Info-integrarea european�. Fondurile europene, �ntre ofert� �i cerere
Preg�tirea cadrului institu�ional capabil s� fac� fa�� absorb�iei fondurilor structurale ce vor fi alocate Rom�niei dup� integrarea �n Uniunea European� reprezint� o prioritate a momentului. Regiunea de Nord-Est, �n care s�nt incluse 6 jude�e, �ntre care �i Neam�ul, de�ine o cot� important�, �ntre cele 8 regiuni de dezvoltare ale Rom�niei, �n privin�a proiectelor eligibile, selectate pentru finan�are - dovedind marea nevoie de dezvoltare. Unele dintre acestea au fost finalizate, iar altele s�nt �n curs de implementare. Experien�ele de p�n� acum, �n lucrul cu partenerii europeni, nu s�nt, �ns�, suficiente, fiind �nc� foarte mult de lucru p�n� se va ajunge la crearea acelui mecanism capabil s� asigure un raport echilibrat �ntre cererea �i oferta de fonduri. Fonduri s�nt, dar nu exist� capacitate de absorb�ie.
Preg�tiri pentru m�rirea capabilit��ii de absorb�ie a fondurilor structurale
�n aceast� idee, Agen�ia pentru Dezvoltare Regional� Nord-Est a fost partener - �ntr-un proiect de twinning (de �nfr��ire institu�ional�) - al regiunii similare din Marea Britanie. Proiectul, cu o durat� de 2 ani, s-a �ncheiat recent. �n general, proiectele de acest gen vizeaz� dou� regiuni care conlucreaz� - una dintr-o �ar� cu statut de preaderare, iar cealalt�, dintr-un stat membru al Uniunii Europene. „Proiectul a fost coordonat de adjunctul primului ministru al Marii Britanii. Acesta a avut o durat� de implementare de aproximativ doi ani de zile �i s-a desf�urat pe cinci componente, pe �ntreg arealul Regiunii de Nord-Est, adres�ndu-se, �n principal, at�t Consiliului de Dezvoltare Nord-Est, c�t �i unor structuri complement care lucreaz� �n aceast� regiune. Una dintre componente a fost legat� de dezvoltarea resurselor umane - am urm�rit m�rirea gradului de �n�elegere a dezvolt�rii regionale, a politicilor UE, c�t �i preg�tirea pentru partea de viitor, �n ceea ce prive�te fondurile structurale. O a doua component� a vizat rolul agen�iei, at�t �n momentul de fa�� - �n virtutea statutul Rom�niei, acela de gestionare a fondurile de preaderare - c�t �i pentru perioada de post-aderare. Agen�ia de Dezvoltare este organism intermediar �n gestionarea fondurilor structurale, care s�nt alocate de programul operativ regional. O a treia component� a urm�rit m�rirea �i �mbun�t��irea structurii activit��ii grupurilor tematice. Aceste grupuri tematice s�nt, �n genere, compuse din principalii actori regionali �i, mai jos, jude�eni, care au f�cut �i fac �n continuare at�t evalu�rile pe anumite teme care s�nt prioritare pe regiune, dar �i definesc partea strategic� pentru perioadele de lucru care vor fi afectate finan��rii din fondurile structurale. �n genere, �n aceast� regiune am avut cinci grupuri de lucru tematice jude�ene, termin�nd, la nivel de v�rf de regiune, cu un comitet de planificare regional�. O alt� component� a fost legat� de latura de monitorizare �i implementare, at�t �n ceea ce prive�te gestionarea fondurilor de preaderare - �n principal pe instrumentul de finan�are PHARE - c�t �i preg�tirea pentru fondurile structurale. O a cincea component� a fost elaborarea documentelor programatice pentru perioada 2007-2013. Este vorba despre planul de dezvoltare regional� care, la r�ndul lui, �n ansamblu cu cele �apte planuri din celelalte regiuni formeaz� programul opera�ional regional pentru perioada 2007-2013. Este unul din cele �ase documente de lucru, operative, pe care se vor duce finan��rile ce vor veni pe fondurile structurale“, a declarat Constantin Apostol (foto), directorul Agen�iei pentru Dezvoltare Regional� Nord-Est.
Autorit��ile, rol determinant �n dezvoltare
Experien�a britanicilor a fost de bun augur pentru factorii regionali din Moldova, contribuind la definirea structurilor, deschiderea noi ni�e, domenii de activitate care s�nt specifice �n domeniul program�rii, a preg�tirii proiectelor pentru finan�are, dar �i �n vederea gestion�rii lor - at�t �n timpul, c�t �i dup� finalizarea implement�rii. „Exist�, deja, un portofoliu de proiecte care cuprinde domeniile principale care vin at�t pe programul operativ regional, c�t �i pe celelalte programe operative sectoriale, iar aceste domenii prioritare s�nt legate de infrastructur� �i mediu, sprijinirea sectorului de afaceri, turism, dezvoltare rural� �i dezvoltarea resurselor umane. Exist�, �n acela�i timp, c�teva planuri de lucru �i le-am concretizat prin cele dou� strategii care se deruleaz�, �n momentul de fa��. Una este de con�tientizare, de preg�tire a autorit��ilor publice locale �i a altor beneficiari pentru accesarea fondurilor structurale. La �nceput, am avut �nt�lniri, la nivel de exper�i, cu principalii actori administrativi din aceast� regiune - �n principal pe zona urban�, pentru c� programul operativ regional pe care noi �l vom gestiona va fi pe zona urban�, dar �i pe grupe de comune. �ncerc�m s� con�tientiz�m administra�iile asupra rolului pe care �l au, �n privin�a modului �n care se vor derula aceste finan��ri. O a doua strategie este una de informare permanent�, cu toate oportunit��ile, �n ceea ce prive�te finan��rile. Pe l�ng� bugetele proprii, transferurile de la bugetul de stat, principalul suport financiar vor fi aceste fonduri europene. Deci, probabil c� ele vor fi cu mult mai mari dec�t aloca�iile de stat �i chiar dec�t bugetele proprii. Este o surs� de finan�are pentru obiectivele pe care �i le-au propus administra�iile locale �i al�i beneficiari, de a-�i rezolva problemele pe care le au“, a subliniat directorul Apostol.
|