Calea c�tre Dumnezeu
• In memoriam Zoe Dumitrescu-Bu�ulenga Izvor�nd de undeva de sub poala p�durii de cetini b�ntuite de ce�uri, uli�a �ngust� str�juit� de c�teva case r�zle�e pogoar� arcuit� c�tre inima v�ii de-a lungul c�reia s-a aciuat satul �i suflarea omeneasc�.
�n b�t�tura �mprejmuit� cu gard nou de s�rm� �mpletit�, casa adast� pe temelia de piatr� de unde se revars� dou� sc�ri abrupte. Deasupra verandei prelungi, cu ferestre �ncerc�nate de glafuri, un fel de foi�or se ridic� seme� deasupra coperi�ului �i a stre�inilor late, p�r�nd c� scruteaz� orizontul dealurilor de cealalt� parte a v�ii. �n vecin�tate, alte acareturi str�juite de pomi, flori �i tufe de meri�or japonez, cu�ca dul�ului aprig, priponit �n leg�toare, al�turi de care se gudur� liber c��elul cl�p�ug Lache, o r�scruce de alei de piatr� �i, �n st�nga, b�tr�nul nuc sub ramurile c�ruia stau �nfipte �n tihna locului o mas� verde �i dou� b�nci prelungi. Gr�dina curge la vale, �n valuri verzi de iarb� t�n�r�, c�tre inima satului, l�s�nd s� se �ntrevad� printre ramurile �nflorite turnurile temeinice ale M�n�stirii �i clopotni�ele noi �i sclipitoare ale Bisericii „Sf�ntul Ioan“.
Noaptea vor fi trec�nd, nu o dat�, sfin�ii pe uli��, binecuv�nt�nd locurile aceste din inima c�rora s-a ridicat c�tre ceruri l�ca�ul lui Dumnezeu. Doamna nu e acas�. S-a pornit grabnic, �n zilele Patimilor, primenindu-se pentru o lung� c�l�torie, c�tre sfintele �inuturi ale Domnului. Avea s� o s�v�r�easc� ceva mai t�rziu, dup� ce a stat prelung �n cugetare, departe de izvorul de hodin� �i smerit� supu�enie �n care se sc�ldase �n r�stimpuri c�teva zeci de ani, cump�nind �ntre de�ert�ciunile lumii acesteia �i ve�nica hodin� �ntru credin�� dup� care t�njise.
Altarul
�nl�untrul micii od�i n�p�dite de lumina ferestrelor ornate cu perdele str�vezii �i �ncadrate de c�te dou� valtrapuri ro�ii, totul e �n bun� r�nduial� �i �ntocmai cum le-a l�sat.
Pe o canapea acoperit� cu o cuvertur� ro�ie de catifea, un ursule� bosumflat - fiecare om are o mascot�, nu-i a�a? - st� cuminte �ntre doi pui�ori de pern� �i o p�tur� �ndoit� a�ezat� la c�p�t�i. Deasupra, un tablou cu uneltele zidarului, o icoan� ce ocrote�te nop�ile �i o tapiserie cu chipul Maicii Domnului. �ntre canapea �i fotoliu, o noptier� pe care vegheaz� un aparat de radio cu tranzistori �i o veioz� �n chip de lamp� str�veche. �n cel�lalt col�, str�juit de lumina ferestrelor, „altarul“. A�a �i pl�cea s� denumeasc� acest col� de odaie ce privegheaz� biroul. Un loc �n care trupul, sufletul �i cugetul se g�seau �i se reg�seau, de fiece dat�, la locul lor firesc.
Un tablou de p�rintele Bartolomeu Dolhan, care supravie�uie�te celui ce l-a z�mislit de peste dou� decenii, icoana casei vegheat� de mici sfe�nice, candele �i nenum�rate alte icoane, �i o mic� bibliotec� esen�ial�, de campanie, din care nu lipsesc bibliile ortodoxe �i catolice.
