Baricada pe drumul national, la Agapia
Starea proasta a drumurilor i-a adus pe nemteni la exasperare. Satui sa dea prin gropi cu masinile si ne�nteleg�nd lipsa de reactie a autoritatilor, cu at�t mai mult cu c�t acestea s�nt des prezente �n zona - unde se deruleaza un proiect cu finantare europeana - locuitorii din comuna Agapia au recurs la o forma inedita de protest. Astfel, �n noaptea de 28 spre 29 august, circa 60 de cetateni ai localitatii au blocat traficul pe DN 15D, la intrare �n Agapia, unde au descarcat doua remorci cu balastru. Forma mai putin obisnuita prin care si-au manifestat nemultumirile - la care au anuntat, nu demult, ca vor recurge si cetatenii din T�rgu Neamt - a vizat sensibilizarea autoritatilor judetene, �n vederea alocarii de fonduri pentru reparatia drumului, aflat �ntr-o avansata de degradare.
„Gropile s�nt la tot pasul. Este aproape imposibil sa circulam pe aceasta sosea, fara sa avem defectiuni la masini“, a spus unul dintre protestatari. Nemultumitii au declarat ca asteapta un raspuns clar din partea Prefecturii Neamt si ca, �n caz contrar, vor bloca din nou drumul.
La fata locului au venit si reprezentantii Politiei T�rgu Neamt, drumul fiind eliberat cu ajutorul unui excavator, �n jurul orei 3.
„A fost un protest spontan al localnicilor nemultumiti de starea drumului DN 15. Oamenii au asteptat ca autoritatile sa se tina de cuv�nt, �nsa acest lucru nu s-a �nt�mplat. Ei au sperat ca problema drumului sa se rezolve p�na la 15 iulie. Cum acest lucru nu s-a �nt�mplat, oamenii au iesit �n strada. Au fost �n jur de 50-60 de cetateni, sateni si angajati ai Primariei care au blocat drumul �n semn de protest. Nu a existat nici un act de agresiune, oamenii folosind un camion si o masina de balast. Contestatarii au vrut sa atraga atentia mass-mediei si celor din conducerea judetului cu privire la starea acestui drum. Nu au existat incidente, iar domnul prefect, prezent la fata locului, a promis ca lucrurile se vor rezolva. De altfel, au fost prezenti mai multi reprezentanti ai drumurilor nationale si judetene, precum si oameni de afaceri din comuna“, a declarat un politist care a vegheat ca actiunea sa se desfasoare fara incidente.
Cine este vinovat?
Prefectura Neamt stia si nu prea despre protestul cetatenilor din Agapia, �nsa subprefectul Vasile Sendrea a declarat ca vina apartine Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) care a tot am�nat �ncheierea unor formalitati. „La c�te drumuri proaste s�nt �n Neamt, ce s-ar �nt�mpla daca ar fi blocate toate? Stiu doar ca este vorba despre o formalitate la Ministerul Transporturilor, astfel �nc�t drumul sa fie prins pentru finantare“, a subliniat subprefectul Sendrea. Mai multe amanunte am aflat de la Romica Rotaru, vicepresedinte al Consiliului Judetean Neamt: „�n 2004, drumul spre Agapia si Varatec a fost predat MTCT de catre CJ, potrivit unui protocol semnat de cele doua parti. A fost data si o Hotar�re de Guvern, semnata, �n acest sens, de ministrul de atunci, Miron Mitrea. Exista o nota �n care se inventariaza toate bunurile - drumurile, podurile, podetele - semnata de Directia Regionala de Drumuri si Poduri Iasi si de CJ Neamt. Dar, nici la ora actuala, Ministerul Transporturilor nu a cesionat Companiei de Drumuri aceste obiective, drumul neafl�ndu-se �n inventarul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi. Din c�te am auzit, protocolul de cesionare este la Ministerul de Finante. Am purtat discutii cu reprezentantii Regionalei de la Iasi, precum si cu cei ai Societatii Drumuri Nationale Neamt. Ei vor sa �nceapa repararea drumului, dar nu au cum, din moment ce nu figureaza �n scripte“.
Am �ncercat sa-l contactam pe primarul comunei, Vasile Cucos, ori pe altcineva din executivul local, dar, din pacate, �ncercarile noastre au esuat. La primarie nu a raspuns nimeni, iar telefonul mobil al primarului era �nchis. Probabil, toata suflarea din Primaria Agapia era pe teren pentru a rezolva problema.
Desi considerata zona turistica de referinta pentru judetul Neamt, Agapia a intrat �ntr-un impas de nedepasit. Iar drumurile, foarte degradate, nu s�nt singura problema. La 15 ianuarie 2005, aici a fost �nceputa implementarea unui proiect cu finantare europeana, prin Programul PHARE 2002. Putea fi un succes, �nsa neseriozitatea constructorului si consultantului - selectati prin licitatie internationala - ca si lipsa de reactie a Ministerului Integrarii Europene l-au condus cu pasi siguri spre esec.
Proiectul privind „Reabilitarea zonei turistice Manastirea Agapia“ trebuia finalizat la 15 iulie 2006, dar, p�na la aceasta data, nu fusesera terminate dec�t 20% din lucrari. A primit termen de gratie p�na �n octombrie, dar cele mai optimiste pronosticuri s�nt ca executia ar putea ajunge p�na la un indulgent 50 %. Din pacate, situatia va duce la pierderea finantarii, valoarea totala a proiectului fiind de 4.785.000 de euro, din care partenerii europeni asigura fonduri nerambursabile de 66,66%. Pentru continuarea lucrarilor, ar trebui gasite resurse locale, perspectiva deloc �mbucuratoare pentru autoritati.
|