Speran�e ren�scute pentru mii de oameni chinui�i �i rup�i de lume
• convoiul care asigur� transportul podului de pontoane de la Br�ila a plecat ieri, la ora 4 diminea�a, spre Roznov • 29 de camioane asigur� transportul tehnicii �i a celor 48 de militari • pe vreme rea sau pe canicul�, oameni de toate v�rstele s�nt nevoi�i s� parcurg� kilometri pentru a ajunge la un mijloc de transport parcat �naintea podului de la Roznov • Dup� aproape o lun� de discu�ii, convorbiri telefonice, �i negocieri, ieri diminea��, la ora 4, convoiul de ma�ini militare care se ocup� de transportul pontoanelor �i a tehnicii necesare construc�iei podului de la Roznov au plecat de la Br�ila. Conducerea Consiliului Jude�ean �i reprezentan�ii Ministerul Ap�r�rii Na�ionale au semnat un contract �n acest sens, la sf�r�itul s�pt�m�nii trecute.
Convoiul, format din nu mai pu�in de 29 de camioane, urma s� ajung� asear�. Dumitru Badea, vicepre�edintele Consiliului Jude�ean, �i speciali�tii din cadrul Direc�iei Tehnice s-au aflat �n contact permanent cu cei care au f�cut transportul, pentru a fi siguri c� totul decurge �n cele mai bune condi�ii.
„Am luat leg�tura �i cu directorul SC Socin SA, firma executant� a lucr�rilor la podul din beton de la Roznov, s� fie preg�tit, eventual, �i cu o serie de utilaje, �n caz c� vor fi necesare interven�ii. Vrem s� ne asigur�m, �mpreun� cu speciali�tii no�tri din Direc�ia Tehnic� a Consiliului Jude�ean, care s�nt �i ei «pe pozi�ii», c� s�nt �ndeplinite condi�iile pentru ca totul s� decurg� normal �i s� �nceap� c�t mai repede montarea podului“, a declarat vicepre�edintele Dumitru Badea.
Ini�ial, autorit��ile jude�ene au �ncercat s� asigure cazarea militarilor la �coala Profesional� din Roznov, iar protopopul din aceast� localitate s-a oferit s� le asigure hrana gratuit, toate �n speran�a c� vor fi reduse cheltuielile din bugetul jude�ului. �ns�, militarii au renun�at la ofert� pentru c� regulamentele militare s�nt stricte �n privin�a condi�iilor oferite osta�ilor. �n asemenea condi�ii, militarii vor fi caza�i �n corturi ale armatei, iar masa va fi asigurat� tot de o unitate militar�, din Piatra Neam�. C�t prive�te cazarea ofi�erilor, se studiaz� �i varianta punerii la dispozi�ie a unor spa�ii aflate �n proprietatea Consiliului Jude�ean. „Oricum, cheltuielile ce vor fi suportate de Consiliul Jude�ean nu vor dep�i suma negociat� de 2,2 miliarde lei, calculul fiind f�cut pentru 85 de zile, termen ce �ncepe s� curg� din momentul instal�rii podului. Conform contractului semnat, plata se va face e�alonat, lunar, probabil prima �i ultima tran�� de plat� vor fi mai mari, pentru c� acestea vor include �i cheltuielile de transport“, a declarat Vlad Marcoci, pre�edintele Consiliului Jude�ean Neam�. A�adar, dac� nu vor interveni situa�ii deosebite care s� impun� militarilor s� ac�ioneze �n alt� parte, problema circula�iei �n zona ora�ului Roznov, p�n� la definitivarea lucr�rilor la podul de beton, este rezolvat�.
