Mi s-a �nt�mplat ca, la raportul de seara, un ofiter sa ma acuze ca s�nt tradator de tara. Va �nchipuiti ce �nseamna acest lucru la un t�nar de 19 ani si jumatate! Imediat dupa Revolutie, am facut cerere sa mi se permita accesul la dosarul de Securitate. Atunci, mi s-au trimis «mesaje» prin terte persoane, «sa-mi v�r mintile �n cap si sa ma potolesc pentru a nu primi un glont �n cap». Atunci, mi-a fost cu adevarat teama pentru viata mea, dar de tinut gura nu prea mi-am tinut-o, pentru ca asa este firea mea, mai c�rcotasa. Am continuat ca �n repetate r�nduri sa cer deconspirarea capilor bisericii noastre, �n vederea asanarii morale a lumii �n care ne crestem copiii, pentru ca avem o datorie morala fata de acestia“, a spus Filip Panait.
|