Masa t�cerii
Pe masa din lemn de brad l�cuit adast� �ntr-o oarecare neor�nduial� sau, poate, �ntr-o or�nduial� bine �tiut� de cea care le r�sufla asupr�-le, mai multe c�r�i: Noul Testament, marea iubire de care nu se desp�r�ea niciodat�, un florilegiu de Artur Silvestri: „Zoe Dumitrescu Bu�ulenga - Opera �ncoronat�“ (Carpathia Press, 2005), Cartea de rug�ciuni „Ruga�i-v� ne�ncetat!“ de p�rintele Marc Antonie Costa de Beauregard (Editura Institutului biblic �i de misiune a Bisericii Ortodoxe Rom�ne), Bartolomeu Anania „Cartea deschis� a �mp�r��iei“, Andre Scrima „Duhul sf�nt �i unitatea bisericii“ �i „Teme ecumenice. �n�elepciune �i credin��“, Grigore Ilisei „Repede privire asupra miracolului chinez“, Marc Aureliu �n edi�ie Flammarion, „Zece convorbiri de amurg cu Antonie Pl�m�deal�, urmate de dou�zeci �i opt de scrisori de alt�dat�“, Artur Silvestri „Marea hieroglif�“ - Utopie �i restaura�ie la M�n�stirea S�mb�ta de Sus“ �i „Modelul �i memoria - Mitropolitul Antonie Pl�m�deal� �n efigie“ �i, evident, chiar Antonie Pl�m�deal� „Contribu�ii istorice privind perioada 1918-1939“.
C�teva ziare, printre care Adev�rul literar �i artistic �i Evenimentul Zilei, pliante �i reclame comerciale trimise din Bucure�ti stau al�turi de c�teva articole decupate sau xerografiate: Devenirea �ntru fiin�� (despre Br�ncu�i), Modelul omului mare (Artur Silvestri) �i de coresponden�a cu: Virgiliu Radulian, Silviu Mih�il�, Vasile Veti�anu, Valeriu B�rlan, Maria Cog�lniceanu, M�d�lina Bunescu, Artur Silvestri, Andrei Pandrea, Leti�ia Suciu, Dan Lupescu, Matei Romeo Pitulan sau Universitatea din Viena. Pe un col� al mesei, l�ng� o vaz� cu trei flori triste, un fel de clondir de sticl� plin cu pixuri �i creioane.
Muzic� �i medicamente
Un CD player portabil cu c�ti �i compact discuri din „Viena Master Series“. �i ce gusturi: Capriciul italian op. 45 de Ceaikovski, Concertul pentru pian nr. 20 KV 466 de Mozart, Preludiu la „Dup�-amiaza unui faun“ de Claude Debussy, Concertul nr. 1 �n Si bemol op. 23 �i Uvertura Solenel de Ceaikovski, al�turi de c�teva cutii cu medicamente: Nifedipin, Nospa, Vitamina C cu propolis...
Felicit�rile de Pa�ti n-au mai apucat s�-�i cunoasc� destinatarii. Au r�mas albe, neprih�nite, veghind cu g�ndurile ne�mplinite singur�tatea od�ii. Al�turi de ele, c�teva casete audio, reviste, ba chiar �i un portofel. �n ultima s�pt�m�n� a citit cu asiduitate cartea lui Bartolomeu Anania. �i pl�cea s� scrie pe verand�, mai ales �n zilele mai friguroase. C�nd era cald �i se afla mai �n putere, �n�iruia cuvinte la masa de sub nucul seme�.
Singur�tatea Bibliotecarului
Al�turi de toate acestea, un teanc de foi acoperite cu scrisul acela ordonat, cursiv, cite�, inteligibil �i f�r� corecturi. S�nt ultimile g�nduri a�ternute pe h�rtie �i ultimile pagini pe care le-a z�mislit. Citesc repede, la �nt�mplare, una care are drept titlu „Jurnal de Bibliotec�“. Cu majuscul�, asemeni lui Dumnezeu. �i Bibliei... E un omagiu adus unui prieten de departe:
„Se va fi g�ndit vreodat� cineva la singur�tatea Bibliotecarului? A aceluia care de diminea�a �i p�n� seara, �n fiece zi, str�juie�te glasurile t�cute ale sutelor, ba chiar miilor de c�r�i pe care le are �n grij�. Dar mu�enia acestor interlocutori de pe rafturi nu-i face dec�t mai grea solitudinea. Ar vrea s� �tie poate, �i el, (aici a schimbat pixul) despre ce vorbe�te fiecare, ce vremi, ce oameni, ce �nt�mpl�ri tr�iesc �n acele pagini, trecute toate prin via�a p�storilor respectivi. Dar colec�iile de ziare �i reviste ce �nchid �n ele din via�a modern� at�t de palpitant� cele mai interesante momente? C�t ar dori s� le simt� pe toate, ca s� se simt� �i el implicat �n lume, lumea aceasta at�t de schimb�toare �i totu�i at�t de interesant�! A�a a g�ndit mai bine de treizeci de ani, �ntre rafturi de bibliotec� Matei Romeo Pitulan �i �n special �n anii petrecu�i �n lini�tea Academiei di Romania �n Roma.“
Pov��uitorul
Maica Eufrosina, cea care i-a stat aproape �n evad�rile de la V�ratic timp de trei decenii, �nt�mpin� la �nceput curiozitatea noastr� cu oarecare rezerve. E obosit�, trist� �i lupt� cu g�ndul c� Doamna nu va mai s�l�lui, chiar vremelnic, �n leag�nul credin�ei, ci numai �n sufletul �i cugetul celor care au cunoscut-o �i au �n�eles-o. Dar credin�a �n Dumnezeu �i �ndelungatul exerci�iu al schimniciei o face s� priveasc� totul cu �mp�care. M� studiaz� �ncerc�nd s� deturneze ini�iativa jurnalistic�, dar dup� ce m� ar�t vrednic de a cunoa�te teritoriul acesta impregnat de pace, lini�te �i cucernicie, p�r�se�te atitudinea reticent� �i se las� prins� �n v�ltoarea amintirilor.