Calvarul
Circa 40.000 de oameni, care locuiesc de partea cealalt� a r�ului Bistri�a, dup� Roznov, s-au confruntat, �n aceast� var�, cu o grea problem�, �ntruc�t nici un mijloc de transport nu a putut trece podul. �n felul acesta, singura solu�ie ca ei s� ajung� la ora� era s� str�bat� distan�e importante cu pasul. Viiturile din luna mai au distrus varianta ocolitoare, motiv pentru care popula�ia a fost direc�ionat� c�tre podul mare, aflat �n repara�ii capitale. Datorit� nesiguran�ei podului aflat �n consolid�ri, ma�inile nu au mai trecut peste podul de la Roznov de circa dou� luni �i, de atunci, aproximativ 40.000 de oameni au r�mas rup�i de lume. Ca s� ajung� spre Piatra Neam�, cet��enii s�nt nevoi�i s� trec� podul cu piciorul, str�b�t�nd kilometri �ntregi p�n� s� ajung� la un mijloc de transport care s� �i preia. Dac� nu vor s� mearg� pe jos, oamenii s�nt nevoi�i s� fac� un ocol de 40 de kilometri, pe la Frunzeni. Am ajuns la „podul pietonal“ de la Roznov �ntr-o zi torid�, dar ar�i�a soarelui nu i-a �inut pe oameni �n cas�. De o parte �i a de alta a podului erau parcate circa o sut� de autoturisme. C�teva autobuze, r�nd pe r�nd, debarcau sau preluau oameni care aveau de mers de la Roznov spre Piatra Neam�. Aproape de cap�tul podului, am g�sit-o pe tanti Maria, care venea tocmai de la Piatra �oimului. Femeia, trecut� bine de 70 de ani, ducea cu ea dou� traiste, una �n fa�� �i una �n spate, legate �ntre ele cu o sfoar�. Abia �i t�r�ia picioarele prin praful de pe drum. Mergea 15-20 de metri �i se oprea s�-�i trag� sufletul. Nu era pic de umbr� �n calea ei, a�a c� l�sa desagii pe unde nimerea. Purta ni�te papuci de c�rp�, care �i ie�eau din picioare la fiecare pas, iar de sub broboada neagr� pe care o purta pe cap i se scurgeau �iroaie de transpira�ie. „Vin de la Piatra �oimului. Trebuie s� ajung la ora�, c� am un proces. Asta m-a pus s� umblu pe drumuri �apte kilometri �i la fel s�nt nevoit� s� fac disear�, ca s� ajung de unde am plecat“, a spus b�tr�na, abia tr�g�ndu-�i sufletul. �ntr-o traist�, la suprafa��, se vedea un col� de p�ine din care rupsese, �ntre timp. �ncet-�ncet, a trecut podul �i s-a urcat �ntr-un autobuz care, la plecare, a st�rnit �n urma sa colbul drumului. Din sens opus, venea o alt� femeie, de loc din Arge�, care inten�iona s� ajung� la p�rin�ii s�i din Lumini�. „Aceast� situa�ie �mi d� senza�ia de sinistru. Nu pot s� cred c� �n secolul XXI merg kilometri pe jos, cu un bagaj foarte greu, pentru c� aceia �mputernici�i s� rezolve problemele oamenilor nu �i fac treaba. Am str�b�tut �ara ca s� ajung la p�rin�ii mei �i am v�zut locuri minunate �n drumul meu. �n satul �n care m-am n�scut, oamenii s�nt izola�i de lume. Nu �tiu cum voi rezista o s�pt�m�n� la Lumini�, pentru c� situa�ia aceasta parc� m� face s� tot fug de aici“. Pe mul�i dintre localnici, grija pentru copiii de la ora� i-a f�cut s� uite de greut��ile pe care le au de trecut p�n� la autobuz �i veneau cu gen�ile cu m�ncare de la distan�e apreciabile p�n� la autobuz.
Ma�inile localnicilor, parcate dup� pod
Multe dintre familiile din satele de dup� podul de la Roznov �i-au parcat ma�inile proprietate �nainte de acesta, astfel �nc�t, �n caz de nevoie, s� aib� un mijloc de transport la care s� apeleze. Elena Buz� este mama unei feti�e de opt luni. De grij� c� micu�a ar putea p��i ceva �i nu va putea s� o duc� repede la ora�, femeia a parcat de mai multe s�pt�m�ni ma�ina �naintea podului �i face naveta la Piatra Neam� de c�te ori are nevoie. „Am l�sat ma�ina dup� pod, pentru c� nu �tii c�nd este nevoie de un drum la ora�. Pun feti�a �n c�ru� p�n� la ma�in�, iar c�ru�ul �n portbagaj �i la fel o aduc �napoi �i a�a elimin o parte din problemele care ar putea ap�rea. Nu putem face ocol de fiecare dat� pe la Frunzeni, s� mergem 40 de kilometri, pentru c� pierdem mult timp �i bani pe benzin�. Pentru to�i oamenii este foarte greu, pentru c� popula�ia, de toate v�rstele, trebuie s� circule. Unde mai pui c� poate izbucni un incendiu, un om poate avea nevoie de ajutor medical de la Piatra Neam�, �i p�n� vin ma�inile speciale aici, se �nt�mpl� nenorocirea. Apoi, vine vremea cositului �i a adusului f�nului acas�. Vor trebui adu�i cartofii din c�mp, porumbul, �i nu �tiu cum se vor descurca oamenii“, a declarat Elena Buz�.
Am stat vreo or� �n preajma podului de la Roznov �i am v�zut c�t de multe probleme au cet��enii din zon�. �i asta se �nt�mpl� �n fiecare zi, de mai bine de dou� luni. Absolven�ii de clasa a XII-a, care au avut de dat bacalaureatul, au stat pe unde au putut �n ora�, �ntruc�t nu aveau cum s� str�bat� zilnic distan�e mari. Naveti�tii, �ns�, s�nt supu�i unor chinuri groaznice. Dup� ce au de str�b�tut drum lung pe orice fel de vreme, ajung la munc� istovi�i, dar „buni de treab�“.
|