Reevaluarea miturilor, Andrei �erban sau �ntoarcerea acas�
Ap�rut �n colec�ia „Document“ a Editurii „Unitext“, sub coordonarea lui Marian Popescu, volumul „Andrei �erban sau �ntoarcerea acas�“, semnalat de c�tre Corneliu-Dan Borcia la mul�i ani dup� apari�ie, puncteaz� leg�turile vremelnice, dar fundamentale, dintre cunoscutul �i, de acum, celebrul regizor �i l�ca�ul teatral pietrean, de-a lungul celor treizeci �i patru de ani de c�nd, �nc� student �n anul al III-lea, realizeaz� pe scena pietrean� spectacolul unui autor anonim englez din secolul al XVI-lea, tradus de Leon Levi�chi: „Dureroasa �i adev�rata tragedie a domnului Arden din Faversham“.
Dup� cincizeci �i �ase de repeti�ii, spectacolul, cu o scenografie semnat� de Ion Popescu-Udri�te, vede lumina rampei la 13 martie 1966, av�nd �n distribu�ie, printre al�ii, pe: regretatul Ion Bog, Cornel Nicoar�, Radu Voicescu, Boris Petroff, Florin M�celaru, Alexandru Laz�r, Ion Fiscuteanu, Traian P�rlog, Olga Buc�taru.
Apoi, Andrei �erban recidiveaz�. La prima edi�ie a Festivalului de teatru pentru tineret �i copii de la Piatra Neam�, spectacolul „Omul cel bun din S�ciuan“ de Bertolt Brecht ob�ine Marele Premiu �i Premiul criticii pentru cel mai bun spectacol al stagiunii 1968 - 1969, r�m�n�nd �nscris ca un moment de referin�� �n istoria Teatrului Tineretului �i, f�r� exagerare, �n istoria spectacular� a Rom�niei. Tot atunci, doi dintre protagoni�ti, Carmen Galin �i Mitic� Popescu, ob�in premii de interpretare. Simultan, Andrei �erban a lucrat �i spectacolul „Noaptea �ncurc�turilor“ de Oliver Goldsmith, care a avut premiera a doua zi dup� cea brechtian�. A propos de axiologie, este interesant de remarcat faptul c� spectacolul „Omul cel bun din S�ciuan“, �n ciuda recunoa�terii sale �i a aprecierii unanime care a punctat �nceputul faimei Teatrului Tineretului, a avut una din cele mai scurte vie�i scenice: numai dou�zeci de spectacole, cu ceva mai mult de cinci mii de spectatori.
Frenezia ulterioar� a unei cariere interna�ionale de succes a pricinuit o rupere de fenomenul teatral pietrean, care a durat peste trei decenii. �n anul 2000, dup� mont�rile controversate de la Na�ionalul bucure�tean �i Opera Na�ional�, invitat de c�tre directorul de atunci al a�ez�m�ntului teatral pietrean, Corneliu-Dan Borcia, �i de c�tre directorul artistic al Festivalului de Teatru, Victor Scorade�, Andrei �erban se re�ntoarce la Piatra Neam� pentru a sus�ine un a�a-numit work-shop cu actorii Teatrului Tineretului. Autorit��ile locale nu scap� prilejul de a-�i ar�ta gratitudinea, conferindu-i titlul de „Cet��ean de Onoare“ al urbei.
�ntr-un stil oarecum patetic, coordonatorul volumului, Marian Popescu, expliciteaz� �ntreprinderea:
„Ceea ce ve�i citi �n continuare este, dintr-un punct de vedere, «dureroasa �i adev�rata tragedie» a domnului Andrei �erban, regizor rom�n stabilit �n Statele Unite, un mare regizor al secolului XX. Atunci, la Piatra Neam�, �i acum la Piatra Neam�, dup� trei decenii. Pare c� un mit, al eternei re�ntoarceri, d� speran�e nea�teptate.
Ceea ce ve�i citi acum este �i un document: despre �ntoarcerea acas�, despre lumea teatrului rom�nesc �i american, despre Shakespeare, despre Piatra Neam�: un loc teatral care nu-�i contrazice legenda. Apar aici oameni �i fapte, locuri �i spectacole, etapele unui drum c�ruia nimeni nu-i putea prezice �nceputul, tot astfel cum nimeni nu-i poate prezice sf�r�itul: intrarea �n legend� este, dincolo de sacralizarea actului, �i o frumoas� promisiune nesf�r�it�.“
|