„Eu am cunoscut-o pe doamna academician la sf�r�itul lui '76. Era aici, �n gazd� la m�icu�a Benedicta care, dup� doi ani, a plecat �n America, la maica Alexandra, prin�esa Elena. Dar venea mai demult. Era bun� prieten� cu Valeria Sadoveanu pe care tot aici am g�sit-o. Venea �n fiecare var� c�te trei luni. Se �ineau un fel de seri culturale cu Profira, Valeria, cu Lili Teodoreanu, cu Ionel Teodoreanu, cu Bartolomeu Anania...
Mi-a pl�cut s� tr�iesc �n acest mediu plin de spirit �i cultur�. Eu vin din partea Sucevei, din satul lui Eusebiu Camilar, Ude�ti. M-am sim�it foarte bine aici. M�icu�a Benedicta era o fiin�� luminat�, absolvise �tiin�ele naturii �i Teologia. Iar Doamna, cine nu �tie?, era o personalitate recunoscut�.
C�nd doamna Valeria Sadoveanu �i tr�ia ultimele clipe, i-a spus: «Eu m� pierd, dar dumneata s� ai grij� de m�icu�e ca de ochii din cap. S� nu le p�r�se�ti niciodat�». Iar doamna Zoe i-a promis �i a asigurat-o c� a�a va face.
�i s-a �inut de cuv�nt. Era foarte aproape. Cum s� v� spun? Aveam vreo �aptesprezece ani, era ca o mam� duhovniceasc�. A �nlocuit-o foarte grabnic �i u�or pe m�icu�a Benedicta. Cu rug�ciunile pe care le f�cea, prin comportamentul ei, n-am sim�it nici o clip� c� �mi lipse�te un pov��uitor. Avea ochii pl�n�i, vorbea cu mine foarte aproape, m� m�ng�ia, �mi spunea mereu cum trebuie s� fie un c�lug�r, ce cale trebuie s� urmeze un c�lug�r t�n�r spre a ajunge la o via�� duhovniceasc� adev�rat�, �ntru sfin�enie.“
Mama duhovniceasc�
La un moment dat, maica Eufrosina pare fr�m�ntat� de un g�nd reprimat. �n cele din urm� se hot�r�te:
„Asta chiar doream s-o spun cuiva... Eu m� adresam dumneaei cu doamna profesoar�, doamna academician, iar dumneaei mi-a spus: «Nu a�a m�icu��, nu a�a!». «Dar cum s� v� spun?» am �ntrebat. «Cum ai dori matale s�-mi spui mie?». Totdeauna vorbea cu mine cu matale. «Eu a� dori din suflet s� v� spun mam�». S-a luminat la fa�� �i cu chipul plin de fericire mi-a spus: «Asta-i bucuria vie�ii mele. Mi-am dorit foarte mult s� am copii �i Dumnezeu nu mi-a d�ruit». S-a bucurat foarte tare. S-a dus la domnul Apostol, so�ul ei, �i i-a spus: «Am g�sit o fat�. Mi-a zis mama. Tu ce zici?». La care domnul a r�spuns: «P�i, a� dori �i eu, din suflet, s�-mi spun� tata». �i de atunci, a�a le-am spus: mama �i tata. Domnul Apostol s-a pierdut acum doisprezece ani.“
�ntre Vecernie �i Utrenie
Maica Eufrosina pare fascinat� de modelul de via�� monahal� pe care i l-a oferit Doamna:
„Veneau mul�i oaspe�i pe aici. Dar vreau s� v� spun c� atunci c�nd b�tea clopotul de Vecernie, dumneaei l�sa pe toat� lumea la mas� �i pleca undeva. Am g�sit-o odat�, cu totul �nt�mpl�tor �n chilia �naltului Pimen de la Suceava - e camera de aici, din spate. St�tea �n genunchi �i se ruga. Se ruga profund. �i pl�cea s� se roage �n tain�, nestingherit�. Seara cobora la biseric�, la Utrenie.
