P�c�leala integr�rii, taxele pentru ma�inile second-hand
• cei care a�teapt� s�-�i cumpere ma�ini dup� integrare ar putea lua �eap� • taxele vamale eliminate ar putea fi �nlocuite cu cele de �nmatriculare, care ar putea fi mai �mpov�r�toare Nem�enii care a�teapt� integrarea Rom�niei �n Uniunea European�, �n speran�a c� �i vor cump�ra autoturisme second-hand mai ieftine dec�t acum, datorit� elimin�rii taxelor vamale, ar putea s� ia o mare �eap�. Aderarea ��rii noastre la structurile europene va conduce la deschiderea grani�elor �i, implicit, la eliminarea taxelor vamale, potrivit principiului liberei circula�ii. Acest moment este a�teptat de mul�i rom�ni care nu au suficien�i bani s�-�i achizi�ioneze ma�ini noi �i performante de la noi, dar nici s� �i aduc� de „afar�“, datorit� taxelor vamale destul de mari. Acestea ajung, la momentul actual, la 30% din valoarea autoturismului adus din ��rile europene. De exemplu, la o ma�in� de 5.000 de euro, proprietarul este nevoit s� achite �n vam� al�i 1.500 de euro, plus un mic comision vamal. Teoretic, de la 1 ianuarie 2007, dac� �ara noastr� este primit� �n UE, oricine poate merge �n str�in�tate �i s�-�i cumpere o ma�in�, �n func�ie de buzunar, iar la pre�ul de achizi�ie nu s-ar mai ad�uga nici un fel de taxe. Bucuria nici nu a �nceput, c� s-a �i terminat. Autorit��ile rom�ne, speriate c� ar putea fi aduse �n �ar� toate rablele de care Occidentul ar vrea s� scape, sporind, astfel, parcul uria� de ma�ini poluante care exist�, deja, la noi, s-au g�ndit s� introduc� taxe de �nmatriculare substan�iale, menite a descuraja asemenea importuri. Pe de alt� parte, exist� voci care sus�in c� acestea nu ar fi impuse doar din frica de a nu fi invada�i de rable poluante, ci �i de faptul c� importatorii de ma�ini noi ar putea face presiuni asupra Guvernului s� introduc� aceste biruri pentru ma�inile second-hand, pentru evitarea sc�derii dramatice a v�nz�rii celor la prima m�n�. Potrivit noului Cod Fiscal, care va intra �n vigoare de la 1 ianuarie, de la acea dat� va fi introdus� o tax� de �nmatriculare pentru autoturisme �i autovehicule, inclusiv comerciale, cu masa total� maxim� autorizat� de p�n� la 3,5 tone inclusiv. Taxele, stabilite �n Parlament, s�nt sensibil mai mari dec�t cele propuse de Guvern �n proiectul de modificare a Codului Fiscal. Astfel, �n cazul ma�inilor care respect� normele de poluare Euro 3, cu o capacitate cilindric� mai mic� de 1.600 cmc �i cu o vechime mai mic� de �ase luni, taxa a fost stabilit� la 612 euro, iar pentru cele cu o capacitate cilindric� de peste 3.000 cmc, mai vechi de �ase ani, la 5.070 euro. Pentru o ma�in� Euro 2 cu capacitatea cilindric� de 1.600 cmc, taxa va fi de 2.704 euro, iar pentru cele de peste 3.000 cmc vor fi pl�ti�i 6.240 de euro. Posesorii de autovehicule din clasa Euro 1, de p�n� la 1.600 de cmc, vor achita 3.744 euro, �n timp ce pentru autoturismele cu o capacitate de peste 3.000 cmc, taxa a fost fixat� la 7.020 de euro. �n cazul ma�inilor non-euro, taxa de �nmatriculare este de 4.000 euro pentru motoriz�ri de p�n� �n 1.600 cmc �i de 7.500 euro pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc. Aceste taxe s�nt de-a dreptul �mpov�r�toare, �n condi�iile �n care, �n multe cazuri, pre�urile ma�inilor �n str�in�tate s�nt mai mici dec�t taxele de �nmatriculare ce ar trebui pl�tite �n �ar�. Astfel, ma�inile cu Euro 1 sau non euro se achizi�ioneaz� cu sume absolut modice, chiar de p�n� la 1.000 de euro. Astfel de autoturisme, ce ar putea p�rea extrem de tentante pentru rom�nii s�raci, ar ajunge s� coste �n �ar�, dup� �nmatriculare, 5.000-8.000 de euro, �n func�ie de capacitatea cilindric�. R�m�ne de v�zut dac� taxele vor intra �n vigoare, �ntruc�t organismele europene nu s�nt de acord cu acestea.
|