A fost cel mai bun model al meu de via�� c�lug�reasc�. De exemplu, c�nd veneam diminea�a de la biseric�, o g�seam �n fotoliu, cu Noul Testament deschis �i cu Rug�ciunile dimine�ii. �mi spunea s� iau loc ca s�-mi citeasc� Evanghelia pe care tocmai o auzisem �i �n biseric�. �i �mi zicea: «Da, m�icu��, dar vreau ca s-o auzi matale din gura mea». Avea o adev�rat� sl�biciune s� citeasc� foarte mult din Sf�ntul Apostol Pavel. Citea tot ce g�sea: Ceaslovul, Vie�ile sfin�ilor... �i se ruga, �ngenuncheat�, �i ziua �i noaptea.“
Maic� de tain�
„A iubit enorm c�lug�ria �i ortodoxia; �i pe cei care o slujesc. Nu o dat� mi-a spus: «O s�-mi par� r�u toat� via�a c� m-am c�s�torit. A� fi vrut s� r�m�n pur� �i curat� �i s� fiu maic�. Poate �mi ajut� Dumnezeu ca m�car pe patul de moarte s� m� c�lug�resc»“.
N-a mai avut r�bdare. Doamna Zoe s-a c�lug�rit �n tain� �n anul 2001 lu�ndu-�i numele de maica Benedicta, poate �n memoria mentorei ei �ntr-ale sfin�eniei. Nu a purtat straiele schimniciei dec�t dup� ce a trecut hotarul vie�ii �i nimeni de la V�ratic nu a cunoscut acest lucru care, pe undeva, �ncalc� normele �i canoanele consacrate, uzurp�nd �ntr-o oarecare m�sur� func�ia unei institu�ii religioase recunoscute legal. Mai mult, la ceremonia religioas� de la Putna, reprezentantele M�n�stirii V�ratic nu au �ntreprins nimic din ritualul religios care s� legitimizeze c�lug�rirea, a�a cum, din exces de zel �i apetit pentru pitoresc facil �i de circumstan��, unele publica�ii au l�sat s� se �n�eleag�. Ca o bun� fiic�, maica Eufrosina se simte datoare s� o disculpe: „Cum s� v� spun: c�lug�ria, pe undeva, se face �n intimitate. �i apoi, Doamna �i-a dorit foarte mult s� fac� acest pas.“
Calea c�tre Dumnezeu
Ea �ns�i av�nd probleme cu s�n�tatea, �n Vinerea Mare, maica Eufrosina a cercetat de nevoie calea c�tre t�rgul Ie�ilor pe care avea s-o urmeze, o zi mai t�rziu, maica ei spiritual�. A vegheat-o apoi la Spitalul de Urgen�� Copou al�turi de sora ei, doamna Elvira Dumitrescu. �i cum dup� opera�ie Doamna se ar�ta vrednic� �i dornic� a reveni �n vatra monahal� a V�raticului, maica Eufrosina a f�cut cale �ntoars� pentru a primeni l�ca�ul de pe v�rful dealului.
De ce s-o fi hot�r�t �n prip� �i pe ne�tiute Doamna a se �ntoarce cu fa�a �i cu toat� fiin�a la Dumnezeu?...
Epilog
�ntr-o notificare testamentar�, Zoe Dumitrescu-Bu�ulenga a f�cut precizarea c� dore�te, �n func�ie de locul �n care se va g�si �n momentul s�v�r�irii, s� fie cobor�t� �n morm�nt fie la Cernica, fie la Putna, al�turi de duhovnicul ei, p�rintele Iachint. �i i s-a f�cut pre voie. A�a cum a hot�r�t Dumnezeu.
P.S. Pentru nepre�uitul sprijin adus la realizarea acestui material, autorul �i exprim� gratitudinea fa�� de Maica Stare�� Iosefina Giosanu, care a �nlesnit documentarea prin amabila �i sincera binecuv�ntare acordat� cu elegan�� �i generozitate, maica Eufrosina Jescu, ce �i-a �nvins temerile privind onestitatea presei, maica Irina, care h�l�duie�te �nc� �ntre truda dumnezeirii �i cea a supravie�uirii, ucenica Tatiana, norocoasa martor� a des�v�r�irii unui spirit �i mul�ume�te �ndatoritoarelor maici din serviciul Cancelariei St�re�iei V�ratic.
|